سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد:

۲۷ مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو می‌شود | سند همکاری با چین در حال نهایی شدن

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد، ۲۷ مهرماه ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ملغی می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سعید خطیب‌زاده اظهار داشت: ۱۹ مهر ماه سفر وزیر خارجه و هیات همراه را به چین برای انجام گفتگوها داشتیم که ملاقات خوب و مفصلی در استان یون نان برگزار شد.

وی افزود: وزرای خارجه ایران و روسیه هم دومین رایزنی تلفنی خود درباره مناقشه قره باغ را داشتند.

خطیب‌زاده درباره زمان لغو تحریم‌های تسلیحاتی گفت که این تحریم‌ها هفته بعد ۲۷ مهرماه ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد ملغی می شوند. در این ساعت دو اتفاق مهم می افتد، اول اینکه نظام مجوز خواهی به صورت خودکار لغو می شود. دوم محدودیت سفر ۲۳ فرد و مقام است که رفع می‌شود که این هم بخش مهمی است.

وی در این باره افزود: آمریکا در شهریور تمام تلاش خود را کرد تا جلوی برداشته شدن خودکار تحریم ها در حوزه تسلیحاتی را بگیرد و نتوانست. درست است که پاسخی که از ایران گرفته اند همواره یکسان بوده است، اما طرف های ثالثی هم وجود دارند که تشر آمریکا بر آنها تاثیر می گذارد.

خطیب‌زاده ادامه داد: قصد ما اجرای نمایشی یا تبلیغات چیزی نیست. چون در شرایط جنگ اقتصادی با آمریکا به سر می بریم.

وی درباره سفر ظریف به چین گفت: این سفر دارای ابعاد مختلفی بود. موانع مشخصی در برخی مراودات عادی پیش آمده بود. سفر آقای ظریف برای رفع این موانع بود. گفتگوهای خوبی شکل گرفت. درباره ارتقای همکاری های اقتصادی دوجانبه هم صحبت ها به طور جدی انجام شد. ابعاد منطقه ای و بین المللی هم داشت. چین هم مثل روسیه طرحی رابرای گفتگو در خلیج فارس ارائه کرده است. ایران ازطرح هایی که گفتگوهای فراگیر را پیشنهاد کند استقبال می کند. طرح ایران فراگیرترین و ساختاردارترین طرح است. زمان گفتگوها خیلی وقت است که فرا رسیده است و برخی ها در آن غایب هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرد: در حال نهایی کردن سند همکاری بلند مدت با چین هستیم.

خطیب‌زاده درباره پرداخت بدهی برانکو سرمربی سابق باشگاه پرسپولیس گفت:‌ وزارت خارجه نه تنها آمادگی کمک به فوتبال یا باشگاه پرسپولیس داشته، بلکه ما آمادگی داریم به هر درخواستی کمک کنیم. در این خصوص ما درخواست رسمی از سمت وزارت ورزش نداشته ایم. ما از همه تیم ها، آبی و قرمز، زرد و سبز و سفید حمایت می کنیم و اینطور نیست که فقط از یک تیم حمایت کنیم.

وی درباره تحریم های جدید آمریکا اظهار داشت، دوستی می‌گفت که اینها همه بانک‌ها را تحریم کردند و چیزی را باقی نگذاشتند یادشان رفته پاور بانک را تحریم کنند. آمریکایی ها به جنون تحریم رسیده اند.

سخنگو درباره رای دادگاه آمریکایی در پرونده رابرت لوینسون گفت: اینکه آمریکایی ها تصور می کنند همه کاره دنیا هستند، خنده دار است. ما قبلا از مجاری لازم اطلاعات لازم را داده‌ایم. وزیر خارجه وقت امریکا هم قبلا خودش گفته که او (رابرت لوینسون) از ایران خارج شده است.

Share