چین،روسیه و پاکستان از اسرائیل شکایت کردند

اسرائیل تایمز نوشت، یک کارشناس سازمان ملل قصد دارد تحقیقات مستقلی را درخصوص حمله پهپادها به آفریقا و خاورمیانه و ارتباط آن با پهپادهای اسرائیلی آغاز کند. این تحقیقات در پی شکایت ها و فشارهای دولت های چین، پاکستان و روسیه انجام می شود. بن امرسون وکیل انگلستانی و گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص مبارزه […]

اسرائیل تایمز نوشت، یک کارشناس سازمان ملل قصد دارد تحقیقات مستقلی را درخصوص حمله پهپادها به آفریقا و خاورمیانه و ارتباط آن با پهپادهای اسرائیلی آغاز کند. این تحقیقات در پی شکایت ها و فشارهای دولت های چین، پاکستان و روسیه انجام می شود.

بن امرسون وکیل انگلستانی و گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص مبارزه با تروریسم و حقوق بشر گفت:« وی قرار است کنکاشی را درباره استفاده از نیروهای مرگبار پهپادها در هرجایی که پایگاه های نظامی اسرائیل، آمریکا و انگلیس فعال هستند، آغاز کند».

براساس گزارش رسانه های خارجی، رژیم اسرائیل مکرراً از پهپادهای خود برای مبارزه با به اصطلاح تروریست ها در نوار غزه استفاده کرده است، اما در گزارشی که روزنامه رسمی صهیونیستی – هاآرتص- اعلام داشته، اسرائیل رسماً اعلام کرده است که در تحقیقات مذکور شرکت نخواهد کرد و به استفاده از پهپادها در حمله های هوایی خود به نوارغزه نیز اقرار نکرده است.

امرسون در تحقیقاتی که درپی شکایت شماری از اعضای سازمان ملل به خاطر تلفات غیرنظامیان ناشی از حمله پهپادها آغاز کرده است در جستجوی نوعی استانداردسازی بین المللی جهت استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین می باشد.

“واقعیت روشن این است که استفاده از تکنولوژی باید در آمفی تئاتر یک درگیری باقی بماند تا همه جهان راضی به استفاده از آن شوند. بنابراین اتخاذ ساختارهای قانونی و عملیاتی مناسبی لازم است تا با فوریت نحوه استفاده از پهپادها قانونمدار شود و با ملزومات قوانین بین المللی مطابقت پیدا کند.”

محور اصلی این تحقیقات بر ۲۵ گزارش از حمله های پهپادها در افغانستان، پاکستان، سومالی، یمن و قلمروهای فلسطین متمرکز شده است.

هیچ کارشناس فلسطینی و یا اسرائیلی در لیست کارشناسانی که در تهیه گزارش کمک می کنند، وجود ندارد، اما این تحقیقات به پشتوانه مقامات سازمان ملل و بان کی مون رئیس این سازمان و همچنین سزار ناوی پیلار رئیس حقوق بشر سازمان، انجام می شود.

با شکایت دولت های چین، روسیه و پاکستان از استفاده بی مورد پهپادها، امرسون قرار است یافته های خود را تا پاییز سال آینده به سازمان ملل ارائه دهد.

Share