مشاور کمیسیون عمران شورا در گفتگو با دیارمیرزا؛

زیرساخت اجرای تراموا در رشت وجود ندارد | تقاطع‌های غیرهمسطح و کمربندی رشت اجرا شود

مهدی برزگر درباره اجرای تراموا در رشت گفت: معتقدم امروز زیرساخت‌ها و الفبای مقدمه را انجام ندادیم و به یکباره به دنبال اجرای تراموا در رشت هستیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی برزگر مشاور کمیسیون عمران شورای شهر رشت در گفتگو با دیارمیرزا در مورد احداث تراموا و اجرای آن در شهر رشت گفت: امروزه در همه دنیا و بتبع در کشور ما توجه به سیستم حمل و نقل انبوه ضروری است و بسیاری از شهرها به سراغ این سیستم حمل و نقل رفته‌اند و قطعا یک نیاز محسوب می‌شود.

برزگر با اشاره به مطلب که برای اجرای سیستم حمل و نقلی انبوه در رشت باید به اسناد بالادستی مراجعه شود، تصریح کرد: شورای ترافیک طرحی با عنوان طرح جامع ترافیک را برای شهر رشت به تصویب رسانده است و در این طرح نقشه راه برای رسیدن به سیستم حمل و نقل انبوه بر نیز مشخص شده است.

وی ادامه داد: در طرح جامع ترافیک که برای شهر رشت تنظیم و مصوب شده است عنوان شده که مدیریت شهری برای اجرای سیستم حمل و نقل انبوه تکالیفی در دو برنامه پنج‌ساله از ۱۴۰۰ الی ۱۴۱۰ باید انجام دهد و زیر ساخت‌ها را آماده کند و در سال ۱۴۰۰برنامه ریزی برای سیستم حمل و نقل انبوه آغاز شود.

مشاور عالی رئیس شورای شهر رشت در مورد تکالیفی که بر عهده شهرداری در زمینه اجرای سیستم حمل و نقل انبوه -می‌تواند مترو یا تراموا باشد- برعهده گذاشته شده به دیارمیرزا گفت: اجرای سیستم حمل و نقل انبوه بخشی از عرض معابر را به خود تخصیص می‌دهد به همین منظور باید ابتدا خیابان‌ها و شریان‌های حیاتی شهر تعریض شود و اقدام بعدی احداث زیر گذرها و روگذر‌ها خواهد بود و در انتها در یک برنامه ۱۰ساله باید به فکر سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی و افرادی که از این طریق امرار معاش می‎کنند، باشیم.

وی افزود: معتقدم امروز زیرساخت‌ها و الفبای مقدمه را انجام ندادیم و به یکباره به دنبال اجرای تراموا در رشت هستیم و قطعا کاری که بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها صورت بگیرد اشتباه خواهد شد.

برزگر با اشاره به اینکه احداث تراموا در رشت حیف و میل بیت المال نیست، گفت: اما از این باب که مقدمات و زیرساخت‌ها طبق طرح جامع ترافیک انجام ندادیم و به فکر اجرا هستیم بنده نقد صورت گرفته را کاملا وارد می‌دانم.

وی در مورد دغدغه برخی افراد برای حذف ردیف بودجه تراموای رشت نیز گفت: بنده بی‌پرده می‌گویم بهتر بود دوستان به فکر اجرای تقاطع‌های غیر همسطح و کنارگذرها و کمربندی شهر رشت که لازمه شهر است باشند و بودجه را به سمت می‌بردند.

برزگر با اشاره به اینکه همیشه به کلنگ زنی‌های غیر کارشناسی نقد دارم گفت: متاسفانه کد بودجه‌ای را برای طرحی در شهر در نظر گرفته می‌شود و قبل از کارشناسی کلنگ آن زده خواهد شد و برای طرح پیمانکار انتخاب می‌شود و متاسفانه چون زیر ساخت اماده نیست، پیمانکار همیشه بستانکار محسوب می‌شود و عوارض و بدهی آن برای شهر و شهروندان خواهد ماند.

وی ادامه داد: معتقدم بهتر است دوستان بحث بودجه را به سمت اجرای طرح جامع ترافیک رشت ببرند.

مشاور کمیسیون عمران شورای شهر رشت در پایان به دیارمیرزا گفت: در پایان شورای پنجم قرار داریم و احتمالا مدیریت شهری در سال‌های آتی تغییر می‎کند بنابراین اگر الان بخواهند تراموا را اجرا کنند، این طرح ابتر و ناقص اجرا خواهد شد.

Share