آوای سلامت

دمای بدن و ۱۱ حقیقت جالب درباره آن؛ تب می تواند به شما در مبارزه با یک عفونت کمک کند

به گفته کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، میانگین دمای عادی بدن به طور کلی ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سلسیوس) در نظر گرفته می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از “اوریدی هلث”، دمای بدن شما می تواند اطلاعات بسیاری را درباره وضعیت سلامتتان آشکار کند. دمای بدن یکی از چهار علائم حیاتی کلیدی است که باید به آن توجه شود.

یک عفونت می تواند موجب تب شود، اما دمای بدن شما می تواند با توجه به سن، جنسیت، و حتی زمانی که در حال دروغ گفتن هستید نیز دچار نوسان شود.

دمای عادی بدن چه میزان در نظر گرفته می شود؟

به گفته کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، میانگین دمای عادی بدن به طور کلی ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سلسیوس) در نظر گرفته می شود. اما دمای عادی بدن می تواند در محدوده ۹۷ تا ۹۹ درجه فارنهایت (۳۶.۱ تا ۳۷.۲ درجه سلسیوس) باشد و آنچه برای شما عادی در نظر گرفته می شود ممکن است اندکی بالاتر یا پایین‌تر از میانگین دمای بدن باشد.

بدن همواره دمای خود را در واکنش به شرایط محیطی تنظیم می کند. به عنوان مثال، زمانی که ورزش می کنید، دمای بدن شما افزایش می یابد. و اگر دمای بدن خود را با یک دماسنج کنترل کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که اواخر بعد از ظهر و شب بالاتر از زمانی است که صبح از خواب بیدار می شوید.

نوزادان و کودکان نوپا دارای دمای بدن بالاتر نسبت به کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان هستند زیرا ناحیه سطحی بدن آنها نسبت به وزنشان بزرگ‌تر است و سوخت و ساز بدنشان فعال‌تر است. نوزادان تازه متولد شده به طور معمول دارای میانگین دمای بدن ۹۹.۵ درجه فارنهایت (۳۷.۵ درجه سلسیوس) هستند.

تب چیست؟

تب به افزایش موقتی دمای بدن گفته می شود و اغلب به واسطه بیماری شکل می گیرد. درجه حرارت مقعدی، گوش، یا سرخرگ تمپورال (پیشانی) ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سلسیوس) یا بیشتر به طور کلی تب را نشان می دهد. تب به طور معمول طی چند روز فروکش می کند. اگر تب دارید ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

– لرز

– تعریق

– سردرد

– دردهای عضلانی

– بی اشتهایی

– تحریک پذیری

– کم آبی بدن

– ضعف عمومی

برای بزرگسالان دمای بدن ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹.۴ درجه سلسیوس) یا بیشتر می تواند دلیلی برای نگرانی باشد و باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین، اگر همراه با تب با علائم دیگر مانند سردرد شدید، راش پوستی غیرعادی، حساسیت غیرعادی به نور روشن، سفتی گردن و درد هنگام خم کردن سر رو به جلو، سردرگمی ذهنی، استفراغ مداوم، دشواری در تنفس یا سینه درد، شکم درد یا درد هنگام دفع ادرار، و تشنج مواجه هستید باید به پزشک مراجعه کنید.

برای نوزادان و کودکان نوپا دمای بدن که اندکی بالاتر از حد معمول است می تواند نشانه ای از عفونتی جدی باشد. اگر فرزند شما کمتر از سه ماه سن دارد و دمای مقعدی وی ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سلسیوس) یا بیشتر است، بین سه تا شش ماه سن دارد و دمای مقعدی وی تا ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۸ درجه سلسیوس) می رسد و بی حال، تحریک پذیر یا ناراحت به نظر می رسد یا بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت تب دارد، یا بین شش تا ۲۴ ماه سن دارد و دمای مقعدی وی بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت بوده و بیش از یک روز ادامه داشته است باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر فرزند شما دو ساله یا بزرگ‌تر است، در صورت تداوم تب برای سه روز یا اگر بی حال به نظر رسیده و واکنش درستی نشان نمی دهد باید به پزشک مراجعه کنید.

کودکان جوان در بازه سنی شش ماه تا پنج سال ممکن است تشنج ناشی از تب داشته باشند که به طور معمول شامل از دست دادن هوشیاری و لرزش اندام ها در دو سمت بدن می شود. اگر تشنج برای بیش از پنج دقیقه ادامه داشته باشد باید با اورژانس تماس گرفته یا کودک را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از رفع تشنج به بیمارستان انتقال دهید تا دلیل این شرایط مشخص شود.

تب می تواند به شما در مبارزه با یک عفونت کمک کند

تب شرایط خوشایندی را ایجاد نمی کند اما می تواند مفید باشد. داروهای بدون نسخه مختلف از جمله استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به کاهش تب کمک کنند اما گاهی اوقات بهتر است تب درمان نشود زیرا به نظر می رسد نقش مهمی در کمک به مبارزه با عفونت ها ارائه می کند. با این وجود، اگر پزشک به یک عفونت باکتریایی مانند سینه پهلو یا گلودرد میکروبی مشکوک باشد، ممکن است یک آنتی بیوتیک را برای شما تجویز کند.

در مورد کروناویروس دمای بدن چه میزان باید باشد؟

تب یکی از علائم بیماری کووید-۱۹ است که به واسطه ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می شود. دمای پایین بدن از علائم این بیماری نیست.

اگر فکر می کنید ممکن است در معرض کروناویروس جدید قرار گرفته باشید، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا توصیه می کند که دمای بدن خود را دو بار در روز بررسی کنید تا مشخص شود تب دارید یا خیر. این مرکز دمای ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سلسیوس) یا بیشتر را به عنوان تب در نظر گرفته است. اگر کودکی کوچک‌تر از چهار سال دارید از یک دماسنج گوشی برای بررسی دمای بدن وی استفاده کنید یا می توانید دماسنج را زیر بغل وی قرار دهید. اگر دمای زیربغل کودک ۹۹.۴ درجه فارنهایت (۳۷.۴ درجه سلسیوس) یا بیشتر باشد، وی تب دارد.

افراد مسن از دمای بدن پایین‌تری برخوردار هستند

اگر دمای بدن شما حتی در روزهای گرم تابستان همواره پایین است، این می تواند با سن شما در ارتباط باشد. مطالعات نشان داده اند که با افزایش سن، میانگین دمای بدن ما اندکی کاهش می یابد. طی مطالعه ای که در نشریه Journal of Clinical Nursing منتشر شد، دمای بدن ساکنان ۱۳۳ خانه سالمندان اندازه گیری شد و پژوهشگران دریافتند که دمای بدن افرادی که در بازه سنی ۶۵ تا ۷۴ سال قرار داشتند پایین‌تر از میانگین دمای عادی بدن بود. افراد در بازه سنی ۷۵ تا ۸۴ سال حتی دمای بدن پایین‌تری داشتند و پایین‌ترین میزان دمای بدن بین افرادی بود که بیش از ۸۵ سال سن داشتند و برخی از آنها در شرایط عادی دارای دمای بدن ۹۳.۵ درجه فارنهایت (۳۴.۱ درجه سلسیوس) بودند. آگاهی از این نکته اهمیت دارد زیرا افراد مسن ممکن است تب را در دماهای پایین‌تر از افراد جوان‌تر تجربه کنند.

مردان و زنان دارای دماهای بدن متفاوت هستند

در مطالعه ای که در نشریه Lancet منتشر شد، پژوهشگران در دانشگاه یوتا در سالت لیک سیتی دریافتند که دمای بخش مرکزی بدن زنان به طور میانگین ۰.۴ درجه بیشتر از مردان (۹۷.۸ در برابر ۹۷.۴ درجه فارنهایت یا ۳۶.۵ در برابر ۳۶.۳ درجه سلسیوس) است. اما دستان زنان ۲.۸ درجه فارنهایت سردتر از دستان مردان – ۸۷.۲ در برابر ۹۰ درجه فارنهایت یا ۳۰.۶ در برابر ۳۲.۲ درجه سلسیوس – بود.

یک کلاه همواره نمی تواند به حفظ گرمای بدن کمک کند

زمانی که موضوع از دست دادن گرمای بدن مطرح است، مطالعات نشان داده اند که نکته خاصی درباره سر انسان وجود ندارد. هر بخشی از بدن که پوشیده نشده باشد، گرما از دست می دهد و دمای بخش مرکزی بدن را کاهش می دهد.

دروغ گفتن می تواند موجب تغییر دمای بدن شود

طی مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام شد و در آوریل ۲۰۱۸ در نشریه Journal of Investigative Psychology and Offender Profiling منتشر شد، پژوهشگران با استفاده از تصویربرداری گرمایی دریافتند که اضطراب ناشی از دروغ گفتن موجب کاهش دمای بینی و افزایش دمای قسمت های اطراف پیشانی می شود.

فلفل قرمز می تواند دمای بخش مرکزی بدن را افزایش دهد

آیا غذاهای تند را دوست دارید؟ این نوع غذاها ممکن است دمای بدن و سوخت و ساز شما را افزایش دهند. طی مطالعه ای که در نشریه Physiology and Behavior منتشر شد به غذای شرکت کنندگان حدود یک گرم فلفل قرمز اضافه شد. پژوهشگران دریافتند که دمای بخش مرکزی بدن آنها افزایش داشته اما دمای پوست پایین‌تر بود. پژوهشگران این نظریه را مطرح کردند که افزایش تولید گرما همراه با کاهش اشتها یک مزیت بالقوه برای افرادی که در تلاش برای مدیریت وزن خود هستند، به ویژه آنهایی که به طور معمول غذاهای تند مصرف نمی کنند، محسوب می شود.

یک قلب سرد می تواند از مغز شما محافظت کند

هیپوترمی درمانی نوعی روش درمان است گه گاهی اوقات برای افرادی که دچار ایست قلبی می شوند بکار گرفته می شود. زمانی که قلب دوباره تپیدن را آغاز می کند، کادر درمان از دستگاه های خنک کننده برای کاهش دمای بدن به حدود ۸۹ تا ۹۳ درجه فارنهایت (۳۱.۶ تا ۳۳.۸ درجه سلسیوس) استفاده می کنند. کاهش دمای بدن پس از تجربه ایست قلبی می تواند آسیب به مغز را کاهش داده و احتمال بهبودی فرد را افزایش خواهد داد.

دمای بدن می تواند به تعیین زمان مرگ کمک کند

پس از مرگ، بدن دیگر گرما تولید نکرده و به آرامی سرد می شود. این روند به نام الگور مورتیس یا سردی مرگ شناخته می شود. پزشکی قانونی پس از کشف جسد از سردی مرگ به عنوان ابزاری برای تخمین زمان مرگ استفاده می کند. اما عوامل مختلفی می توانند بر دمای بدن تاثیرگذار باشند، از این رو بررسی دمای بدن تکنیک دقیق و قابل اعتمادی محسوب نمی شود.

Share