تصاویر/ پشت صحنه حضور حدادعادل در استودیو خبر

به گزارش دیارمیرزا ، برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور دکتر غلامعلی حدادعادل نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه دوم سیما پخش شد. صوت مهمترین محورهای سخنان حداد عادل در این برنامه بدین شرح است: * حداد عادل سخنان خود را با یاد امام راحل و شهدای انقلاب و بویژه شهدای ۱۵ خرداد آغاز کرد. […]

به گزارش دیارمیرزا ، برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور دکتر غلامعلی حدادعادل نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه دوم سیما پخش شد.

صوت

مهمترین محورهای سخنان حداد عادل در این برنامه بدین شرح است:

* حداد عادل سخنان خود را با یاد امام راحل و شهدای انقلاب و بویژه شهدای ۱۵ خرداد آغاز کرد.

* ملت ایران با انقلاب اسلامی تاریخی و تاریخ‌ساز خودش آرمان‌های بلندی داشت و بحمدالله در این ۳۴-۵ سال به توفیقات بزرگی نائل شده و به صورت الگویی برای جهان اسلام در آمده است. ملت جانفشانی کرده و جوانانی تقدیم کرده و حال در آستانه انتخابات قرار دارد. انتخابات تجلی بارز حق ملت برای اداره کشور است. میدان گسترده و باشکوه استفاده ملت از حق حاکمیت بر سرنوشتشان است.

* شان مردم این است که کشور در تراز واقعی خود قرار گیرد. با این  که توفیقات زیاد بوده مشکلاتی هم هست. مردم در پی یافتن کسی هستند که درد آنها را بداند و بشناسد و برای درمان این درد روش درست و برنامه و راه حل و کارامدی داشته باشد.

* مردم می خواهند کسی رئیس جمهور شود که صادق باشد. مردم حق دارند در پی یافتن کسی باشند که همکاران او پاک و پاکدست باشند. مردم حق دارند در پی کسی باشند که عدالت را در جامعه گسترش بدهد و خاصه خرجی نکند و تبعیض رواندارد. حق مردم است که خواهان زندگی سالم با آرامش و

من برای مهار تورم یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه دراز مدت دارم

رفاه نسبی باشند.

* من به لحاظ اجتماعی و سیاسی فرزند نهضت امام هستم. همراه نهضت امام بودم. سالهای قبل از انقلاب و در بعد از انقلاب همواره مسئولیت‌هایی داشتم. همواره به فکر بودم که کشور به چیز نیاز دارد. پاسخ من ۲ کلمه است. تقوا و تدبیر. من نجات کشور را در این ۲ کلمه می دانم. این شعار را از آیات قرآنی و دین گرفته‌ام.

* حکومت امیرالمومنین و سیره امام و روش رهبر معظم انقلاب و توصیه موکدشان تقوا و تدبیر بوده است. مسائلی که درجامعه ما در یکی دوسال اخیر رخ داده و دل ها چرکین شده، مساله سوءاستفاده از بانک‌ها و موجود ۳۰۰۰ میلیارد تومان، اگر تقوا بود این اتفاق می افتاد؟ برخی گرفتاری‌ها در عرصه اقتصاد، مثل عدم قیمت‌گذاری درست گندم که موجب شد کشاورز گندمش را به دولت نفروشد و خوراک دام شود و ما میلیون‌ها تن گندم از خارج وارد کنیم، اگر تقوا بود اینچنین می شد؟

* پیامبر فرمود آنقدر که از بی تدبیری نگرانم از فقر نگران نیستم.

* یکی از اصول کار من در اداره کشور توجه به ثبات مدیریتی است. یک مدیر وقتی لایق هم باشد می دانم که چه مدت زمان نیاز دارد تا محیط کارش را بشناسد و مشکلاتش را بشناسد و …

* باید با تصمیمات عقلانی و منطقی اعتماد مردم را به حکومت بازگردانیم. هیچ پروژه و طرح عمرانی را موقوف به حضور خود نمی کنم. اگر طرحی تکمیل شد لازم نیست حتما منِ رئیس جمهور افتتاح کنم. بتوانم خوب است ولی وقت رئیس جمهور عزیزتر از این است و پروژه های مردم مهمتر از آن است که متوقف بماند. هیچ پروژه نیمه‌تمامی را نیمه تمام افتتاح نمی کنم برای تبلیغات.

* تعجب می‌کنم هر وقت به تلویزیون

در بین آقایان نامزدهای انتخابات تنها فردی هستم که یک دوره اداره قوه مقننه و ریاست مجلس را در کارنامه مدیریتی و اجرایی دارم.من در آن دوره هم با دولت اصلاحات کار کردم و هم با دولت احمدی نژاد.

نگاه می‌کنم جشنواره و همایش و لوح تقدیر مسئولان به هم. چقدر باید وقتمان صرف اینکارها بشود؟ سوال مردم این است که دولتمردان ما پس کی فکر و تدبیر می‌کنند؟

* به تعامل موثر با سایر قوا و مردم معتقدم.

* در جمع مردم، هر کس به ما می رسد از گرانی و تورم می نالد و از بیکاری شکایت دارد. خانواده‌ها چندین فرزند بیکار دارند هر از گاهی. دولت آینده باید به این مشکلات اصلی مردم توجه کند. من برای مهار تورم یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه دراز مدت دارم. در قدم اول ما برای بازگرداندن ثبات به بازار باید به سراغ تثبیت قیمت ها برویم. این تثبیت می تواند یک علامت به دولت باشد که می خواهد از تورم جلوگیری کند. ما در سال ۸۴ که دولت برنامه قانون برنامه چهارم را آورده بود در ماده سه آن در مجلس ششم تصویب شده بود که قیمت حامل های انرژی به قیمت های جهانی افزایش یابد ولی در آن برنامه سازوکاری برای جبران فشار به مردم پیش بینی نشده بود. ما قیمت ها را تثبیت کردیم و گفتیم کاری می کنیم که برای مدت موقت قیمت ها تغییر نکند تا اگر خواست بالا برود سازوکاری داشته باشیم. نتیجه اینکار آن شد که پایین‌ترین نرخ تورم را در سال ۸۴ داشتیم که ۱۰.۴ بود.

* اجازه نخواهم داد برای کسری بودجه پول بدون پشتوانه وارد بازار شود که نتیجه آن تورم و گرانی باشد.

* حماسه اقتصادی در کوتاه مدت، قدم اولش مستلزم ایجاد ثبات اقتصادی و بازگشت آرامش به بازار است و این مستلزم تثبیت قیمت ارز است. برای اینکار باید اول تقاضای ارز را مدیریت و بعد از آن عرضه ارز را مدیریت کنیم. تا تقاضا و عرضه با هم بخواند. در قدم اول دولت باید انضباط مالی برخودش حاکم کند. نمی‌شود که کشوری داشته باشیم از طرف دشمن مورد تهدید قرار گرفته باشد و رئیس دولت آمریکا صریحا اعلام کند ما تحریم های فلج کننده اعمال کرده‌ایم، آنوقت در مقابل آن ما انضباطی در ورود و خروج ارز نداشته باشیم و واردات و صادرات را اولویت بندی نکرده باشیم.

* ما می‌توانیم در دولت تقوا و تدبیر، با تدبیر آثار تحریم دشمن را خنثی کنیم.

* ما در سال ۸۵ سهمیه بندی بنزین را در مجلس به تصویب رساندیم و دولت هم کار سنگینی کرد و این قانون را اجرا کرد. آن زمان ۷۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین کشور

کارنامه قابل قبول دارم به لطف الهی که این کارنامه را رهبری امضا کرده است. رهبری در پیام افتتاحیه مجلس بعدی لطف کرده و فرمودند: لازم است به اقتضای قدرشناسی و انصاف از عموم نمایندگان مجلس هفتم و بویژه از رئیس فرزانه و پرتلاش و بردبار مجلس جناب حداد عادل و هیئت رئیسه آن تشکر کنم.

بود. تولید داخلی ما ۴۰ میلیون لیتر بود. ما ۳۰ میلیون لیتر از خارج می خریدیم. اگر سهمیه بندی بنزین اجرا نمی‌شد امروز شاید روزی ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف داشتیم و ببینید با این وضعیت نیاز ما به خارج چقدر می شد. با دفاع دائمی من از این فکر، سهمیه بندی بنزین انجام شد. مرتبا با دولت در ارتباط بودیم و من مثل مسئول اجرایی در این کار وارد شدم و دفاع کردم.

* باید از واردات کالای لوکس و تجملی جلوگیری کنیم. چقدر ماشین خارجی چند صد میلیونی که در یکی دو سال با این ارز گران وارد شده در تهران می بینید؟

* در دولت خودم تاکید می کنم برای مدیریت مصرف ارز، بر تولید ملی. مردم را به خرید کالای داخلی تشویق و تولیدکننده را به کیفیت بهتر تشویق می کنم.

* برای کاهش وابستگی به نفت می توانیم تامین ارز را مدیریت کنیم. دیپلماسی کشور و سفارتخانه ها باید دغدغه صادرات داشته باشند. با شامه قوی و تلاش و برنامه ریزی باید به فکر کشف بازارهای جدید برای صادرات کشورمان باشند.

* اگر رئیس جمهور شوم در سفرهای خارجی هواپیما را نه از بستگانم بلکه از تولید کنندگان و صادرکنندگان پر می کنم. صد نفر می‌برم تا راه صادرات کشور را هموار کنند.

* من خام فروشی نفت را متوقف خواهم کرد.

* در سال ۱۳۹۱ متوسط قیمت کالاهای صادراتمیان ۴۷۰ دلار بوده اما وارداتی ۱۳۷۰ دلار. این به آن خاطر بوده که خام فروختیم و ساخته شده خریدیم.

* کشاورزی را رونق خواهم داد و صادرات کشاورزی را برای تامین ارز توسعه می دهم. کیفیات محصولات کشاورزی ایران را کمتر جایی دارد. میوه های اروپایی مانند خودشان فقط زرق و برق دارد اما باطن میوه های ایرانی بسیار بهتر است.

* استان مهم لرستان ۷۰۰ میلیمتر متوسط بارندگی دارد و ۳۰۰۰ چشمه در این استان است. آیا نمی توانیم به کشورهای خلیج فارس آب صادر کنیم. به جای اینکه شیخ نشین ها از فرانسه آب وارد کنند، آب ارزان‌تری از ایران بخرند.

* از درآمد ترانزیتی و عبور کالا می توانیم دو برابر میزان فعلی درآمد کسب کنیم.

* سیاست‌های اصل ۴۴ را به طور کامل اجرا می‌کنم.

* اقشار کم درآمد با توزیع سهام عدالت می توانند توانمندتر شوند.

* برای سیاست های اصل ۴۴، در درجه اول به سراغ آزادسازی می رویم. کاری می کنیم وقتی مردم خواستند در فعالیت اقتصادی شرکت کنند، مزاحم آنها نشویم و دست و پایشان را نگیریم. عزا نگیرند که جواب چند نفر را در کار اقتصادی می خواهند بدهند.

* بانک ها الان یک مشکل در کشور هستند. همه وزرای سابق صنایع و معادن و … از دست بانک ها می نالند. بانک ها امروز به جای اینکه بنگاه پولی باشند بنگاه اقتصادی شده اند. یعنی پول را از دست مردم می گیرند و سود حداکثر ۲۰ درصد

یک قولی را به جوانان کشورم می دهم. قول میدهم که نهضت ازدواج آسان برپا کنم. از من مطالبه کنند نهضت ازدواج آسان را.

می دهند اما شرکت هایی خودشان تاسیس کردند و ساخت و ساز و فعالیت اقتصادی می کنند. سال گذشته سود بانک ها از این فعالیت های اقتصادی ۱۰۰ درصد بوده اما سودی که به مردم دادند ۲۰ درصد بوده. بانکها در واقع الان بر موج گرانی سوار می شوند. این همه شعبه بانک تاسیس شده. چطور است که همه ضرر می کنند اما بانکها دست و بالشان باز است.

* معاونت تولید و اشتغال را به معاونت های رئیس جمهور اضافه کرده و جلوی مدیریت های جزیره ای را می گیرم. نباید اینگونه باشد که معاون وزیر یک شب بیاید بگوید روغن با ارز مبادله‌ای خریداری می شود و فردایش معاون اول بگوید نه اینگونه نیست و با ارز مرجع خریداری می‌شود.

* من در بین آقایان نامزدهای انتخابات تنها فردی هستم که یک دوره اداره قوه مقننه و ریاست مجلس را در کارنامه مدیریتی و اجرایی دارم. من در آن دوره هم با دولت اصلاحات کار کردم و هم با دولت احمدی نژاد. سه سال با احمدی نژاد کار و همکاری می کردم. روش من روشن بود. آنجایی که پای حقوق ملت بود و بحث شان مجلس و اجرای قوانین بود، ذره ای سستی نمی کردم. آنجا که به حق شخصی خودم مربوط می‌شد به مصلحت کشور سعی و سکوت می کردم.  توانستم قوانین مهمی مانند اصل ۴۴ و قوانین دیگر را تصویب کنم. با رئیس جمهوری که مایل نبود قوانین مجلس اجرا شود بدون جنجال آفرینی و بدون نگران کردن مردم، برخورد می کردم.

* کارنامه قابل قبول دارم به لطف الهی که این کارنامه را رهبری امضا کرده است. رهبری در پیام افتتاحیه مجلس بعدی لطف کرده و فرمودند: لازم است به اقتضای قدرشناسی و انصاف از عموم نمایندگان مجلس هفتم و بویژه از رئیس فرزانه و پرتلاش و بردبار مجلس جناب حداد عادل و هیئت رئیسه آن تشکر کنم.

* با دلم با مجلس مرتبط می شوم. فقط تاکید بر مرز قانون کافی نیست. قانونی حرکت کردن مانند حرکت آهن روی آهن است. باید روغن کاری شود. روغن کاری روابط

اولین شعارمان در انقلاب استقلال بوده است. هر دولتی بخواهد با ما رابطه داشته باشد باید استقلال ما را محترم بشمارد. ما نه ظلم می کنیم و نه ظلم می پذیریم.

مجلس و دولت یعنی همان صمیمیت و همدلی.

* اولین شعارمان در انقلاب استقلال بوده است. هر دولتی بخواهد با ما رابطه داشته باشد باید استقلال ما را محترم بشمارد. ما نه ظلم می کنیم و نه ظلم می پذیریم. ما آمده ایم با انقلاب اسلامی درعرصه روابط بین الملل الگویی نو خلق کرده و نشان دهیم. نوع رابطه ما با کشورها از جنس استکباری و سلطه گری یا سلطه پذیری نیست. قدرت دیپلماسی خارجی ما در صداقت و منطق و عدالتخواهی ماست.

* آماده مذاکره با هر کشوری هستیم به شرط اینکه به ما به چشم احترام بنگرد و قبول کند ما ملتی هستیم انقلاب کرده‌ایم برای حق تعیین سرنوشت خودمان.

* آمریکا روزی سر میز مذاکره عادلانه خواهد نشست که مطمئن شود ملت ایران در برابر تحریم ها و فشارهای آنها عقب نشینی نمی کند. ملت ما ملت حسینی و ملت هیهات من الذله است و ملتی نیست که استقلال و عزت خود را برای فشار اقتصادی از دست بدهد. این ملت جنگ تحمیلی را اداره کرده است. می توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

* با وجود اینکه استاد دانشگاهم، افتخار می کنم که هنوز مدیر دبیرستان هم هستم و معلم هستم. معتقدم هر اصلاحی باید از آموزش و پرورش انجام شود. معتقدم بودجه آموزش و پرورش بودجه هزینه ای نیست، سرمایه گذاری است. معتقدم عالم نو با آدم نو ساخته می شود. آدم نو در آموزش و پرورش ساخته می شود. به قول حافظ، عالمی از نو بباید ساخت از نو آدمی .

* پژوهش معطوف به صنعت را در دانشگاه مهم می دانم. دولتم دانش‌بنیان خواهد بود. اصرار دارم که آموزش نوجوانان و جوانان ما در راهنمایی و دبیرستان متناسب با نحوه معیشت و زندگی آنها باشد.

* یک قولی را به جوانان کشورم می دهم. قول می دهم که نهضت ازدواج  آسان برپا کنم. از من مطالبه کنند نهضت ازدواج آسان را.

* درباره انتقاد پذیری ام گواه شاهد صادق در آستین باشد. در مجلس هر چهارشنبه خبرنگاران با من مصاحبه داشتند و به صورت کامل از هر سلیقه ای هرگونه سوالی می کردند. حتما باید دولت پاسخگو باشد. در دولت خودم ماهی یک‌بار با رسانه ها گفتگو خواهم کرد و ماهی یک‌بار به ملت گزارش خواهم داد.

Share