با گذشت 38 ماه از کلنگ زنی توسط استاندار اسبق گیلان

پایانه صادراتی گل و گیاه گیلان،فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

اختصاصی دیارمیرزا،مقرر بوده طرح پایانه صادراتی گل و گیاه گیلان تا پایان سال ۸۹ به طور کامل اجرا و به بهره برداری کامل برسد،ولی برابر گزارش عوامل نظارتی شهرستان صومعه سرا فقط به میزان ۲۰ درصد طرح را اجرا نمودند ،که علی رغم چندین مورد اخطار و اعطای فرصت اجرای طرح به مجری متاسفانه اقدام مثبتی نسبت به اجرای طرح ننمودند

DSC_0718به گزارش خبرنگاردیارمیرزا، با تولید قابل توجه محصولات گیاهی و انواع گونه‌های گیاهان آپارتمانی درگیلان  و هم چنین نزدیک بودن به باز‌ار تولید مازندران و مناطق حاشیه استان و نزدیکی به کشورهای همسایه دریای خزر، وجود بندر و منطقه آزاد انزلی و مرز پر رونق آستارا که این خطه را جهت رسیدن به هدف والای صادرات گل وگیاه ومحصولات کشاورزی متمایز ساخته است.

تصویب احداث پایانه صادراتی گل وگیاه درسفر دور اول رئیس جمهوری به گیلان

این سفر که در اسفندماه ۸۵صورت پذیرفت ،هیات وزیران ،۲۲۲مصوبه را برای عمران وآبادانی گیلان به تصویب رساندند، که یکی از مهم‌ترین آنها ،اختصاص مبلغ ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال، جهت احداث و تکمیل پروژه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، گل وگیاه بعد از تشکیل شرکت ،توسط بخش غیر دولتی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران بود.

****تعریف پایانه صادراتی
طبق ماده ۲دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه‌ی پایانه‌های صادراتی مندرج درسایت سازمان توسعه تجارت ایران، منظور از پایانه‌های صادراتی، مجتمع‌هایی است که امکانات، تأسیسات و تجهیزات لازم برای تسهیل و تسریع در امر صادرات را به طور متمرکز و یکپارچه فراهم نموده و نسبت به ارایۀ خدمات رفاهی همچون هتل، رستوران، پمپ بنزین، تعمیرگاه و… به مشتریان اقدام می‌نمایند

هم چنین براساس ماده ۳ این دستورالعمل ، متقاضیان سرمایه‌گذاری برای احداث پایانه‌های صادراتی لازم است تا شرایط زیر را داشته باشند: صددرصد سهام شرکت متعلق به بخش خصوصی یا تعاونی باشد.درخواست اولیۀ متقاضی در کارگروه توسعۀ صادرات غیرنفتی استان مربوطه به تصویب رسیده باشد.طرح توجیهی فنی و مالی و فهرست خدمات قابل ارائه به صادرکنندگان آنها به تأیید سازمان توسعه تجارت ایران رسیده باشد.در صورت احراز هر سه شرط فوق، مجوز موقت (یک ساله) ایجاد پایانۀ صادراتی مربوطه توسط سازمان توسعۀ تجارت ایران اعطا می‌شود. تمدید مجوز برای یک دوره پنج ساله منوط به رعایت شرایط مندرج در ماده ۵ خواهد بود.
ازسویی دیگرماده ۵این دستورالعمل تاکید دارد، در طی دورۀ اعتبار مجوز موقت، سازمان توسعۀ تجارت ایران نسبت به بررسی عملکرد متقاضی در زمینه‌های زیر اقدام می‌نماید:
۱-۵ وضعیت ایجاد و توسعۀ زیرساخت¬های مورد اشاره مطابق پیوست
۲-۵ وضعیت هزینه کرد اعتبارات پرداخت شده و کمک¬های مالی انجام شده.
۳-۵ رعایت زمانبندی اجرائی طرح

اهداف احداث پایانه صادراتی گل و گیاه در گیلان
طبق طرح ارایه شده توسط مجری (شرکت خزر ماهوت به مدیرعاملی حسن صفائی مقدم)به  سازمان وقت بازرگانی گیلان ،هدف از احداث پایانه صادراتی گل وگیاه و محصولات کشاورزی در این استان به شرح زیر است:
*ایجاد فضای مناسب جهت تحقیق ،پژوهش و بازاریابی توسط واحد بازاریابی و بازار شناسی و ارتباط با بازارهای هدف توسط سایت های تخصصی که در پایانه جانمایی می شود.
* دسترسی تولید کنندگان داخلی به مجتمع پایانه جهت قیمت گذاری و فروش محصولات کشاورزی خود.
*تسهیلات لازم برای خریداران و فروشندگان گل وگیاه و محصولات کشاورزی در داخل و خارج از کشور.
*واردات و صادرات انواع گونه های گیاهی،ویتامین ها ، سم های تخصصی ،تجهیزات و ادوات کشاورزی و…
*برگزاری نمایشگاه های تخصصی فصلی که در سالن های نمایشگاهی پایانه برگزار می گردد.
*حضور در نمایشگاه های تخصصی خارج از کشور جهت بهبود اطلاعات و روابط فی مابین پایانه با بازارهای خارجی.
*ایجاد خطوط حمل ونقل زمینی ، هوایی و دریایی جهت صادرات کالاهای پایانه با امن ترین و کم هزینه ترین راه های ممکن.
*تربیت متخصصین امر کشاورزی ، بازار شناسی و بازاریابی در چهرجوب نیاز پایانه.
*گزارش در قالب بروشور،کتاب و سی دی به صورت سالانه از عملکرد پایانه جهت مطالعه و بهبود عملیات صادرات و با واردات پایانه .DSC_0735

بخش های پایانه صادراتی
طبق طرح ارایه شده، برای احداث پایانه صادراتی گل وگیاه و محصولات کشاورزی در گیلان، این پروژه شامل:پارکینگ،سالن مزایده ،انبار خاک و کود،ساختمان‌های اداری ،سکوهای تخلیه سالن بسته بندی محصولات و سالن قرنطینه …… خواهد بود.

یک:بخش پارکینگ: طبق طرح ارائه شده ،جهت پایانه در دو فاز جداگانه پارکینگ طراحی شده است.

الف: پارکینگ عمومی جهت انواع خودروهای سبک وسنگین که جهت بازدید،حراج ،اداری  و خرید به پایانه مراجعه می نمایند .وسعت پارکینگ دو هزار متر مربع است که در ابتدای ورودی پایانه طراحی و کیوسک نگهبانی و سرویس های بهداشتی می باشد.

دو: سالن مزایده :طبق طرح ارائه شده،؛ این سالن به  دو قسمت تقسیم شده است.اول سالن مزایده جهت گفتمان و قیمت گذاری و توافقات و دوم سالن نمایشگاه که متصل به سالن قیمت گذاری می باشد و هم زمان با بازدید قیمت گذاری و پیشنهادات ارائه و ثبت می گردد.

پایانه دارای دو انبار می باشد :

الف:انبار وسایل بسته بندی به ابعاد ۵۰۰ متر مربع که قفسه بندی می باشند و نگهداری سلفونها ،لیبل های بسته بندی ،سیم وطناب ،کارتن های اختصاصی و دیگر تجهیزات در انبار نگهداری می گردد

ب: انبار تجهیزات فنی که مربوط به واحد مهندسی پایانه می باشد و به آن انبار لوازم و تجهیزات گفته می شود.ابعاد این انبار ۱۰۰۰ متر مربع می باشد.

محل شستشو و وسائل و ظروف مربوطه: وان های پلی اتیلن با آبشارهای تعبیه شده در این قسمت در فضایی به ابعاد ۲۰۰ متر مربع محل استریل کردن ظروف و تجهیزات بسته بندیمی باشد.

سالن عمومی که هم انبار تجهیزات عمومی و هم محل نگهداری وسایل و تجهیزات عمومی پایانه می باشد.فضای پیش بینی شده برای این قسمت ۵۰۰ متر مربع است.

**********انبار خاک و کود :

دو فضا جهت این مورد پیش بینی شده است.فضای باز و فضای بار انداز که توسط کارشناسان مربوطه تعبیه می گردد.

****محل جمع آوری زباله و تبدیل به کمپوست:

جهت این امر در حاشیه پایانه ،محل  تفکیک و تبدیل انجام می پذیرد.

*******ساختمان های اداری:

ساختمان اداری مطابق با نیاز پایانه در فاصله مناسب با انبارها طراحی و ساخته می شود.پیش بینی این که ساختمان اداری و دفتر فروش به همراه نماز خانه و رستوران در یک مجموعه و آزمایشگاه در فضای مناسب طراحی و اجرا خواهد شد .سازمان بازرگانی،گمرک جمهوری اسلامی ایران،اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی و بیمه از ارگان هایی هستند که در واحد اداری هر کدام به صورت مجزا دارای سایت و واحد اداری هستند.

*****سکوهای تخلیه:

سکوهای تخلیه به عرض ۱۰ متر و به طول ۱۲ متر به صورت بتنی و به ارتفاعات ۶۵ سانتی متر،۱۰۰ سانتی متر و ۱۴۰ سانتی متر جهت تخلیه و یا بارگیری محصولات ورودی و خروجی به ارتفاع خودروهای استاندارد ساخته و این ارتفاع به دلیل آسان بودن در امر بارگیری توسط خودرو لیفتراک ،محصولات را به صورت پالت حمل می نمایند، طراحی شده است.

این سکوها به دو فاز تقسیم شده اند که فاز اول به سمت انبار ورود محصولات و فاز دوم به سمت سالن تخلیه و بسته بندی هدایت می شوند.

*****ساالن بسته بندی محصولات:

این سالن با ارتفاع ۴ متر و به ابعاد ۳۰ در ۴۰ جمعآ ۱۲۰۰ متر مربع ساخته شده که عمده فعالیت این سالن بسته بندی محصولات در مرحله کاور،لیبل ،کارتن و پالت بندی می باشد که بعد از این مرحله محصولات به سمت سالن قرنطینه صادراتی و یا خودرو در محل هدایت می گردند.

******سالن قرنطینه:

این سالن ها در دو منطقه تعبیه شده اند ،اول قرنطینه وارداتی و دوم قرنطینه صادراتی.

الف:قرنطینه وارداتی تولید کننده: کلیه کالاهای وارداتی به پایانه که توسط فروشندگان و تولید کنندگان به پایانه آورده می شوند ،پس از تحویل گرفتن به سالن قرنطینه منتقل و میکروب شناسی و میکروب زدائی گردند تا: در مراحل بعدی محصولات دیگر را دچار آلودگی ننمایند. در این خصوص کارشناسان در صورت لزوم سم پاشی محصولات و شستشو را در این مرحله و محصولات جهت سالن جدا سازی و تفکیک گونه ها هدایت می شوند.

ب: در این سالن محصولات پس از بسته بندی و پالت بندی که تفکیک در قفسه های مخصوص چیدمان و در دمای مناسب برودتی نگهداری شده تا زمان حمل و تحویل آن فرا رسد. به این سالن قرنطینه سردخانه مخصوص نگهداری نیز گفته می شود.

*****دیوار کشی:

با توجه به ۲۵۰ متر طول و ۲۰۰ متر عرض زمین حدود ۹۰۰ متر طول محیط این زمین  بوده که با در نظر گرفتن ۲.۵ متر ارتفاع حدود ۲.۲۵۰ متر مربع دیواری می بایست گذاشته شود.

پی کنی که حدود ۵۰ سانتی متر عمق و ۶۰ سانتی متر عرض گود برداری خواهد شد.مبلغ برآورد شده با در نظر گرفتن  سه درب آهنی پنج متری حدود ۵۲ میلیون ریال میشود.

******محوطه سازی:

در این مجتمع یک رشته خیابان از درب ورودی محصول تا انتهای زمین کشیده شده که به سالن تحویل،سالن آماده سازی وسالن نگهداری دست رسی داشته فاز انتهای زمین به طرف مسجد ادامه می یابد.یک رشته خیابان در جنوب ساختمان اداری کشیده شده که از درب ورودی محصول تا پارکینگ کشیده شده و یک خیابان از درب ورودی مجتمع به طرف مسجد و از سمت دیگر به طرف امور اداری کشیده شده.در جلو امور اداری یک استخر اب نما و در اطراف خیابان ها و استخر و ساختمان اداری با گل کاری و درخت کاری فضا سازی شده است.پارکینگ خودروها در قسمت جنوب غربی پیش بینی شده.این محوطه سازی حدود ۹۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

انبار: یک سالن با ارتفاع ۶ متر و عرض ۱۸ و طول ۴۸ متر که حدود ۸۶۴ متر مربع برای نگهداری محصول ماندنی پیش بینی شده و در قسمتی از این انبار برای لوازم داخلی نیز پیش بینی شده است.برآورد این قسمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

******آزمایشگاه:

سالن آزمایشگاه تحقیقاتی این مجتمع در ضلع جنوب شرقی قرار دارد و با توجه به اهمیت این قسمت حدود ۵۲۰ متر مربع زیر بنا در دو طبقه پیش بینی شده که می توان این آزمایشگاه جزء بهترین آزمایشگاههای تحقیقاتی منطقه باشد.در این آزمایشگاه پیش بینی کلیه لوازم و تجهیزات آزمایشگاهه شده که استان می تواند از آن به عنوان یک مرکز تحقیقاتی استفاده کند.این مکان با در نظر گرفتن لوازم و تجهیزات حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال  برآورد شده است.

****سالن نگهداری :

این سالن برای مدت زمان محدود از زمان تحویل تا بارگیری برای فروش نگهداری می شود.این سالن با دمای متناسب و به صورت یک نواخت برای حفظ کالا می ماند و این سالن  از سوله با ارتفاع ۶ متر و دهنه ۱۲ و طول ۴۸ متر که با زیر بنائی حدود ۵۷۶ متر و کفی سرامیک و کاشی کاری تا ارتفاع ۳ متر و طبق بندی متناسب نگهداری کالا با یک خط نقاله تا درب خروجی محاسبه گردیده و برآورد این سالن حدود ۹۲۵ میلیون ریال خواهد بود.

****سالن آماده سازی:

 این سالن  در یک سوله به دهنه ۱۲ و با هفت پایه شش متری حدود ۴۳۲ متر مربع و با ارتفاع ۶ متر خواهد بود.این سالن با کف سرامیک و زیر آب های برای خروجی آب شستشو پیش بینی شده در این سالن محصول آماده برای انبار و یا بازار فروش می شود.در این سالن بسته بندی زیر انجام خواهد شد.برآورد هزینه آن حدود ۸۲۰ میلیون ریال می باشد.

 DSC_0736
***بازارهای هدف پایانه صادراتی:
طبق این طرح بازارهای هدف کشورهای حوزه دریای خزر شامل: گرجستان ، باکو، اوکراین ، ترکمنستان ، تاجیکستان ، مسکو و کشورهای حاشیه خلیج فارس: دبی ، بحرین و قطر خواهد بود.

برنامه‌های اجرایی پایانه
طبق طرح ارایه شده مجریان ساخت پایانه ،برنامه زمان‌بندی شده برای احداث آن به شرح ذیل بوده است:
*تهیه زمین و اخذ مجوز ،عقد قرار دادهای لازم، عملیات های خاکی و زیرسازی و اجرای ابنیه در سال ۸۸.
*اجرای تاسیسات ،تاسیسات برقی ،تهیه تجهیزات پایانه ،خرید و نصب ماشین آلات در سه ماهه اول ،دوم وسوم سال ۸۹
*استارت در سه ماهه چهارم ۸۹

*** محل احداث پایانه :
محل ساخت این پایانه شهرستان صومعه سرا، روستای کیشستان، کمی بالاتر از ناحیه صنعتی کیشستان در سمت چپ قرار دارد.

مجوز پایانه:

مجوز پایانه صادراتی گل وگیاه و محصولات کشاورزی گیلان به استناد نامه شماره ۹۰۱/۴۱۰/۸۸ مورخ ۲۷ دی ماه ۸۸ سازمان توسعه تجارت ایران و مصوبه جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گیلان به شماره جلسه دو مورخ هشتم مرداد ماه ۸۸ و صورت جلسه کمیسیون طرح های غیر کشاورزی(ماده ۲۲)مورخه ۴ اسفند ماه ۸۸ به ریاست روح الله  قهرمانی چابک (استاندار اسبق گیلان)،صادر شده است

واگذاری زمین  :

طبق سند  اجاره نامه ۳۴۴۰۸۹ مورخ ۲۷ تیر ماه ۸۹ دفترخانه شماره ۹ رشت،زمینی به مساحت ۳ هکتار به مدت ۶ سال در قریه کیشستان صومعه سرا از اراضی ملی به شماره ۱۵ سنگ اصلی ۸ بخش ۲۲ گیلان به حسن صفائی مقدم مدیر عامل شرکت خزر ماهوت برای ساخت پایانه صادراتی گل و گیاه گیلان واگذار شده ،که طبق تبصره ماده ۱۵ موجر حق فسخ اجاره نامه بدون نیاز اخذ امضای مستاجر در مراجعغ اداری ،ثبتی و دفاتر اسناد رسمی را دارد.

مبلغ اجاره نامه:

طبق صورت جلسه کمیسیون طرح های غیر کشاورزی(ماده ۲۲)مورخه ۴ اسفند ماه ۸۸ به ریاست روح الله  قهرمانی چابک (استاندار اسبق گیلان)،زمین مذکور که قیمت منطقه ای آن ۱۰۷۵ ریال بوده با در نظر گرفتن بیست درصد قیمت منطقه ای ۲۱۵ ریال  با اجاره سالیانه ۶۴۵۰۰۰۰ ریال یا ۶۴۵ هزار تومان به شرکت خزر ماهوت واگذار شده که اسناد آن موجود است.

کلنگ زنی پایانه صادراتی:
طبق خبری که خبرگزاری مهر در دهم مردادماه سال ۱۳۸۹ منتشر کرد ، رییس وقت سازمان بازرگانی گیلان از افتتاح کامل پایانه گل و گیاه از مصوبات دور اول سفر هیات دولت به این استا‌ن ظرف یک سال آینده خبر داده بود.
سیاوش امینی در این گفت وگو خاطر نشان کرده بود:« پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گل و گیاه استان گیلان در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و با زیربنای مفید پنج هزار و ۴۰۰ متر مربع دارای سالن‌های پیش بینی شده و امکانات اساسی طی یکسال از سوی بخش خصوصی در محل روستای کیشستان شهرستان صومعه سرا ساخته می شود».

ادعای یکی از  دست اندرکاران احداث پایانه در سال۹۰:
معاون اجرایی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل وگیاه گیلان در گفت وگویی با یکی ازنشریات استانی(گیلان امروز) که در بهمن ماه ۹۰ درج شد، از راه اندازی این پایانه تا اواسط سال ۹۱  خبر داد..
مرتضی حبیبی افزوده است، روند احداث این پایانه با شرایط جوی مناسب ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان صنعت گیلان در آبان ۹۱:

راه‌اندازی پایانه صادراتی گل و گیاه گیلان تا پایان امسال

بنا به خبری که دهم آبان ماه ۹۱ بر روی خروجی سایت خبرگزاری فارس قرار گرفت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از راه‌اندازی پایانه صادراتی گل و گیاه تا پایان سال جاری در استان خبر داد.

طبق بخشی از  این خبر علی منتظری  در جمع خبرنگاران ، از راه‌اندازی پایانه صادراتی گل و گیاه تا پایان سال جاری خبر داد و ابراز کرد: با توجه به حساسیت استان و لزوم وجود پایانه صادراتی گل و گیاه برای عرضه گل و گیاه که البته میزان تولید این محصول در گیلان کم است، زمینه عرضه‌ محصولات کشاورزی در استان بالاست و پایانه مذکور نقش مهمی در صادرات محصولات کشاورزی استان دارد.

وی افزود: در نشستی که با مجری پروژه پایانه برگزار شد، مقرر شده بخشی از مشکلات مالی سرمایه‌گذار برطرف شود تا طرح احداث پایانه که از مصوبات سفر دور دوم است تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت خزر ماهوت مجری پایانه:

پیشرفت فیزیکی پایانه صادراتی گل وگیاه گیلان ۷۰ درصد و فاز اول مهر ماه افتتاح می شود

خبرگزاری ایرنا در بیستم مرداد ماه ۹۲ خبری به نقل از مدیر عامل پایانه صادراتی گل و گیاه گیلان درج کرده که در آن از افتتاح رسمی فاز نخست این پایانه در مهرماه سال جاری خبرداد.

متن کامل این خبر به شرح ذیل است:

«رشت – مدیرعامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل وگیاه استان گیلان از افتتاح رسمی فاز نخست این پایانه در مهرماه سال جاری خبرداد. .

 به گزارش خبرنگار ایرنا ،  حسن صفایی مقدم  روز یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهار کرد : فاز نخست این پایانه در فضایی به مساحت سه هزار متر مربع و با صرف هزینه ای بالغ بر ۱۵میلیارد ریال به بهره برداری می رسد .

وی با اشاره به اینکه این پروژه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال احداث است ، پیشرفت فیزیکی پروژه را حدود ۷۰ درصد عنوان کرد .

به گفته مدیرعامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل وگیاه استان گیلان ساختمان اداری ، بازارچه گل و مرکز دائمی نمایشگاه گل وگیاه از جمله تاسیسات فاز اول این پروژه است .

صفایی مقدم با اشاره به اهمیت راه اندازی این پایانه خاطر نشان ساخت : پایانه صادراتی علاوه برایجاد امکان هویت بخشی به محصولات کشاورزی استان امکان صادرات محصولات با کیفیت را با انجام بازاریابی حرفه ای و امور استانداردسازی ، گمرکی ، گواهی بهداشت و حمل و نقل فراهم می کند .

وی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی گیلان مشکلی ندارد تصریح کرد : کشاورزان گیلانی با زحمت فراوان و کمترین امکانات بهترین محصولات را تولید می کنند اما در فروش و عرضه محصولات با مشکل مواجه می شوند .

مدیرعامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان با بیان اینکه پایانه صادراتی امکان معرفی و صادرات اصولی تولیدات کشاورزی استان را فراهم می کند ، ادامه داد : این پایانه با استفاده از ظرفیت شرکتهای فعال در زمینه بسته بندی و سردخانه های استان علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه صادرات مناسب محصولات کشاورزی را فراهم می کند .

صفایی مقدم ساخت این پایانه را تحولی عظیم در وضعیت کشاورزی استان دانست و گفت : صادرات محصولات برنج ، چای ، زیتون ، محصولات باغی و ییلاقی و بادام زمینی پنج کارگروه برنامه ریزی شده در این پایانه برای ایجاد تحول در محصولات مهم استان است .

وی با اشاره به ظرفیت های بالای گیلان برای صادرات محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد : وجود دو مرز فعال در استان یعنی منطقه آزاد انزلی ، آستارا و وجود بازارهای مصرف ارزشمند کالاهای کشاورزی در قفقاز و روسیه ،گیلان را در شرایط کم نظیر صادراتی قرار داده است». .

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ۱۸ تیر ۹۲:

مجری پایانه صادراتی گل و گیاه گیلان فقط به میزان ۲۰ درصد طرح را اجرا نمودند

طبق نامه ۳۰۲۳۷/۲۲۰ مورخ هجدهم تیر ماه ۹۲ مدیر امور اراضی گیلان به معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ،ساخت این پایانه فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

در این نامه مورد الاشاره از سوی علی اکبر برجسته خطاب به ایرج بنیادی آمده است:

»با احترام و عطف به نامه شماره ۲۴۹۲۳/۱۰۴-۳۰/۳۰/۳/۹۲ در خصوص شرکت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گل و گیاه خزر ماهوت که بر اساس قرار داد اجاره به شماره ۳۴۴۰۸۹-۲۷/۴/۸۹ دارای مساحت ۳۰ هزار متر مربع از عرصه های دولتی واقع در روستای کیشستان شهرستان صومعه سرا می باشد،به استحضار می رساند برابر پیش بینی طرح ارائه شده مجری و مندرجات جدول زمان بندی طرح،مقرر بوده طرح فوق حداکثر تا پایان سال ۸۹ به طور کامل اجرا و به بهره برداری کامل برسد،ولی برابر گزارش عوامل نظارتی شهرستان صومعه سرا به شماره ۳۲۳۶۷/۱۲/۲۱-۱۹/۴/۹۱ در تاریخ ذکر شده فقط به میزان ۲۰ درصد طرح را اجرا نمودند ،که علی رغم چندین مورد اخطار و اعطای فرصت اجرای طرح به مجری متاسفانه اقدام مثبتی نسبت به اجرای طرح ننمودند ،لذا برابر قانون به علت تعلل  بیش از حد مجری موضوع واگذاری فوق جهت هر گونه تصمیم گیری طی نامه شماره ۶۳۸۰۴/۲۲۲-۳۰/۷/۹۱ به دبیر خانه هیئت نظارت ماده ۳۳ اصلاحی اعاده گردیده و در دست رسیدگی آن هیئت محترم می باشد.لذا مراتب جهت مزید استحضار تقدیم می گردد.».

لازم به ذکر است بخش هایی ازفصل اول ماده یکفصل اول ـ کلیات، تعاریف و اصطلاحات   آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح ماده (۳۳) اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع کشور تاکید دارد:

عوامل نظارتی: گروهی از کارشناسان منتخب اعضای هیئت‌نظارت که به منظور بازدید و تهیه گزارش لازم از اراضی واگذارشده در چارچوب وظایف محول شده انتخاب وحکم آنان توسط رییس هیئت‌نظارت صادر می‌شود.

ـ درصد عملیات انجام شده طرح: میزان پیشرفت فیزیکی انجام شده مطابق طرح مصوب در اراضی مورد واگذاری که درصد و مبنای محاسبه آن براساس زمان‌بندی طرح و تطبیق عملیات اجرایی و بازدید از طرح تعیین می‌گردد.
طرح مصوب: طرح مدونی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه و به ‌تصویب دستگاههای متولی رسیده باشد و در زمان واگذاری، مصوبه مراجع ذیربط (کارگروه شهرسازی و معماری استان یا کمیسیون ماده (۱۳) آیین‌نامه نحوه احداث بنا وتأسیسات در خارج از محدوده و حریم شهرها) را داشته باشد.

تخلف: عدم رعایت قوانین و مقررات و شرایط مندرج در قرارداد واگذاری زمین
خلاف بیّن: تعلل و تخلف آشکار و عذر ناموجه مجری طرح که بنا بر تشخیص هیئت‌نظارت قابل اغماض نبوده و موجبات تمدید و تعیین مهلت برای اجرا و یا فسخ قرارداد و یا استرداد زمین را فراهم می‌نماید.

در ماده دو این قانون درباره نحوه نظارت تصریح شده است:

ماده۲‌ـ به منظور نظارت بر اجرای طرحهای کشاورزی و دامپروری و سایر طرحهای غیرکشاورزی موضوع قانون و تشخیص تعلل یا تخلف و عذر موجه مجریان طرحها و تعیین درصد عملیات انجام شده طرحهای یادشده در هر استان هیئت‌نظارت با حکم وزیر جهادکشاورزی مرکب از رییس سازمان جهادکشاورزی، مدیر کل منابع طبیعی و یک نفر کارشناس در رشته مرتبط با طرح تشکیل می‌گردد.
تبصره۱ـ کارشناس در رشته مرتبط با کلیه طرحهای غیرکشاورزی و همچنین کلیه طرحهایی که در محدوده و حریم شهرها واقع شده یا می‌شوند ظرف یک ماه از تاریخ درخواست وزارت جهادکشاورزی توسط وزارت مسکن و شهرسازی برای صدور حکم معرفی می‌گردد.
تبصره۲ـ وزیر جهادکشاورزی می‌تواند با حفظ مسئولیت‌خود، صدور احکام کارشناسان مرتبط با طرح را به رییس سازمان جهادکشاورزی تفویض نماید.
ماده۳ـ دبیرخانه هیئت‌نظارت در سازمان جهادکشاورزی مستقر و رییس سازمان جهادکشاورزی به عنوان رییس هیئت‌نظارت و مسئول حقوقی سازمان یادشده به عنوان دبیر هیئت‌نظارت می‌باشد. انجام کلیه امور مربوط به تشکیل جلسه، دعوت از اعضا، ابلاغ آرا و سایر موارد مرتبط به عهده دبیر هیئت‌نظارت خواهد بود.
تبصره ـ دبیر هیئت‌نظارت موظف است کلیه گزارشهای رسیده را ثبت و در کوتاهترین زمان ممکن پس از بررسی و تکمیل به ترتیب نوبت در دستور کار هیئت‌نظارت قرار دهد.
ماده۴ـ هیئت‌نظارت موظف است توسط عوامل نظارتی به صورت مستمر از طرح‌های واگذارشده بازدید و با بررسی سوابق و طرح مصوب و مفاد قرارداد، بر نحوه اجرای طرح براساس زمان‌بندی اجرایی و کیفیت اجرای طرح و پیشرفت کار نظارت لازم را معمول نماید.
تبصره۱ـ گزارش پرونده‌های مربوط به واگذاری اراضی ملی و دولتی حسب مورد توسط مدیر امور اراضی یا مدیر کل منابع طبیعی هر استان به دبیرخانه هیئت ‌نظارت ارائه می‌گردد.
تبصره۲ـ دسـتگاه اجرایی و واحد صادرکننده جواز تأسیس یا موافقت اصولی موظف است نظارت لازم بر اجرای طرح مصوب را تا مرحله به بهره‌برداری رسیدن طرح معمول و گزارش پیشرفت فیزیکی طرحها را در مدت اجرا، به دبیرخانه هیئت‌نظارت منعکس نماید.
تبصره۳ـ دبیر هیئت‌نظارت موظف است براساس نظر هیئت‌نظارت نسبت به‌صدور اخطاریه (از طریق پست سفارشی) در دو نوبت به فاصله پانزده روز اقدام و در صورت عدم توجه مجری یا مجریان طرحها به اخطاریه‌های صادرشده مراتب را در دستور کار هیئت‌نظارت قرار دهد.
تبصره۴ـ اختیارات هیئت ‌نظارت نافی نظارت عمومی سازمانهای جهادکشاورزی و ادارات کل منابع طبیعی نمی‌باشد و مراجع یادشده حسب مورد موظفند در چارچوب قراردادهای منعقد شده با مجریان طرحها نسبت به اعمال نظارت در قالب زمان‌بندی اجرای طرحها وظایف محول شده را پیگیری و اقدام نمایند.
ماده۵ ـ هیئت‌نظارت ضمن بررسی گزارش دبیرخانه و در صورت لزوم بازدید از محل اجرای طرح، در موارد خلاف بیّن ظرف یک ماه رأی خود را طی صورت‌جلسه‌ای مبنی بر تمدید و تعیین مهلت، فسخ یا استرداد زمین اعلام می‌نماید.
ماده۶ ـ دبیر هیئت‌نظارت موظف است پس از صدور رأی هیئت‌نظارت ظرف ده روز نسبت به ابلاغ کتبی رأی به مجری طرح به نشانی مندرج در قرارداد به نحو مقتضی اقدام نماید. آرای صادر شده هیئت‌نظارت ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در مراجع قضایی صالح می‌باشد، در صورت انقضای مدت و عدم اعتراض، رأی صادر شده قطعی و لازم‌الاجراست.
تبصره ـ دعوت از طرف قرارداد و حضور وی در جلسات هیئت‌نظارت بلامانع است.
ماده۷ـ با قطعیت رأی صادرشده هیئت ‌نظارت به دلیل انقضای مدت اعتراض و یا صدور رأی قطعی از مرجع قضایی حسب‌مورد با توجه به مفاد رأی به‌شرح ذیل اقدام می‌گردد:
الف ـ در صورتی که رأی صادر شده توسط هیئت‌نظارت، ناظر به فسخ و یا استرداد زمین باشد، مراتب توسط دبیر هیئت‌نظارت به دفترخانه اسناد رسمی مربوط جهت اجرا ابلاغ و از طریق دایره اجرای ثبت محل وقوع ملک نسبت به خلع ید متصرف اقدام خواهد شد.
ب ـ چنانچه رأی صادر شده توسط هیئت‌نظارت، ناظر بر تمدید قرارداد اجاره و تعیین مهلت برای اجرای طرح باشد، مراتب حسب مورد توسط دبیر هیئت‌نظارت برای اجرا به مدیریت امور اراضی یا اداره کل منابع طبیعی و طرف قرارداد ابلاغ می‌گردد.
ج ـ احکام صادرشده از سوی مراجع قضایی موضوع قانون پس از قطعیت به ‌هیئت ‌نظارت جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.
تبصره ـ در هر صورت چنانچه آرای قطعی صادرشده توسط هیئت‌نظارت و یا مرجع قضایی صالح ناظر به فسخ واگذاری و استرداد زمین باشد، مراتب از سوی دبیر هیئت‌نظارت به ادارات ثبت اسناد و املاک محل و یا دفاتر اسناد رسمی تنظیم‌کننده سند ابلاغ و دستگاههای مذکور مکلفند ظرف یک ماه پس از اعلام مراتب، نسبت به اصلاح اسناد صادرشده و در صورت انتقال زمین نسبت به صدور دفترچه مالکیت به نام دولت با نمایندگی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و در صورت وقوع زمین در محدوده و حریم شهر و شهرک با نمایندگی وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اقدام نمایند.
ماده۸ ـ متن قرارداد اجاره موضوع تبصره یک قانون به شرح نمونه پیوست که تأییدشده به مهر پیوست تصویب‌نامه هیئت‌وزیران می‌باشد و از تاریخ تصویب قانون تمام قراردادهای موضوع قانون، بین وزارت جهادکشاورزی و دریافت‌کنندگان اراضی برابر آن منعقد خواهد شد. تمدید قراردادهای واگذاری قبلی نیز پس از پایان مدت، تابع مفاد قرارداد نمونه پیوست می‌باشد.
تبصره ـ در مواردی که هـیئت ‌نظارت در چارچوب مفاد قانون رأی به تمدید قرارداد صادر نمـاید، مرجع واگذاری نسبت به تمدید آن برابر نمونه قرارداد پیوست اقدام می‌نماید.
ماده۹ـ پس از ابلاغ رأی هیئت‌نظارت مبنی بر فسخ و یا استرداد زمین، سازمان جهادکشاورزی ظرف ده روز اقدام به تأمین دلیل از طریق دادگاه محل خواهد نمود وچنانچه مستأجر یا مجری طرح وجهی را بابت خرید اراضی به حساب دولت واریز و یا هزینه‌هایی در عرصه مورد اجاره، اعیانی، ابنیه و مستحدثاتی در راستای اجرای طرح ایجاد کرده باشد، نسبت به تقویم و ارزیابی با هزینه ایشان به شرح ذیل اقدام خواهد شد:
الف ـ تقویم اعیانی، ابنیه و مستحدثات براساس قیمت کارشناسی روز بدون لحاظ ارزش افزوده ناشی از افزایش قیمت زمین توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام گرفته و پس از کسر حقوق قانونی دولت و مطالبات بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری تسهیلات‌دهنده، از محل ردیفی که در بودجه سالانه قابل پیش‌بینی است، پرداخت می‌گردد.
ب ـ در صورت اعتراض به نظریه کارشناسی وفق قانون آیین‌دادرسی مدنی عمل خواهد شد.
تبصره۱ـ پس از ابلاغ رأی هیئت‌نظارت به نشانی مندرج در قرارداد و عدم مراجعه مستأجر در مهلت مقرر، سازمان جهادکشاورزی موظف است به شرح موارد فوق نسبت به‌تأمین دلیل و تقویم اعیانی، ابنیه و مستحدثات اقدام و مبلغ مورد تقویم را به حساب سپرده سازمان یادشده واریز نماید.
در صورت عدم دسترسی به مستأجر اولیه به منظور اطلاع وی برای دریافت بهای تودیع شده اعیانی، سازمان جهادکشاورزی با هزینه وی از محل وجوه یادشده نسبت به‌درج آگهی برای دو نوبت به فاصله پانزده روز در یکی از جراید کثیرالانتشار سراسری یا محلی اقدام خواهد نمود.

تبصره۲ـ با فسخ و استرداد مورد واگذاری تا زمان واگذاری مجدد به مجری بعدی (مطابق قوانین و مقررات)، سازمان جهادکشاورزی استان به منظور حفاظت و نگهداری آن، قرارداد امانی یا پیمانی حفاظت و نگهداری منعقد می‌نماید.

ماده۱۰ـ چـنانچه محـکوم‌علیه ادله خـود را دائر بر عـدم ابلاغ صحیـح رأی تقـدیم هیئت‌نظارت نماید، موضوع توسط هیئت‌نظارت بررسی و در صورت پذیرش ادعا، رأی به‌ وی ابلاغ و آثار قانونی ابلاغ از این تاریخ جاری می‌گردد

ماده۱۱ـ نمایندگی دولت و اعمال کلیه وظایف و اختیارات مندرج در قانون و این آئین‌نامه نسبت به واگذاریهای انجام شده که در زمان واگذاری در خارج از حریم ومحدوده شهرها و شهرک‌ها واقع و سپس در داخل محدوده و حریم‌های مذکور واقع شده یا می‌شود، به عهده وزارت مسکن و شهرسازی بوده و وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و مسکن و شهرسازی مکلفند نحوه تعیین تکلیف این‌گونه واگذاریها را اعم از مواردی که طرح مصوب اجرا و به بهره‌برداری رسیده و یا به دلیل اعمال مقررات این آیین‌نامه منجر به‌فسخ و استرداد زمین می‌گردد، طی شیوه‌نامه‌ای تهیه و ابلاغ می‌نمایند.

گزارشگر:خلیل اخوان اصغری

Share