معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی در رشت :

صرفه جویی و کاهش هزینه ها از سیاست های دانشگاه آزاد است

حجت ‌الاسلام ملک ‌محمدی همچنین به تغییرات مدیریت کلان در دولت جدید نیز اشاره کرد و افزود: تغییر وزرا در دولت جدید امری بدیهی و عادی است اما در مورد تحولات دانشگاه آزاد تاکنون علامتی از سوی دولت یازدهم مشاهده نشده است. دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد مردمی و غیر دولتی به شمار میرود و تغییر مدیریتی از سوی دولت برای این دانشگاه دور از انتظار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی، صرفه جویی و کاهش هزینه ها را سیاست این دانشگاه برشمرد و افزود: طبق مصوبات جدید، دانشگاه آزاد اسلامی مجوز افزایش ۲۰ درصدی شهریه ها را کسب کرده است اما به دلیل سیاست این دانشگاه مبنی بر حذف هزینه های غیرضروری، با کاهش ۱۷ درصدی، تنها به میزان ۳ درصد افزایش شهریه را لحاظ کرده ایم.index

 حجت ‌الاسلام حسن ملک ‌محمدی در این جلسه که عصر روز جمعه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پل تالشان رشت برگزار شد، علم و دانش را از مصادیق تقوا دانست و خاطرنشان کرد: تاکید قرآن در اولین سوره ی نازل شده و اولین آیه ی آن بخوبی این موضوع را ثابت می کند که علم و دانش نزد خداوند از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به افزایش کیفی خدمات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: توجه به کیفیت در امر آموزش و پژوهش و تعیین آزمون برای برخی از رشته ها از اموری بود که در دستور کار هیئت رئیسه دانشگاه قرار گرفت و نتیجه ی آن نیز استقبال خیل عظیم جوانان جهت انجام تحصیلات در این دانشگاه بوده است. این روند اشتیاق به تحصیل همچنان جریان داشته و امیدوار هستیم با تدابیری که اندیشیده شده است بتوانیم پاسخگوی نیاز همگان باشیم.

وی ضمن اشاره به تفاهم بین مجلس شورای اسلامی و دانشگاه آزاد تصریح کرد: هر دوی این نهادها از متن جامعه بوده و از میان مردم بوجود آمده اند و به نوعی می توان گفت که هردو از بدنه نظام هستند. دانشگاه آزاد مردمی ترین دانشگاه در سطح کشور و جهان به شمار میرود و خوشبختانه طی دو سال اخیر همکاری و همراهی خوبی بین این دو نهاد شکل گرفته است.

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی، صرفه جویی و کاهش هزینه ها را سیاست این دانشگاه برشمرد و افزود: طبق مصوبات جدید، دانشگاه آزاد اسلامی مجوز افزایش ۲۰ درصدی شهریه ها را کسب نموده است اما به دلیل سیاست این دانشگاه مبنی بر حذف هزینه های غیرضروری، تنها به میزان ۳ درصد افزایش شهریه را لحاظ نموده ایم. برای دستیابی به این مهم، سفرهای غیر ضروری و هزینه های اضافی را از دستور کار خارج کردیم تا بتوانیم با کاهش هزینه ها بار شهریه ی اضافی را برای دانشجویان کاهش دهیم.

وی ادامه داد: کاهش ۱۷ درصدی شهریه مایه افتخار و مباهات دانشگاه آزاد اسلامی به شمار میرود و خوشحالیم که در این برهه ی حساس اقتصادی توانستیم بدون کاهش کیفیت خدمات آموزشی، گامی بلند در جهت ترویج اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. با توجه به جایگاه علم در اسلام و نظر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، سعی ما بر این است تا تحصیلات دانشگاهی را تا مناطق روستایی محروم نیز گسترش دهیم و اقداماتی مانند کاهش شهریه نیز انگیزه ای برای جذب جوانان در جهت تحصیلات دانشگاهی خواهد بود.

حجت ‌الاسلام ملک ‌محمدی همچنین به تغییرات مدیریت کلان در دولت جدید نیز اشاره کرد و افزود: تغییر وزرا در دولت جدید امری بدیهی و عادی است اما در مورد تحولات دانشگاه آزاد تاکنون علامتی از سوی دولت یازدهم مشاهده نشده است. دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد مردمی و غیر دولتی به شمار میرود و تغییر مدیریتی از سوی دولت برای این دانشگاه دور از انتظار است.

وی به فعالیت های فرهاد دانشجو در حوزه ی مدیریت این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دکتر دانشجو فعالیت های خوبی را در این دانشگاه انجام دادند که تعداد ۲ میلیون دانشجو در دانشگاه آزاد با بالاترین خدمات آموزشی و پژوهشی و با توجه به مسائل حاشیه ای موجود، گواه خدمات ارزنده ی ایشان در این دانشگاه بوده است.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، موفقیت های این دانشگاه را در سال های اخیر بسیار قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۵۰ واحد دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تعداد ۶۶۷ واحد سما در کشور فعال بوده و ۶۵ هزار دانش آموز در این واحدها مشغول تحصیل هستند. ۱۵۰ هزار واحد فنی و حرفه ای نیز هم اکنون در کشور دایر هستند. با توجه به اینکه تعداد ۵۸ هزار نفر نیز در مقطع دکتری تحصیل می کنند، این دانشگاه موفق شد در رتبه بندی های دانشگاههای جهان از نظر علمی، رتبه اول کشور را در سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص دهد که این مهم افتخار بزرگی برای جامعه ی علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شمار میرود.

ملک ‌محمدی دانشگاه آزاد اسلامی را موظف به رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و افزود: فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی طی سال های گذشته سبب شد تا این دانشگاه در میان سایر کشورهای منطقه، رتبه ی دوم را از نظر کیفیت در ارائه ی خدمات به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به مقوله ی تفکیک جنسیتی در دانشگاه های آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این مقوله تاکنون در تعدادی از دانشگاه ها انجام شده است و بنا بر نظرات ائمه جمعه شهرهای مختلف، مسئولان مربوطه و استقبال بالای دانشجویان از این طرح اسلامی، انسانی، علمی و عقلانی، سعی ما بر این است تا همچنان شاهد ادامه این طرح در دانشگاه های مختلف در سراسر کشور باشیم.

وی همچنین از کسب مجوز این دانشگاه برای ۱۵۸۵ رشته محل در سال های ۹۱ تا ۹۲ خبر داد و افزود: هم اکنون تعداد ۲۷ هزار ۵۵۲ نفر به عنوان اعضای هیئت علمی و ۴۵ هزار نفر نیز به عنوان کارمند در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند که با این سطح اشتغال بالا، در زمینه ی اقتصاد مقاومتی یک الگو و نماد موفق معرفی شده و به لحاظ امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیز گوی سبقت را از سایر مراکز آموزش عالی ربوده است. در مدیریت جدید این دانشگاه نیز بر مسائل فرهنگی و توسعه ی کمی و کیفی آموزش و پژوهش تاکید بسیاری شده است.

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه را یادگار امام خمینی(ره) و شهدای والا مقام برشمرد و افزود: این دانشگاه بر اساس نظرات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، در مسیر دستیابی به قله های علمی، بسیار خلاق و جدی در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی این دانشگاه تصریح کرد: فعالیت های خوبی در زمینه های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است که از جمله ی آنها می توان به کسب شش سال پی در پی مقام اول در جشنواره نماز کشور اشاره نمود و برگزاری ضیافت اندیشه، نمایشگاه های کتاب و عکس به مناسبت هفته دفاع مقدس و آموزش قرآن نیز گوشه ی دیگری از این فعالیت ها به شمار میرود.

ملک ‌محمدی در پایان به برگزاری هجدهمین جشنواره ی سراسری قرآن و عترت در هفته ی آینده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پل تالشان رشت اشاره کرد و افزود: این جشنواره با اهداف مهمی همچون بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح سبک زندگی برگزار می شود./ایسنا

۱- مرتضی آقاتهرانی  ۲- غلامعلی حداد عادل  ۳- سیدمحمود نبویان  ۴- محمدمهدی زاهدی  ۵- زهره طبیب زاده‌نوری  ۶- اسفندیار اختیاری کسنویه یزد  ۷- رضا صابری   ۸- علی اصغر زارعی  ۹- جواد هروی  ۱۰- قاسم احمدی لاشکی  ۱۱- محمود نگهبان سلامی  ۱۲- کارن خانلری  ۱۳- عبدالوحید فیاضی  ۱۴- علیرضا منادی سفیدان  ۱۵- عباس مقتدای خوراسگانی  ۱۶- میرقسمت موسوی اصل  ۱۷- فرهاد بشیری  ۱۸- عطاء الله سلطانی صبور ۱۹- قاسم جعفری  ۲۰- مهدی کوچک زاده  ۲۱- علیرضا منظری توکلی ۲۲- ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی  ۲۳- سید محمدباقر عبادی

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share