آینده پزشک سیاست در پیچ پاستور؛

آیا «ولایتی» رییس جمهور اسلامی ایران می شود؟

یه گزارش دیار میرزا : خبرگزاری روسی ریانوستی در تحلیلی ورود دکتر علی اکبر ولایتی وزیر سابق خارجه ایران به کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران را بررسی کرده است.  این خبرگزاری نوشته است: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هم از خارج زیر فشار تحریم ها قرار دارد و هم از […]

یه گزارش دیار میرزا : خبرگزاری روسی ریانوستی در تحلیلی ورود دکتر علی اکبر ولایتی وزیر سابق خارجه ایران به کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران را بررسی کرده است.

 این خبرگزاری نوشته است: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هم از خارج زیر فشار تحریم ها قرار دارد و هم از درون به جهت سوء مدیریت ها دچار مشکلات فراوان اقتصادی شده است، تنها راه حل پایان دادن به این مشکلات، تشکیل یک دولت ائتلافی از گروه ها، احزاب و چهره های مختلف سیاسی در آینده است. لذا به نظر تحلیلگران، بهترین گزینه که مورد تایید همه اطراف سیاسی است، کسی نیست جز “علی اکبر ولایتی”.

ریانوستی می افزاید: “على اکبر ولایتى” در سال ۱۹۴۵ میلادی (۱۳۲۴)، در منطقه رستم آباد، از توابع شمیران در شمال تهران در خانواده ای متوسط متولد شد. پدر وی کارمند و مادر خانه دار بودند. دوران ابتدایى تا پایان دبیرستان را در همان منطقه گذراند. در سال ۱۹۶۴ میلادی (۱۳۴۳) در کنکور سراسرى، رتبه ۴۹ کشورى را بدست آورد و در رشته پزشکى دانشگاه تهران پذیرفته شد.٠١

دکتر ولایتى، از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۴۲ تا ۱۳۵۰) در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهان آراى قلهک به تدریس اشتغال داشت. وى تخصص اطفال را در مرکز طبى کودکان دانشگاه تهران و فوق تخصص بیمارى هاى عفونى را در دانشگاه جان هاکینز آمریکا گذراند، اما همواره در طول زندگی خود به کتاب های تاریخی و به ویژه تاریخ ایران علاقه داشته و وقت زیادی را به مطالعه چنین کتاب هایی می گذرانده است.

فعالیت هاى سیاسى قبل از انقلاب اسلامى

دکتر ولایتى از نوجوانى، بدلیل علاقه مندى پدر وی به سیاست، با اوضاع سیاسى موجود، آشنا شد و به عمل ورزى سیاسى روى آورد. وی در دبیرستان، به مناسبت هاى مختلف، در اعتراض به سیاست هاى شاه پهلوی، هم مدرسه اى ها را به تعطیلى کلاس درس و تظاهرات فرا مى خواند و در این راه، بارها به سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) منطقه رفت و مورد بازجویى قرار گرفت به طورى که از ۱۷ سالگى پرونده اى در ساواک تهران براى وی ترتیب داده شد.

پس از فوت آیت الله بروجردى، ولایتی در حالیکه ۱۶ ساله بود به امام خمینی رجوع کرد و از سال ۱۹۶۳ میلادی (۱۳۴۲) ارتباط خود با روحانیت و فعالان مذهبى افزایش یافت. در دانشگاه هم به همراه دوستان خود انجمن اسلامى پزشکان را احیا کرد و با گروه هاى مختلف سیاسى و روحانیت پیرو امام خمینی تماس هاى منظم برقرار ساخت.

پس از انقلاب و دوران ریاست دستگاه دیپلماسی

پس از پیروزى انقلاب اسلامى، ولایتی مدتى معاون وزارت بهدارى بود و در دوره اول مجلس به نمایندگى مردم تهران انتخاب شد. سپس به مدت ۱۶ سال، در دوره هاى ریاست جمهورى حضرت آیت الله خامنه اى و آیت الله هاشمى رفسنجانى، به عنوان وزیر امور خارجه مشغول کار بود و از این حیث، پرسابقه ترین وزیر جمهورى اسلامى به شمار می رود. پس از روی کار آمدن سید “محمد خاتمى” در سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۶)، ولایتی راهى بیت رهبرى شد و مشاور بین الملل حضرت آیت الله خامنه ای گردید و هم اکنون نیز در این سمت انجام وظیفه مى کند.

وی بطور همزمان در چند رشته دانشگاهى به تدریس مشغول است و در برخی شوراهاى مهم کشورى همچون شوراى عالى انقلاب فرهنگى، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائره المعارف اسلامى عضو رسمى است. وی چندین دکتراى افتخارى از دانشگاه های معتبر بین المللى دریافت کرده است. ولایتی در دوره های مختلف، هیچگاه حرفه طبابت (پزشک کودکان) را رها نکرد و تا به امروز هم به طور منظم به این کار ادامه می دهد.

فراجناحی بودن ولایتی 

تحلیل گران مسائل سیاسی ایران به رغم اینکه “علی اکبر ولایتی” را یک سیاستمدار اصولگرا می شناسند، اما به فراجناحی بودن وی اذعان دارند زیرا چهره و شخصیت های مختلف از احزاب و جریان های گوناگون سیاسی در جمهوری اسلامی ولایتی را تأیید می کنند و وی را فردی معتدل و فراجناحی می دانند. خود ولایتی نیز در مصاحبه ای گفته که “رییس جمهور باید فراجناحی باشد و محدود و منحصر به یک گروه خاص نباشد”.

“علی اکبر ولایتی” در آن مصاحبه که قبل از انتخابات ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴) انجام شد و خودش یکی از نامزدهای احتمالی به شمار می رفت، گفته بود: “من در هر صورت کابینه گروهی و حزبی تشکیل نخواهم داد. کسانی که به ارزش های اسلامی و انقلابی و ملی پایبند هستند و کارایی و کارآمدی خود را به اثبات رسانده اند می توانند امیدوار باشند در مدیریت آینده کشور (در صورت رییس جمهور شدن ولایتی) به کار گرفته می شوند”.

گزینه دولت ائتلافی برای پایان دادن به مشکلات ایران 

روز به روز که فضای سیاسی ایران داغ تر می شود و به انتخابات ریاست جمهوری آینده نزدیک تر می شویم، نام “علی اکبر ولایتی” هم در صحنه بیش از پیش مطرح می شود. تحلیل گران سیاسی ایران وی را اصلی ترین گزینه دولت ائتلافی آینده برای پایان دادن به مشکلات داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران می دانند.

این دسته از تحلیلگران سیاسی در واقع معتقدند با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هم از خارج زیر فشار تحریم ها قرار دارد و هم از درون به جهت سوء مدیریت ها دچار مشکلات فراوان اقتصادی شده است، تنها راه حل پایان دادن به این مشکلات، تشکیل یک دولت ائتلافی از گروه ها، احزاب و چهره های مختلف سیاسی در آینده است. لذا به نظر تحلیلگران، بهترین گزینه که مورد تایید همه اطراف سیاسی است، کسی نیست جز “علی اکبر ولایتی”.

Share