معاون کل وزارت بهداشت؛

محدودیت های جدید کرونایی در ۷ استان | در شرایط جنگی هستیم

معاون کل وزارت بهداشت گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا نظارت بر صنوف، ادارات و سطح جامعه را به شدت افزایش دهیم چون وضع فعلی نگران کننده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از  صدا و سیما، ایرج حریرچی با حضور در استودیو پخش خبر ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه تعداد فوتیهای روزانه تا حدود ۲۰۰ نفر عدد کمی نیست، افزود: در دوران جنگ تحمیلی تعداد شهدا به طور میانگین روزانه ۶۸ نفر بود.

وی ادامه داد: در پایتخت از روز شنبه، مشاغل سطح سه و قسمتی از مشاغل سطح دو، تعطیل اعلام و اقدامات و نظارت‌ها تشدید خواهد شد.

حریرچی گفت: نیروی نظارتی وزارت بهداشت هفت هزار نفرند که این تعداد نیرو نسبت به اماکن رسمی کشور که پنج میلیون مرکز و غیررسمی هفت میلیون مرکز، نمی‌توانیم با هفت هزار نیرو بازدید کامل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شرایط باید به دوران ابتدایی یا اردیبهشت ماه بازگردد افزود: بسیج، سپاه و ارتش با تمام امکانات وارد شدند البته صنوف هم باید در این شرایط وارد عرصه شوند و دستگاه‌های نظارتی صنوف نسبتاً خوب کار کردند اما با شرایط ایده آل فاصله دارند.

معاون کل وزارت بهداشت درباره اجباری بودن ماسک در تهران هم گفت: تاکنون استفاده از ماسک فقط در اماکن، ادارات و مغازه‌ها اجباری بوده است و برای افرادی که در خیابان تردد داشتند الزامی نداشتیم.

حریرچی افزود: استفاده اجباری از ماسک در تهران که در این هفته فرهنگ‌سازی و از هفته آینده اجباری خواهد شد و تصویب اخذ جریمه از کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند و میزان جریمه برای استفاده نکردن از ماسک که شنبه آینده نهایی می‌شود بهترین دستاوردهای جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا بود.

وی درباره تأثیر تعیین جریمه گفت: در حال حاضر نگرانی بابت افزایش تعداد فوتی‌ها در کشور وجود دارد و بر اساس پیش بینی، اگر ۹۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند در پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر است.

حریرچی با اشاره به اینکه امید چندانی به استفاده از واکسن یا داروی مؤثر در آینده نزدیک نیست افزود: مبارزه با این ویروس در سطح بیماری و کشف بیماری با وزارت بهداشت است ولی مبارزه با این ویروس در سطح کشوری رویکرد رفتاری و اجتماعی نیاز دارد که حکومت‌ها مکلف به انجام آن هستند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تغییر سیاست‌ها و تغییر شرایط فعلی اقدامات اساسی‌تر انجام شود و منابع لازم در اختیار وزارت بهداشت با توجه به اینکه در شرایط جنگی هستیم، قرار گیرد ولی اثرات مضر ابتلا، بستری و مرگ و میر کلی کرونا در اقتصاد از خود اثرات مستقیم اقتصادی شدیدتر است.

معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر در هفت استان ایجاد محدودیت‌ها وضع شده که ممکن است بر اساس تصمیم ستادهای استانی مبارزه با کرونا اقداماتی در سایر استان‌ها انجام شود.

حریرچی افزود: در استان قم، اصفهان و آذربایجان شرقی نگرانی بسیار بالاست و همچنین در آذربایجان غربی احتمالاً تا پس فردا تصمیم گیری می‌شود و امکان تمدید محدودیت‌ها در این استان‌ها وجود دارد.

Share