اخبار ویژه روزنامه‌های چهارشنبه

به گزارش دیار میرزا اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید. *کیهان: انتخابات آزاد نیست فقط دوره پهلوی! وکیل مدافع رژیم خودکامه پهلوی گفت چون انتخابات در ایران آزاد نیست، در آن شرکت نخواهد کرد. شیرین عبادی که اکنون در لندن اقامت دارد، در روزگار رژیم پهلوی جزو خدمتگزاران مطبوعاتی آن […]

به گزارش دیار میرزا اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.

*کیهان:

انتخابات آزاد نیست فقط دوره پهلوی!

وکیل مدافع رژیم خودکامه پهلوی گفت چون انتخابات در ایران آزاد نیست، در آن شرکت نخواهد کرد.
شیرین عبادی که اکنون در لندن اقامت دارد، در روزگار رژیم پهلوی جزو خدمتگزاران مطبوعاتی آن رژیم بود و حتی با اوباش خواندن مردم انقلابی، خواستار سرکوب آنها از سوی ساواک و ارتش شده بود.

او چند سال پیش به پاس خوش خدمتی هایش به محافل ضدانقلاب، از سوی کریم لاهیجی (از همکاران سازمان تروریستی منافقین) برای دریافت جایزه نوبل معرفی شد. عبادی در مصاحبه با یک همکار ضد انقلاب خود در نشریه لوپوئن مدعی شده: از آنجا که انتخابات در ایران آزاد نیست، من شرکت نخواهم کرد؛ به ویژه آن که رئیس جمهور قدرت مانور کمی دارد.

وی همچنین گفته است: سیاست خارجی و مداخلات ایران در امور کشورها خطرناک تر و نگران کننده تر از بمب اتمی است.
عبادی خواستار تحریم سیاسی مقامات ایرانی از سفر به اروپا و همچنین تحریم ماهواره ای ایران شد.
وی در مصاحبه دیگری با «لاکروا» و درباره اینکه آیا انتخابات می تواند آغازگر تغییراتی در درون حکومت باشد، ناامیدانه می گوید: قطعا انتخابات برگزار خواهد شد ولی نتیجه آن چندان اهمیتی ندارد. هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. زیرا قانون اساسی این اجازه را نمی دهد. مشکل از قانون اساسی است.

معلق بازی تازه این بار به خرج سعودی در لندن

مزدوری علنی مدیر یک شبکه ماهواره ای تازه تأسیس برای رژیم سعودی، خشم سایر محافل اپوزیسیون را که معتقدند نباید به نوکری علنی تظاهر کرد برانگیخته است.

اخیراً شماری از سلطنت طلبان با بودجه رژیم سعودی و مشورت های سرویس جاسوسی انگلیس شبکه ماهواره ای موسوم به ایران فردا را راه اندازی کرده و آن را به علیرضا نوری زاده و شماری از همکاران اخراجی صدای آمریکا سپردند. نویسنده پایگاه اینترنتی اخبار روز وابسته به گروهک اتحاد جمهوری خواهان در واکنش به اعترافات بی پرده نوری زاده نوشت: روز شنبه برای یک گفتگوی رادیویی به رادیوی همبستگی در استکهلم دعوت شده بودم.

در ادامه گفتگوها، مدیر این رادیو، ضمن خبر راه اندازی تلویزیون ایران فردا صدای نوری زاده، را پخش کرد که از ولیعهد عربستان تشکر می کرد و می گفت مانند یک برادر و رفیق، قولی که برای تأمین هزینه های مالی این تلویزیون به او داده بوده عمل کرده است. او، همچنین مدعی شد که بدون کمک نیروهای خارجی نمی توان تلویزیون راه انداخت.

اخبار روز می نویسد: در یک ویدئو، نوری زاده را در حال اجرای برنامه در تلویزیون ایران فردا می بینیم که در رابطه با حمایت مالی عربستان سعودی از شبکه اش، می گوید: هیچ کدام از ما در خارج کشور دارای امکانات مالی نیستیم که بتوانیم خودمان یک تلویزیون راه بیندازیم. اصلاً چنین چیزی محال است… این بودجه را دولت ها می دهند. شاید یکی دو تلویزیون باشند که نیمه دولتی، از میانبر (مثلاً) وزارت دفاع، وزارت فلان و… کمک می گیرند.»

نوری زاده، درباره پشتیبانان تلویزیون ایران فردا، می افزاید: «کسانی که حامی این تلویزیون هستند، در این زمینه تأکید دارند که علاقمندند این تلویزیون را همه ایرانیان و همه فارسی زبانان ببینند… از ولیعهد سعودی، بسیار سپاسگزارم. در تمام لحظات یک رفیق و برادر خوب، مشفق و ناصح بوده؛ هر حرفی به من زده درست و دقیق بوده و واقعاً از او سپاسگزارم.»

ارگان اتحاد جمهوری خواهان در ادامه خاطرنشان کرد: «نوری زاده جزء آن ژورنالیست هایی است که سفت و سخت از حکومت شاه دفاع می کرد. اما پس از سرنگونی حکومت پهلوی، همانند بسیاری از عناصر طرفدار حکومت سرنگون شده به خارج کشور آمد. نوری زاده در این سال ها، به مناسبت هایی اقرار کرده است که او با دولت های اسرائیل، آمریکا، انگلستان، عربستان سعودی و… روابطی دارد.

از طرف دیگر، با روی کار آمدن دولت محمد خاتمی، او ناگهان طرفدار این جناح شد و در تحولات سال ۸۸ نیز طرفدار موسوی و کروبی و… سال گذشته او، سال ها گفتگوهایی با فرد ناشناسی داشت که از عناصر امنیتی حکومت اسلامی است. به این ترتیب، نوری زاده شخصیت جالبی است که برای رسیدن به پست و مقام و پول هم طرفدار احیای سلطنت در ایران است؛ هم با نمایندگان دولت های اسرائیل، عربستان، آمریکا، انگلستان و… رابطه نزدیکی دارد و از آن ها امکانات مادی و معنوی می گیرد؛

او، هم طرفدار حقوق بشر و دموکراسی است؛ هم طرفدار کودتاست! او، هم طرفدار تمامیت ارضی ایران و هم طرفدار گروه های ناسیونالیست منطقه ای است و … بنابراین، نوری زاده، در جهت منافع شخصی خود، دست هیچ کس را رد نمی کند از این رو، می تواند در ظاهر با کسی دوستی کند و در پشت سر به او خنجر بزند».

اخبار روز ضمن مرور فهرستی از بی ثباتی های فکری و کاری نوری زاده نوشت: یکی دیگر از عملکردهای نوری زاده و طیف متبوع وی داستان «الماسی برای فریب» بود. «الماسی برای فریب»، نام فیلمی است که شامگاه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰، از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، موضوعش افشاگری برنامه های براندازانه اپوزیسیون خارج از کشور بود. نوری زاده در این سناریو در خدمت محمدرضا مدحی قرار داشت.

در آن مستند تصاویری از نشست اپوزیسیون در پاریس پخش شد که علیرضا نوری زاده، محسن مخملباف، امیرحسین جهانشاهی، حسن شرفی سخنگو و جانشین دبیرکل حزب دموکرات، عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کوموله، مهرداد خوانساری، رضا حسین بر موسی شریفی نماینده حزب همبستگی اهواز و علاوه بر این افراد تعدادی از طیف های مختلف توده ای- اکثریتی، سلطنت طلبان، جمهوری خواهان و غیره نیز حضور دارند. الماس فریب نشانگر حقیقتی آشکار در مورد بی مایگی سیاسی و اجتماعی این بخش وسیع از نیروهای اپوزیسیون رژیم اسلامی است.

فارین پالیسی: ایران برنده نهایی تبلیغات شیعه هراسی رژیم های خودکامه است

تلاش آمریکا و رژیم های خودکامه خاورمیانه برای ترویج فرقه گرایی علیه ایران، عملا به نفع جمهوری اسلامی تمام می شود.
نشریه آمریکایی فارین پالیسی با انتشار این تحلیل نوشت: قدرت در حال اوج گیری ایران در میانه دهه حاضر به تمرکز بر هویت عمومی مقاومت و بیداری اسلامی گرایش دارد تا ویژگی های شیعه گرایی. قدرت ایران با سرنگونی رقیبان عمده راهبردی آن در افغانستان و عراق افزایش یافت.

فارین پالیسی افزود: اوج نفوذ ایران در منطقه شاید در سال ۲۰۰۶ بود که پرچم های حزب الله در خیابان های قاهره که به شدت سنی است، در پی پیروزی نظامی آن بر اسرائیل، به اهتزاز درآمد. از دید تهران، حتی در جایی که ایران از حمایت جوامع شیعه برخوردار است، هر قدر کمتر که در مورد تشیع بحث شود و هر مقدار بیشتر بر مقاومت تمرکز کنند، بهتر است.

مارک لینچ استاد علوم سیاسی و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جرج واشنگتن در ادامه این تحلیل یادآور شده است: در مقابل مشی ایران، رسانه ها و سیاست های کشورهای حوزه خلیج فارس گرایش به تمرکز بسیار بیشتری بر فرقه گرایی دارند. رسانه های مورد حمایت سعودی اقدام به پخش میزان پایان ناپذیری از مطالب ضد ایرانی می کنند که همگی آنها به آسانی به سوی فرقه گرایی ضد شیعه گرایش دارند.

حکومت های مذکور بارها اهریمنی جلوه دادن مخالفان داخلی را به عنوان ابزار دست ایران یا ستون پنجم خائن، مفید یافته اند. سرکوب در بحرین شامل یک مبارزه رسانه ای بود که برای تبدیل تصویر یک جنبش مردمی برای مردمسالاری و حقوق بشر به مبارزه شیعیان مورد حمایت ایران طراحی شده بود.

تحلیلگر فارین پالیسی در عین حال تاکید کرد: ادعاهایی نظیر هلال شیعی که توسط شاه اردن مطرح شد، ممکن است در کوتاه مدت برای بقای داخلی حکومت های حوزه خلیج فارس یا محدودسازی و مهار منطقه ای ایران مفید باشد، اما در دراز مدت خطرناک و عمیقا بی ثبات کننده هستند و ممکن است به نفع ایران تمام شود.

دامن زدن به شعله های نفرت فرقه ای ممکن است برای حکومت هایی که خواستار وادار کردن جمعیت های شیعه به پذیرش غم انگیز فرمانبرداری آنها هستند، مفید باشد، اما تقریبا دربردارنده نارضایتی طولانی مردم و وقوع مجدد قیام ها خواهد بود.

لینچ با بیان اینکه رژیم بحرین مشروعیت خود را به خاطر سرکوب مردم از دست داده، می نویسد: استفاده از فرقه گرایی برای جلب مخالفت اعراب نسبت به ایران، تایید سرکوب در بحرین یا تقویت حمایت از شورشیان در سوریه، ممکن است در جنگ سرد منطقه ای علیه ایران مفید به نظر برسد. اما هزینه های درازمدت آن بسیار زیادتر هستند. آمریکا نباید تمایل داشته باشد که حتی به صورت ضمنی از فرقه گرایی سودمدارانه استفاده کند.

نویسنده فارین پالیسی در توجیه علت مخالفت خود نوشت: ترویج فرقه گرایی بنیاد شهروندی برابر را سست کرده و عمیقا علیه روح تحولات دمکراتیک در کشورهای عربی است. هرچند این ممکن است با استقبال حاکمان عرب حوزه خلیج فارس روبرو شود اما برای واشنگتن عمیقا مشکل ساز خواهد بود.

دبیر کل مجمع روحانیون چگونه دور خورد؟

عضو مستعفی مجمع روحانیون علت جدایی مهدی کروبی از این مجمع را بازگو کرد.
رسول منتجب نیا که پس از تشکیل حزب اعتماد ملی توسط کروبی به وی پیوست و قائم مقام این حزب شد، درباره علت جدایی کروبی از مجمع روحانیون در سال ۸۴ می گوید: انتخابات دوره هشتم ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که آقای کروبی از مجمع روحانیون مبارز کاندیدا شده بود، ایشان دبیر کل مجمع روحانیون مبارز بودند، و من در جلسه ای که برای کاندیداتوری ایشان رای گیری شد، بودم.

با کاندیداتوری ایشان با رای بالایی موافقت شد. بعد از آنکه آقایان معین و هاشمی هم اعلام کاندیداتوری کردند، بعضی از اعضای مجمع در حمایت از آقای کروبی مردد شدند و در ایام تبلیغات انتخابات، مجمع حاضر به حمایت از کروبی نشد، ابتدا اعلام کردند که کروبی کاندیدای ما است ولی بعد هیچ حمایتی از ایشان نکردند.

وی همچنین به روزنامه اعتماد گفته است: بعد از انتخابات آقای کروبی به شدت از دوستان مجمع روحانیون مبارز گله مند شد، و گفت دیگر در مجمع نمی مانم و هرچه اصرار کردند ایشان قبول نکردند. حتی در جلسه ای در دفتر آقای موسوی خویینی ها در جماران، ایشان با رفتن آقای کروبی مخالفت کردند و گفتند که شما موسس این مجمع هستید و به هیچ عنوان خروج شما از مجمع صلاح نیست اما آقای کروبی زیربار نرفتند و از مجمع خارج شدند.

وی با بیان اینکه اصلاحات تعریف و لیدر ندارد، خاطر نشان می کند: مشکلی که ما در دوران اصلاحات داشتیم و هنوز هم رفع نشده این است که اصلاح طلبان نیامدند تعریف روشنی از اصلاحات ارائه کنند. من بارها در دوران اصلاحات از دوستان اصلاح طلب خواستم که تعریف دقیقی از اصلاحات ارائه دهند.

منتجب نیا در پاسخ این سوال که «شما به عنوان فردی که سال ها فعالیت اصلاح طلبانه انجام داده هم نمی دانستید چه می کنید؟» می گوید: ما خودمان می دانستیم چه می کنیم، مجموع فکر و اندیشه ما هویت ما را مشخص می کرد، اندیشه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی منش و تفکر ما بود، منتها ما باید یک جریان را تعریف می کردیم، جریان همواره فراتر از فرد است.

وی پس از بیان اینکه «جریان اصلاحات یک جریان مواج و سیال است که لیدر ندارد»، با این سوال مواجه می شود که «وقتی جریانی لیدر ندارد چطور می تواند مرزبندی مشخصی داشته باشد یا اهدافش را تبیین کند؟» و در پاسخ می گوید: نه اینکه لیدر نداشته باشد، لیدر شخصی ندارد یعنی یک فرد در راس آن وجود ندارد، عرض کردم یک مجموعه تاثیرگذار و مقبول می تواند جنبه رهبری جریان اصلاحات را داشته باشد به این شرط که اینها کنار هم باشند و مشورت بگیرند و با هم رقابت نکنند یکی از مشکلات ما این است که هسته تاثیرگذار اصلاحات در انتخابات های مختلف با هم رقابت داشتند اتفاق نظر نداشتند.

*وطن امروز:

عده‌ای فشار می‌آورند تا پدرم احساس وظیفه کند!

محسن ‌هاشمی می‌گوید فائزه‌ هاشمی چون از خطوط قرمز نظام رد شده بود، در زندان است. وی در مصاحبه با نشریه مثلث گفته است: نظام یک خطوط قرمزی دارد، افرادی که عبور کردند به مشکل خوردند و زندان رفتند. هم‌اکنون فائزه ما به خاطر نقد احمدی‌نژاد زندان نیست. می‌گویند از خطوط قرمز رد شده است.

وی درباره نامزدی پدرش در انتخابات سال۸۴ می‌گوید: ایشان در سال ۸۴ و سال۸۸ فقط برای تعادل به صحنه آمد و این کار برای مقام‌پرستی نبود. اشخاص زیادی آمدند و گفتند «وظیفه شماست که نامزد شوی حالا چه رای بیاوری و چه نیاوری»… فقط زمانی پا به عرصه امتحان انتخابات می‌گذارد که احساس وظیفه کند و این احساس وظیفه اصولا از طریق جامعه و نخبگان به ایشان منتقل می‌شود. به هر تقدیر تا انتخابات خیلی زمان مانده و باید دید فضا چگونه رقم می‌خورد.

وی همچنین گفته است: اگر روزی [پدرم] خودشان را در معرض انتخاب قرار دهند، این کار بیشتر به دلیل مشی ایثارگری‌شان است نه مشی قدرت‌طلبی. عده‌ای اینقدر فشار می‌آورند، تحلیل می‌کنند و فکر می‌کنند اگر نیایند به وظیفه دینی و ملی عمل نکرده‌اند. تاکنون قرار نیست ایشان بیایند. بعد از تایید صلاحیت نامزدها در خرداد می‌توان گفت نظر ایشان روی کدام نامزد است.

مدیر سابق مترو درباره بحث‌های سیاسی در خانواده می‌گوید: سن ما طوری است که همه به مرز ۴۵ و ۵۰ رسیدیم و در شرایطی هستیم که وقتی دور هم می‌نشینیم خاله‌زنکی گپ نمی‌زنیم بلکه بحث‌ها جدی است. درباره نحوه پاسخگویی هم صحبت می‌کنیم. یک رسمی در خانواده ‌هاشمی است که مادر همیشه جمعه‌ها همه فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌ها را ناهار دعوت می‌کنند و همه ظهر جمعه خدمت پدر و مادر می‌رویم. وقتی آنجا هستیم همیشه بحث پیش می‌آید. مثلا مهدی آمده و او را زندان بردند یا فائزه در زندان است.

اتفاق ویژه‌ای می‌افتد و موضوعی را پیگیری می‌کنیم بنابراین همیشه بحث سیاسی مطرح می‌شود و نظرات مختلف داده می‌شود. محسن‌ هاشمی این را هم گفته که «بین بچه‌ها، من معتدل‌تر از بقیه به نظر می‌آیم، حتی بعضی وقت‌ها متهم به ‌ترسو بودن هم می‌شوم و دیگران می‌گویند این نوع موضع‌گیری از روی اعتدال فکر تو نیست، بلکه به دلیل‌ ترسو بودنت است».

سرکرده منافقین سازمان ملل را متهم کرد

سرکرده گروهک منافقین از سازمان ملل و دولت آمریکا خواست نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق را برکنار کنند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «اشرف‌نیوز»، مریم رجوی، سرکرده گروهک‌ تروریستی منافقین خواستار تشکیل فوری هیاتی برای بررسی حملات اخیر به اردوگاه لیبرتی شد و تاکید کرد مارتین کوپلر، نماینده سازمان ملل در این اتفاقات دست داشته و خواستار تعیین فردی بی‌طرف به جای او شد.

سرکرده منافقین همچنین درباره آنچه ادامه حملات به اردوگاه لیبرتی خواند، هشدار داد و بازگشت منافقین به اردوگاه اشرف را بار دیگر مطرح کرد.

از اخراج روزنامه‌نگاران تا دلسوزی برای روزنامه‌نگاران

مجتبی واحدی،‌ روزنامه‌نگار فراری که این روزها بشدت فعال شده و در برنامه‌های متعدد حاضر می‌شود در واکنش به بازداشت چند روزه تعدادی از روزنامه‌نگاران که با خارج کشور در ارتباط بوده‌اند، طوری به دفاع از روزنامه‌نگاران پرداخته که گویا فراموش کرده در مقام سردبیری روزنامه آفتاب یزد، چگونه عمل کرده است.

به گزارش بولتن‌نیوز، مجتبی واحدی، نه‌تنها برادرزن و برادر خود و چند تن از نزدیکان را به جای افرادی که از قبل از روزنامه سلام و بیان و… در آن ساختمان کار می‌کردند، قرار داد بلکه حتی روزنامه‌نگاران مطرح آن روزها که در بین روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب نام و جایگاهی داشتند را نیز اخراج کرد.

برای یادآوری این نکته لازم است مجتبی واحدی به یاد آورد که چه برخوردی با بنفشه سام‌گیس، گزارش‌نویس روزنامه‌های اصلاح‌طلب و خانم «ص» و … داشت و با برخورد زننده و زشت، آنها را از روزنامه اخراج کرد. چه اتفاقی افتاده که در این چند سال، کسی که تنها به منفعت خود فکر می‌کرد و از روزنامه‌نگاری چیزی نمی‌دانست و یکشبه سردبیر آفتاب یزد شده بود و با روزنامه‌نگاران شناخته شده برخوردهای حذفی می‌کرده و… حالا یکدفعه خود را روزنامه‌نگار و حامی روزنامه نگاران معرفی می‌کند؟

البته جواب مشخص است به مجتبی واحدی جز حرف زدن زیاد و تند تند حرف زدن برای سبقت گرفتن از دیگران، نقش دیگری نداده‌اند و او موظف است از تریبون‌های مختلف و از صبح تا شام حرف بزند و بنویسد و حرف‌های قبلی و عملکرد گذشته خود را با حالتی برعکس گذشته ماست مالی کند.

به نظر می‌رسد سال ۹۲ یک‌بار دیگر گردش نخبگان جدیدی را می‌بایست تجربه کنیم. اگرچه گردش نخبگان حاکم همیشه یکی از حساس‌ترین سیاست‌ها جهت کارآمد ساختن دولت هاست اما اگر این سیاست با درایت صورت نگیرد هزینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

بنابراین برای خروج از ناکارآمدی موجود ما نیازمند دولتی کارآمد و نخبگانی مصمم و هماهنگ برای اجرای سیاست‌های پیشرفت کشور هستیم. چنین دولتی می‌تواند ناکارآمدی‌های گذشته را جبران نماید و دستگاه دولت و نظام اداری را کارآمد سازد. این دولت با توسعه مداوم می‌تواند به موتور محرک پیشرفت و متوازن‌کننده قدرت جامعه و دولت تبدیل شود.

*خراسان:

نامه لاریجانی به احمدی نژاد درباره هما و آسمان

علی لاریجانی رییس مجلس چندی پیش با ارسال نامه هایی به رییس جمهور، اعلام کرده است که مصوبه شماره ۲۵۷۰۹۱/۴۷۱۳۸ دولت درباره تهاتر مطالبات قوه مجریه و شرکت هواپیمایی آسمان و بخشنامه شماره ۲۳۴۴۶/ت۴۷۶۴۳ه‍ کابینه درباره صدور مجوز انعقاد قرارداد با نیروهای شرکتی توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، دارای ایرادات متعدد قانونی بوده و باید لغو شود.

خبر بد برای کارمندان دیپلمه

بر اساس بخشنامه ای که طی روزهای اخیر توسط یک مسئول دولتی به دستگاههای اجرایی ارسال شده، از آنها خواسته شده است ارتقای کارمندان دارای مدرک تحصیلی دیپلم تنها در حد یک طبقه و تا سقف کارشناس باشد و هیچ اداره ای حق ندارد رتبه این دسته از کارمندان را به خبره یا عالی ارتقاء دهد و در صورت انجام این کار در ماههای گذشته، این احکام باید هر چه سریعتر لغو شود.

*آرمان:

فروش اسکناس نو در بازار

شنیده شد که خرید و فروش اسکناس نو در آستانه شب عید رونق گرفته و دلالان بازار سیاه اسکناس‌های تانخورده را به هر تعداد و با قیمت‌های بالا در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و هیچ‌گونه محدودیتی برای فروش اسکناس نو به مشتریان ندارند. مهر نوشت؛ دلالان بازار سیاه اسکناس نو، قیمت فروش بسته اسکناس ۱۰۰ تومانی به میزان ۱۰ هزار تومان را به مبلغ ۳۰ هزار تومان، بسته اسکناس ۲۰۰ تومانی به میزان ۲۰ هزار تومان را به مبلغ ۳۵ هزار تومان، بسته اسکناس ۵۰۰ تومانی به میزان ۵۰ هزار تومان را به مبلغ ۶۰ هزار تومان به مشتریان اعلام می‌کنند.  هر بسته اسکناس ۱۰۰۰ تومانی به میزان ۱۰۰ هزار تومان هم توسط آنها ۱۰۸ هزار تومان، بسته ۲۰۰۰ تومانی به میزان ۲۰۰ هزار تومان به قیمت ۲۱۰ هزار تومان و بسته ۵۰۰۰ تومانی به میزان ۵۰۰ هزار تومان به قیمت ۵۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

اعلام اسامی مقامات تحریم شده توسط اتحادیه اروپا

شنیده شد که اتحادیه اروپا نام برخی از افرادی را که به فهرست تحریم‌های این اتحادیه اضافه‌ شده‌اند، اعلام کرد. بولتن‌نیوز نوشت؛ وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل، تحریم‌ها علیه مقامات ایرانی را یکسال دیگر تمدید کردند. در این نشست همچنین نام ۹ مقام ایرانی دیگر به فهرست تحریم‌ها افزوده شد. افرادی که نام آنها در این لیست باشد، از ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شده و حساب‌های آنها در بانک‌های اروپایی مسدود می‌شود.

مدیر شبکه «پرس‌تی‌وی» و رئیس اتاق خبر این شبکه، رئیس زندان اوین، دادستان ساری، دو قاضی خوزستانی، معاون دادستان شیراز، دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای، یک قاضی دادگاه تبریز، از جمله نفراتی‌اند که نام آنها وارد این لیست شده است. پلیس فتای ایران هم نهادی است که اتحادیه اروپا نام آن را در لیست سیاه خود قرار داده است.

درگیری لفظی کرمانی‌ها در مجلس

شنیده شد که دو نماینده مجلس در جلسه اخیر با یکدیگر درگیر شدند. بولتن‌نیوز نوشت؛ محمدرضا پورابراهیمی و محمدمهدی زاهدی نمایندگان استان کرمان در مجلس در جلسه علنی دیروز خانه ملت با هم مشاجره کردند. تعدادی از وکلای ملت در اطراف این دو نماینده حضور یافته و از ادامه این موضوع جلوگیری کردند و پورابراهیمی را به مکان دیگری از صحن علنی بردند.

به نظر می‌رسد علت درگیری لفظی پورابراهیمی و زاهدی، نطق میان‌دستور پورابراهیمی بود که در آن گفته بود: مجمع نمایندگان استان کرمان بارها نسبت به عملکرد شرکت ملی مس انتقاد داشتند اما رئیس مجمع (زاهدی) آن را انتقال نداده است.

تکذیب رویترز درباره ایران

شنیده شد که توقف خرید نفت ایران توسط هند تکذیب شد. ویراپا مویلی، وزیر نفت و گاز طبیعی هند گزارش خبرگزاری انگلیسی «رویترز» درمورد قصد هند برای متوقف کردن خرید نفت از ایران به خاطر نبود امکان بیمه فرآوری این نفت در رابطه با تحریم و مجازات‌های اقتصادی کشورهای غربی را تکذیب کرد. وزیر نفت هند خاطرنشان کرد: هند مساله کاهش یا افزایش واردات نفت از ایران را مطرح نکرده و خرید این مواد اولیه را ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «رگنوم» هند، هفته گذشته اپراتور هندی مرکاتور لاینز، که دومین کمپانی در بخش لجستیک در کشور است اعلام کرد نفت ایران را بیش از این حمل نمی‌کند. کشتی متعلق به این کمپانی تنها نفتکشی بود که حمل نفت توسط آن در موارد اضطراری بیمه شده بود. این نفتکش از طرف شرکت ملی نفت ایران برای حمل نفت به پالایشگاه هندی به کار گرفته شده بود.

جایزه ویژه سردار نقدی به همسر اوباما

شنیده شد که همسر باراک اوباما در یک جشنواره ایرانی جایزه برد. نشست نهایی ستاد جشنواره فرهنگی‌هنری رهاورد سرزمین نور برگزار شد. در این نشست مصوب شد که در جشنواره امسال با توجه به نقش خانم میشل اوباما در کمک به ارتقای بصیرت جهانی و افشای رسمی سرسپردگی سینمای آمریکا و‌هالیوود به کاخ سفید و اثبات عینی سیاسی بودن جایزه اسکار و فقدان ارزش هنری آن، جایزه ویژه این جشنواره به وی اعطا شود.

در این نشست، سردار نقدی رئیس ستاد جشنواره با اشاره به اعلام نام بهترین فیلم جایزه اسکار توسط همسر رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شد: البته کار خانم اوباما خیلی عالی بود و اگر صدها میلیارد خرج می‌کردیم که این‌طور با وضوح سرسپردگی سینمای‌هالیوود و جایزه اسکار را به کاخ سفید برای مردم دنیا ثابت کنیم، نمی‌توانستیم چراکه آنها انکار می‌کردند و ژست استقلال‌طلبانه می‌گرفتند.

هالیوود از ایران عذرخواهی می‌کند

شنیده شد که وکیل فرانسوی ایران برای شکایت درباره فیلم آرگو گفته است هالیوود از ایران عذرخواهی می‌کند. مهر نوشت؛ کاتن‌پیر در پاسخ به پرسش مهر درباره چگونگی پیشرفت این پرونده در مقابل موانع و سنگ‌اندازی‌های بین‌المللی گفت: شکایت از هالیوود توسط ایران تنها راه‌حلی است که به نظر ما می‌رسد و از آنجا که حرکت هالیوود یک حرکت تبلیغاتی است، اقدام ما نیز در مقابل آن حرکتی تبلیغاتی خواهد بود.

با توجه به اینکه هالیوود فضایی را طراحی کرده که در آن تصویری دروغین از ایران ارائه می‌کند، ما نمی‌خواهیم هالیوود در این عرصه یک دیالوگ‌گوی یکطرفه باشد، بنابراین ما در مقابل حرکت هالیوود مقابله می‌کنیم. این وکیل فرانسوی در خاتمه بهترین نتیجه پرونده شکایت ایران از هالیوود را فرهنگسازی دانست و عنوان کرد: با توجه به جنجال‌هایی که ضد ایران شکل گرفته است، با این حرکت می‌توانیم در جهت آگاه‌سازی اذهان عمومی فرهنگسازی کنیم. در مرحله بعدی تلاشم این است که به یک عذرخواهی از هالیوود برسم و جلوی ادامه اکران فیلم را بگیرم.

مرغ سه‌نرخی شد

شنیده شد که در سطح شهر تهران مرغ در فروشگاه‌ها با سه نرخ عرضه می‌شود. ایسنا نوشت؛ از چند روز گذشته عرضه‌ مرغ منجمد با قیمت کیلویی ۴۴۰۰ تومان در تعاونی‌های مصرف کالا فرهنگیان، کارگران و کارمندان آغاز شده و توزیع آن در میادین تره‌‌بار و واحد‌های صنفی با قیمت ۴۸۰۰ تومان ادامه دارد و قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در سطح شهر از ۵۸۰۰ تومان تا ۶۵۰۰ تومان متغییر است .

اما رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور معتقد است: در شرایط موجود مرغ نباید بیشتر از دو نرخ در بازار مصرف داشته باشد. محمد یوسفی در اینباره گفت: درحال حاضر هر کیلوگرم مرغ منجمد در بازار مصرف ۴۸۰۰ تومان عرضه می‌شود و مرغ گرم نیز با توجه به شرایط تولید نباید بیشتر از ۵۸۰۰ تومان عرضه شود.

*جمهوری:

آزادی یک شهروند العوامیه به دست مقامات عربستان

مقامات عربستان عصر دوشنبه ۲۱ اسفند، “عبدالله الصویمل” از اهالی شهر العوامیه در استان القطیف واقع در منطقه شرقی عربستان را پس از ۱۴ ماه از زندان آزاد کردند. نیروهای امنیتی آل سعود، الصویمل را در زمستان سال گذشته و در همان روزی که “عصام ابوعبدالله” به ضرب گلوله نیروهای آل سعود شهید شد، دستگیر کردند.

به گفته جوانان انقلابی، الصویمل در نزدیکی یکی از نقاط ایست و بازرسی واقع در شهر العوامیه توسط مأموران امنیتی و از فاصله‌ای نزدیک مورد هدف قرار گرفت و از ناحیه سینه به شدت زخمی شده بود. وی به جای انتقال به بیمارستان بازداشت شد. براساس این گزارش، وی یک شهروند عادی بوده و نیروهای آل سعود بدون هیچ جرمی به وی شلیک و ۱۴ ماه او را زندانی کردند.

ولیعهد بحرین نخست‌وزیر شد

حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در فرمانی “سلمان بن حمد آل خلیفه” ولیعهد خود را به عنوان معاون نخست‌وزیر انتخاب کرد! به این ترتیب ولیعهد بحرین معاون “خلیفه بن سلمان آل خلیفه” نخست‌وزیر رژیم بحرین و عموی پادشاه می‌شود که از سال ۱۳۵۰ تاکنون نخست‌وزیر این کشور است و با ۴۲ سال حکومت، طولانی‌ترین ریاست سیاسی در جهان را در اختیار دارد.

این انتصاب می‌تواند اقدامی برای کاهش قدرت خلیفه بن سلمان باشد ولی اینگونه تغییرات، باعث فروکش کردن اعتراضات مردم بحرین که خواهان تغییر رژیم هستند نخواهد شد. در اعتراض به این ترفند، مناطق مختلف بحرین در دو شب گذشته شاهد تظاهرات مردمی بود.

۶۰ میلیون دلار کمک غیر مرگبار آمریکا به مخالفان دولت سوریه

دولتمردان آمریکائی درباره نوع برخورد خود با بحران سوریه، به دروغ متوسل می‌شوند. وزیر خارجه جدید آمریکا هفته گذشته در سفر به خاورمیانه گفته بود آمریکا ۶۰ میلیون دلار کمک غیرمرگبار در اختیار مخالفان دولت سوریه قرار می‌دهد و از دادن کمک‌های نظامی به آنان خودداری می‌کند. علیرغم این ادعا، منابع مطلع فاش کرده‌اند نیروهای نظامی آمریکائی در اردن سرگرم آموزش دادن فنون نظامی به تروریست‌های مخالف دولت سوریه هستند.

Share