رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان:

۲۸ درصد اشتغال کشور و بیش از ۴۰ درصد معیشت گیلان تحت تأثیر بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد امنیت غذایی کشور تحت تأثیر بخش کشاورزی است، گفت: گیلان تولید کننده برنج کیفی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی درجانی در مراسم شکرگزاری برداشت برنج در سالن اجتماعات ناجا رشت، با بیان اینکه بخش کشاورزی پیشگام توسعه در همه کشورها است، اظهار کرد: استان گیلان با دارا بودن ۳۵ درصد از کل سطح برنج کاری کشور حدود ۳۰ درصد نیاز برنج کشور را تأمین می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به گردش مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زراعت و کشت برنج در سال ۹۸، افزود: ۸۰ درصد امنیت غذایی کشور تحت تأثیر بخش کشاورزی است و استان گیلان تولید کننده برنج کیفی کشور محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر افزایش ظرفیت کشاورزی و تزریق ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی، ادامه داد: استان گیلان با برخورداری کمتر از ۹ درصد از اراضی کشور تولید بیش از ۷۰ نوع محصول استراتژیک را برعهده دار و در تولید ۲۰ نوع محصول در رتبه اول قرار دارد.

درجانی با بیان اینکه امنیت گیلان به کشاورزی گره خورده است، گفت: ۲۸ درصد اشتغال کشور و بیش از ۴۰ درصد معیشت استان گیلان تحت تأثیر بخش کشاورزی است و ۳۰۰ هزار خانوار بهره مند از کشاورزی در استان گیلان داریم.

امنیت غذایی، مؤلفه امنیت کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه امنیت غذایی، مؤلفه امنیت هر کشور است، ادامه داد: امسال با ۶ درصد افزایش تولید برنج کیفی معادل تولید ۷۵۰ هزار تن برنج سفید رکوردار تولید برنج هستیم.

وی با اشاره به تولید گوشت سفید در استان گیلان، گفت: بیش از ۸ درصد مرغ و گوشت سفید کشور توسط استان گیلان تأمین می‌شود و ۱۳ هزار خانوار در بخش طیور فعالیت می‌کنند.

درجانی با تاکید بر آب بندان ها در جهت جمع آوری و نگهداری آب‌های سطحی، ادامه داد: ۸۰ درصد بارندگی وارد دریا می‌شود که آب بندان ها یک سازه مناسب جهت جمع آوری آب‌های سطحی هستند و منجر به صرفه جویی و نگهداری ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل زراعت استان گیلان، تصریح کرد: داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و سازگار با کشت و کار برنج، اراضی مستعد برای تولید محصول استراتژیک برنج، صنایع تبدیلی مناسب، وجود پتانسیل لازم و کافی برای تولید بذرهای گواهی شده از جمله ظرفیت‌های استان گیلان در تولید محصول برنج است.

درجانی به اقدامات سپاه قدس با محوریت بسیج مهندسین کشاورزی اشاره کرد و گفت: بکارگیری ۳۰۰ مربی در ۳۰۰ روستای هدف در سطحی معادل ۶ هزار هکتار از اراضی شالیزاری در پهنه استان گیلان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، آموزش مربی‌های انتخاب شده در راستای طرح، مشارکت در تأمین بخشی از نهادهای طرح از جمله کودهای ریز مغذی و گواهی شده و اجرای ۵۵۰۰ مورد آزمون خاک به همراه صدور نسخه توصیه کودی با اعتبارات داخلی بسیج مهندسین کشاورزی برخی از اقدامات انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نیاز سالانه برنج کشور ۲.۸ میلیون تن برنج سفید است و بخش اعظمی از آن در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: حفظ و پایداری تولید و ارتقای کمی و کیفی برنج یکی از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

Share