در راستای عدالت آموزشی؛

مرکز پژوهش‌های مجلس: برای ۳.۵ میلیون دانش‌آموز محروم تبلت تهیه شود

آموزش مجازی نیازمند ابزار و زیرساخت‌هایی است که طبق برآورد حدود ۳.۵ میلیون دانش‌آموز از این امکان محروم هستند و این عدالت آموزشی را خدشه‌دار می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آموزش مجازی نیازمند ابزار و زیرساخت‌هایی است که طبق برآورد حدود ۳.۵ میلیون دانش‌آموز از این امکان محروم هستند و این عدالت آموزشی را خدشه‌دار می‌کند.

طبق گفته‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش، ۳.۵ میلیون دانش‌آموز ابزار لازم برای دسترسی به شاد را ندارند.

در همین رابطه رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: تعداد دانش‌آموزانی که عضو شبکه شاد نیستند و از بین آنها آن دسته که عدم دسترسی به ابزار هوشمند و امکان استفاده از فضای فناوری را برای تداوم جریان آموزش ندارند به تفکیک همه استان‌ها و مناطق احصا و در جلسه شورای ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مطرح کردیم و امیدواریم به سرانجام خوبی برسد.

او ادامه می‌دهد: همه کسانی که علاقه‌مندند در امر ادامه تحصیل کودکان مساعدت داشته باشند می‌توانند با صرف هزینه‌های بسیار کمتر از ساخت یک مدرسه، با خرید یک تبلت به نوعی مدرسه را در دست دانش آموز بگذارند. این نگرانی جدی وجود دارد که اگر این اتفاق نیفتد ممکن است تعدادی از دانش آموزان که به این امکانات دسترسی ندارند و محروم هستند به جمعیت بازماندگان از تحصیل افزوده شوند که اینها عمدتاً در مناطق محروم هستند و امید است دستگاه‌ها و سازمان‌ها با احساس مسئولیت اجتماعی در رابطه با این امر ملی مشارکت داشته باشند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی بر تهیه تبلت دانش‌آموزی به منظور تامین عدالت آموزشی تأکید کرده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است:

با شیوع کرونا مدارس اولین جایی بود که تعطیل شدند و آموزش از راه دور از جمله آموزش تلویزیونی جایگزین حضور در مدارس شد. نظر به نواقص آموزش تلویزیونی مبنی بر تعاملی نبودن و عدم طی فرایند کامل یاددهی یادگیری، آموزش مجازی در کنار آموزش تلویزیونی جایگزین حضور در مدارس شد.

با این حال آموزش مجازی نیازمند ابزار و زیرساخت‌هایی است که طبق برآورد حدود ۳.۵ میلیون دانش‌آموز به ویژه در مناطق عشایری و روستایی و دانش‌آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی از این امکان محروم هستند که این عدالت آموزشی را خدشه‌دار می‌کند.

از یک سو با توجه به اظهارات مقامات ستاد ملی کرونا، پاییز و زمستان با شرایط ویژه‌ای در مواجهه با این مخاطره در پیش است با توجه به همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا این نگرانی‌ها بیشتر احساس می‌شود از سوی دیگر ضرورت دسترسی همه دانش‌آموزان به امکانات و زیرساخت‌های آموزشی جهت تحقق عدالت آموزشی و برخورداری از کیفیت مناسب آموزشی و پرورشی و تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی ایجاب می‌کند تا دولت نسبت به تأمین و تهیه ابزار آموزش به شیوه مجازی یعنی تبلت دانش‌آموزی به گونه‌ای اقدام کند که در صورت نبود ساختارها و ابزارهای الکترونیکی لازم چون گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب با نصب برنامه‌های نرم افزاری و محتوای الکترونیکی و چند رسانه‌ای آموزشی و پرورشی با تأیید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نباشد.

پیشنهاد سیاستی

با توجه به ضرورت امر پیشنهاد می‌شود در قالب الحاق یک بند و تبصره “۹” قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور سازمان برنامه و بودجه مکلف شود با تغییر و جابجایی اعتبارات ردیف‌های برنامه خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی به دانشجویان، برنامه خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی به دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی تا سقف ۴۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال، ۵۰ درصد منابع هزینه‌ای مالیات بر ارزش افزوده سهم ورزش، ۵۰ درصد منابع قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ و ۴۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای ردیف ۵۶-۷۳۰۰۰۰ دستگاه‌های مذکور در جدول ۷-۱ و ۸۰ درصد منابع ردیف ۲۸ تغذیه و امور رفاهی دانشجویان “جدول بند الف تبصره ۱۴ قانون بودجه” سال ۹۹ کل کشور مصوب ۲۶ اسفند ۹۸ اعتبارات مذکور را جهت تأمین تبلت دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان نیازمند تا سقف ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه با اولویت دانش‌آموزان عشایری، روستایی و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در قالب برنامه مستقل منعکس شده تا به صورت یارانه تسهیلات یا کمک بلاعوض به این موضوع اختصاص یابد.

همچنین وزارت آموزش و پرورش مکلف شود در قالب یک بسته محتوایی “نرم افزاری آموزشی و پرورشی”، سامانه شاد، محتوای چند رسانه‌ای و سامانه های آموزشی خود و بخش غیر دولتی دارای مجوز از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بر دستگاه‌های مزبور نصب و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شود تا سیم کارت دانش‌آموزی با اینترنت پاک، امن و ارزان مورد نیاز دستگاه‌های مزبور را با همکاری اپراتورها تأمین کند. ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش اینترنت موضوع این حکم جهت تأمین محتوای آموزشی و پرورشی در اختیار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گیرد.

در کنار این مهم سازمان صدا و سیما نسبت به اعلام فراخوان عمومی جهت تجهیزات مزبور از محل کمک‌های مردمی به صورت رایگان همکاری کند همچنین لازم است دستورالعمل اجرای قانون در خصوص فرایند شفاف اجرای مناقصه تامین ابزارهای مورد نیاز، تشخیص دانش‌آموزان نیازمند، ضمانت اجرایی بهره‌برداری از تبلت توسط دانش‌آموزان و ضمانت اجرایی تحویل تبلت به دانش‌آموزان توسط وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تهیه شود.

با توجه به عدم دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به تجهیزات و امکانات آموزش‌های مجازی پیشنهاد می‌شود از طریق رایزنی با دولت طی یک هفته آتی نسبت به ارائه لایحه یا از طریق طرح پیشنهادی به مجلس نسبت به تامین تجهیزات آموزش مجازی و برقراری عدالت آموزشی اقدام شود.

Share