مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان:

متولی کتابخانه مرکزی رشت مشخص نیست

به گزارش دیارمیرزا جانعلی‌پور کتابخانه مرکزی رشت را بلاتکلیف دانست و خاطرنشان کرد: پس از تفکیک نهاد کتابخانه‌های کشور از فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه مرکزی شهر رشت در بلاتکلیفی قرار دارد و متولی آن مشخص نیست.

به گزارش دیارمیرزا، اسماعیل جانعلی‌پور عصر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی گیلان درباره اجرای طرح ایستگاه مطالعه در استان، اظهار کرد: تا کنون پنج مکان برای استقرار ایستگاه مطالعه در گیلان افتتاح شده و ۷۵ هزار جلد کتاب تخصصی در ۳۰ عنوان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.janahlpour

وی با اشاره به فضای فعلی کتابخانه‌های عمومی در سطح استان افزود: اکنون ۲۴ هزار و ۳۹۰متر مربع فضای فعلی کتابخانه‌های موجود در سطح استان است.

این مسئول، درباره اقدام‌های صورت گرفته در کتابخانه‌های عمومی استان، اذعان کرد: کتابخانه‌های عمومی گیلان ۱۹۵ نفر پرسنل زن و مرد دارد و ۷۲ هزار و ۲۱۶ بار کتاب در ماه در سطح استان امانت داده می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان رتبه این استان در کتابخوانی کشور را دوازدهم عنوان کرد.

*تجهیز ۶۸ کتابخانه گیلان به نرم‌افزار کتابخوانی

وی، ۶۸ کتابخانه در سطح استان را مجهز به نرم‌افزارهای مربوط به کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و گفت: ۵۴ کتابخانه گیلان متصل به اینترنت هستند ضمن اینکه طرح «کتاب من» نیز در ۷۲ کتابخانه  استان در دست اجرا است.

جانعلی‌پور، به ویژگی‌های طرح «کتاب من» اشاره کرد و متذکر شد: این طرح در دسترسی آسان به افراد کمک می‌کند تا کتاب مورد نظر خود را سفارش داده و در اسرع وقت تحویل بگیرند.

وی اضافه کرد: اکنون بالغ بر ۷۰۷ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی گیلان موجود است و ۵۷ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند.

وی درباره اقدام‌های صورت گرفته به منظور ترغیب و تشویق کودکان به امر کتابخوانی، تصریح کرد: با ایجاد ۱۴ بخش مجهز به کتابخانه کودک  که مجموعاً ۵۰۰ متر مربع فضا را در برمی‌گیرد و به لحاظ ظاهری رنگ‌آمیزی شاد و متنوع دارد تلاش کردیم تا کودکان به امر کتابخوانی تشویق شوند.

مدیر کل کتابخانه عمومی گیلان، با اشاره به دریافت نکردن اعتبارات مصوب خود، متذکر شد: سال گذشته مجموع اعتبارات ما ۷۲۰ میلیون تومان بود که تاکنون ۱۰۲ میلیون تومان از این اعتبار به کتابخانه‌های عمومی استان تخصیص یافته و به ازای ۷۲ کتابخانه موجود در استان حدود یک میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه در ایجاد کتابخانه‌های روستایی نیز اقدام‌های خوبی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل اخیر مبنی بر ایجاد ۳۲ کتابخانه روستایی، تاکنون ۱۰ مکان به منظور راه‌اندازی کتابخانه روستایی توسط کارشناسان اداره کل تأیید شده است.

*خیران کتابخانه‌ساز در گیلان همکاری خوبی دارند

جانعلی‌پور با بیان اینکه خیران کتابخانه‌ساز در گیلان همکاری خوب و سازنده‌ای دارند، اذعان کرد: طبق رایزنی‌های صورت گرفته با یک فرد خیر، قرار است به‌زودی کتابخانه منجیل که در گذشته دچار حریق شده بود دوباره احداث شود.

وی هزینه کتابخانه منجیل را ۵۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: یک فرد خیری دیگر نیز در رستم‌آباد رودبار عنوان کرد که دیه فرزندش را برای احداث کتابخانه‌ای در این بخش هزینه می‌کند.

این مسئول، با بیان اینکه برخی از مصوبات سفر هیئت دولت در امر کتابخانه‌های استان هنوز محقق نشده است، یادآور شد: احداث کتابخانه‌های چمخاله و شلمان که از مصوبات سفر هیئت دولت به گیلان است تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی درباره پرداخت سهم درصد عوارض شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان، متذکر شد: در زمینه بحث درصد عوارضی شهرداری‌ها  و نحوه ارزیابی و میزان محاسبه آن با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم با همکاری مسئولان مربوطه این مسئله به سرانجام برسد.

*متولی کتابخانه مرکزی رشت مشخص نیست

جانعلی‌پور کتابخانه مرکزی رشت را بلاتکلیف دانست و خاطرنشان کرد: پس از تفکیک نهاد کتابخانه‌های کشور از فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه مرکزی شهر رشت در بلاتکلیفی قرار دارد و متولی آن مشخص نیست.

وی بحث استیجاری بودن ساختمان اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان را یکی دیگر از مشکلات نام برد و یادآور شد: امیدواریم با دریافت اعتبارات این مسئله منتفی شده و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان صاحب ملک شخصی شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به دستور توقف احداث  کتابخانه ماکلوان فومن، تصریح کرد: کتابخانه ماکلوان فومن در یک زمین اهدایی در دست احداث بود و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با شکایت شرکت آب منطقه‌ای روند احداث ساختمان کتابخانه متوقف شده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود./فارس

Share