معاون میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد:

بهره‌برداری از اکوموزه قلعه صلصال لیسار تالش در شش‌ماهه اول ۱۴۰۰

ولی جهانی، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از برنامه‌ریزی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان برای راه‌اندازی اکوموزه قلعه ضلال لیسار تالش در شش ماهه اول ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون میراث‌فرهنگی گیلان از برنامه‌ریزی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان برای راه‌اندازی اکوموزه قلعه ضلال لیسار تالش در شش ماهه اول ۱۴۰۰ خبر داد.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: قلعه باستانی صلصال تالش بر روی کوهی با ارتفاع ۹۰ متر از سطح دریا قرار دارد که با شماره ثبتی ۸۵۸۰ در تاریخ ۱۳۸۲/۳/۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان اضافه کرد: این قلعه باستانی شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری در دوران گذشته بوده و بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی که در سالیان گذشته به سرپرستی دکتر میرصالحی به انجام رسیده و بر اساس گزارش‌های علمی قدمت آن به دوره‌ی سلجوقیان می‌رسد و این احتمال وجود دارد که در صورت تأمین اعتبارات لازم و ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت آن به قرون اولیه اسلامی و فراتر از آن برسد.

جهانی افزود: ساخت این قلعه بر اساس اصول فنی مهندسی بسیار دقیق صورت گرفته و از موقعیت استراتژیکی با توجه به وضعیت طبیعی صخره و محیط اطراف برخوردار است. مصالح این قلعه متشکل از سنگ، ساروج و آجر بوده و استفاده از مصالح سنگ برای پی و آجر بکار رفته در دیوارها نشان از درایت معماران و سازندگان این قلعه باستانی دارد.

او با اشاره به ظرفیت گردشگری قلعه لیسار و محیط پیرامون آن گفت: قلعه صلصال دومین جاذبه تاریخی در زمینه قلعه‌های گیلان است که پس از قلعه‌رودخان فومن است که در صورت بهره‌برداری صحیح از آن می‌تواند نقش پررنگی را در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه ایفا کند. خوشبختانه در طی سالیان گذشته معاونت میراث‌فرهنگی گیلان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر لیسار و مساعدت‌های فرمانداری شهرستان تالش اقدام به انجام عملیات‌های مرمت اضطراری، احداث راه‌پله جهت دسترسی به قلعه و ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده از حفاری‌های غیرمجاز کرده است. همچنین مستندسازی، انجام کاوش‌های باستان‌شناسی و همچنین تهیه ضوابط منطبق با مقررات میراث‌فرهنگی برای این قلعه از دیگر اقدامات انجام شده در راستای حفاظت و نگهداری از این قلعه باستانی بوده است.

او راه‌اندازی اکوموزه در قلعه باستانی صلصال را گامی بزرگ در حفظ ارزش‌های ملموس و ناملموس منطقه باستانی لیسار و مروج فرهنگ مردم منطقه دانسته و گفت: ایجاد اکوموزه صلصال علاوه بر اینکه موجبات آشنایی گردشگران با آداب، تاریخ، رسومات و زبان محلی مردم منطقه را فراهم می‌آورد موجب رشد گردش اقتصادی، جذب سرمایه و ایجاد اشتغال پایدار برای مردم محلی منطقه می‌شود که این مهم از اولویت‌های اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در توانمندسازی جوامع محلی بوده است. لذا امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط مانند شهرداری شهر لیسار، اداره آب منطقه‌ای گیلان، فرمانداری تالش و کلیه نهادهای مرتبط شاهد راه‌اندازی این اکوموزه در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ باشیم.

Share