رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی گیلان:

نقض دادنامه ۹۰ هکتاری اراضی ساحلی گیلان به نفع دولت بعد از یک دهه

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی گیلان از صدور رای برای اراضی ساحلی به مساحت بیش از ۹۰ هکتار در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: با رسیدگی دقیق مرجع قضایی، رای فرد مدعی مالکیت بعد از یک دهه پیگیری در دیوان عالی کشور نقض شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پیراولیا یکی از ماموریت های اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان را پیگیری پرونده های تشکیل شده مربوط به تخریب و تصرف و قاچاق در محاکم قضایی دانست و اظهار کرد: این پرونده ها به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: پرونده های حقوقی در محاکم حقوقی و پرونده های کیفری در محاکم کیفری دو مورد رسیدگی قرار می گیرد. برابر قوانین مصوب کشور برای این دسته از جرایم مجازات مقرر شده که به تناسب جرایم با تشخیص مرجع قضایی تعیین می شود.

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از وجود بیش از ۲۰۰۰ فقره پرونده در دادگستری های شهرستان ها، حوزه های قضایی دادگستری و محاکم تجدیدنظر استان خبر داد و بیان کرد: این پرونده ها توسط کارشناسان حقوقی به دادگستری ارجاع و از سوی قضات مورد رسیدگی قرار می گیرد.

پیراولیا، نظارت بر قراردادهای اداره کل منابع طبیعی استان با اشخاص حقیقی و حقوقی و نظارت بر عملکرد کارشناسان حقوقی ادارات منابع طبیعی مستقر در شهرستان ها را از دیگر ماموریت ها دانست و تصریح کرد: این کارشناسان به صورت منطقه ای و تخصصی از اراضی ملی دفاع می کنند.

وی از صدور رای برای اراضی ساحلی به مساحت بیش از ۹۰ هکتار در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: این پرونده یکی از مهمترین پرونده های منابع طبیعی در سطح محاکم قضایی بود که با رسیدگی دقیق مرجع قضایی و پیگیری اداره حقوقی رای فرد مدعی مالکیت بعد از یک دهه پیگیری در دیوان عالی کشور در راستای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری نقض شد.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه سال گذشته ۲۳۵ هکتار از اراضی ملی را با رای محاکم قضایی به مالکیت و مدیریت دولت بازگرداندیم، متذکر شد: از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از ۱۵۰ هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی و ساحلی و جلگه ای را آزاد کردیم. البته این اراضی آزاد شده جدا از رفع تصرفات یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان برابر تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت است.

وی بخشی از پرونده های قضایی را در حوزه تخریب و تصرف اراضی ملی و قاچاق چوب آلات جنگلی دانست و عنوان کرد: محاکم قضایی در سال ۹۸ آرای قابل توجهی را برای پرونده های تشکیل شده توسط یگان حفاظت در حوزه کشف و ضبط چوب آلات قاچاق صادر کردند و بسیاری از پرونده ها به مجازات های حبس چند ساله و جزای نقدی چند صد میلیونی ختم شد. تنها یکی از پرونده ها منجر به پرداخت جریمه ۶۵۰ میلیون تومانی شد که اثرات بازدارندگی آن مشهود است.

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی گیلان یک سری از پرونده های تشکیل شده در یگان حفاظت را مربوط به درگیری متصرفان و قاچاقچیان با نیروهای یگان حفاظت دانست و یادآور شد: برخی از متخلفین اقدام به سوءقصد به جان همکاران یگان حفاظت می کنند و در این راه شهدایی تقدیم دفاع از انفال کردیم. شهیدان «ناصر پیروی» و «رشید غفاری» از جمله شهدای انفال استان گیلان هستند که به دست متجاوزین منابع طبیعی به شهادت رسیدند. البته پرونده شهادت شهید غفاری بعد از ۱۸ سال همچنان مفتوح و در حال رسیدگی است و لذا از مسئولین قضایی استان درخواست رسیدگی سریع و مشخص شدن قاتل را داریم تا التیامی برای خانواده این شهید بزرگوار و قوت قلبی برای همکاران ما شود.

پیراولیا با بیان اینکه بسیاری از همکاران یگان حفاظت در حین انجام ماموریت جان خود را از دست داده اند و به طور نمونه می توان به جان باختن شهادت گونه سه تن از همکاران شهرستان آستارا اشاره کرد، گفت: بسیاری از همکاران نیز در درگیری با قاچاقچیان چوب به ضرب چاقو و گلوله مصدوم شدند و لذا در حال پیگیری این پرونده ها هستیم. همچنین برخی از متصرفین و متعرضین انفال با مشاهده نیروهای حفاظتی منابع طبیعی اقدام به تخریب خودرو و امکانات آنان می کنند.

وی ضمن تشکر از مجموعه قضایی گیلان به ویژه رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان، به اقدامات پیگیرانه شورای حفظ حقوق بیت المال استان اشاره کرد و از ابطال یک فقره سند مالکیت بیش از ۸۰۰ هکتاری طی سال گذشته خبر داد.

این مقام مسئول اظهار کرد: این سند مالکیت شامل سه شهرستان رضوانشهر، صومعه سرا و انزلی می شد. همچنین در سال ۹۷ بیش از ۱۰۰۰ هکتار سند مالکیت را که توسط اشخاص بر خلاف قوانین و مقررات اخذ شده بود، باطل کردیم.

پیراولیا همچنین از ابطال یک سند ۱۰ هکتاری در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این پرونده بسیار مهم بود و بیش از یکصد میلیارد تومان ارزش داشت. بلافاصله بعد از ابطال سند در هیئت نظارت ثبت استان زمین به دولت و سازمان متبوعه تحویل داده شد.

وی کوه و دریا و ساحل و جنگل و مرتع را یک امانت در دست ما دانست و عنوان کرد: درست است که انفال در اختیار حکومت اسلامی است، اما منافع حفاظت از این موهبت الهی به خود مردم بازمی گردد لذا بر آحاد جامعه واجب و لازم است که علاوه بر حفاظت و حراست از انفال، اقدام به توسعه و انتقال آن به آیندگان که همانا فرزندان ما هستند، کنند.

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی گیلان با اشاره به وقوع سیل در بهار ۹۸ و درگیر شدن تعدادی از استان ها، اضافه کرد: گیلان یکی از استان های سیلخیز کشور است و علیرغم نزول موهبت الهی قابل توجه در استان به واسطه اجرای پروژه های آبخیزداری در سال های گذشته که با جذب اعتبارات لازم در استان انجام شده بود، از آسیب سیل در امان بودیم.

پیراولیا جنگل و مرتع را سیل بندهای طبیعی دانست که خداوند به استان ما عطا کرده و گفت: حفاظت از جنگل و مرتع آسان تر و کم هزینه تر از اجرای پروژه های آبخیزداری و احیا برای حفاظت از آب و خاک است لذا باید احیای جنگل ها و مراتع را با جدیت دنبال کنیم.

Share