سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان؛

به دنبال احراز و اثبات صلاحیت هستیم | کسانی که “رد ادوار” هستند فقط وقت ما و نظام را می‌گیرند

قنبریان در خصوص افرادی که پس اعلام نظر در گیلان با حضور دز تهران تایید صلاحیت می‌گیرند، گفت: نظر نهایی را شورای نگهبان می‌دهد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد قنبریان، قائم‌مقام و سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان در جمع خبرنگاران استان گیلان با اشاره به اینکه انتخابات یکی از نمادهای نظام‌های مردم‌سالار است، تصریح کرد: دادن حق انتخاب به شهروندان حائز اهمیت است و در نظام اسلامی مردم‌سالاری دینی است یعنی مردم سالاری تحت تاثیر نظام ارزشی اسلام است.

قنبریان گفت: در انتخابات همه باید متاثر از دین اسلام و آموزه‌های اسلام باشند و همه تلاش‌ها نیز در همین جهت است.

قائم‌مقام هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان در خصوص روند احراز صلاحیت‌ها اعلام کرد: قانون شرایطی را در این زمینه مشخص کرده است و افرادی که می‌خواهند کاندیدا شوند باید این شرایط را داشته باشند.

وی همچنین افزود: در ماده ۲۸ این صلاحیت‌ها مشخص شده که باید احراز شوند و اصالت آنها را مشخص کنند و وزارت کشور و شورای نگهبان موظف هستند این کار را انجام دهند.

قنبریان ادامه داد: در ماده ۵۰ آمده است که هیات‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها از طریق بررسی‌های محلی و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور انجام شود.

وی گفت: اگر هیات‌های اجرایی به وظیفه خود به درستی عمل کنند از ورود افرادی که صلاحیت ندارند، جلوگیری می‌شود و دغدغه مردم در این زمینه کم شود.

قائم‌مقام هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان اظهار داشت: ۲۶ آذرماه پایان بررسی صلاحیت‌ها هیات‌های اجرایی است و ۲۷ آذر نظر هیات اجرایی به کاندیدا اعلام می‌شود، از ۲۸ آذر تا یک دی نیز فرصت شکایت از داوطلبان در استانداری وجود دارد و کاندیدا هم اجازه شکایت و مستندات را اعلام کنند و هم با اعضای هیات نظارت ملاقات کنند.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان اظهار داشت: از یکم دیماه تا ۲۱ هیات‌های نظارت به شکایت واصله رسیدگی می‌کنند و صلاحیت سایر کاندیدا نیز بررسی می‌شود و با کسب نظر هیات مرکزی روز ۲۱ دیماه به فرمانداری‌ها اعلام شود و ممکن از کسانی را که هیات اجرایی رد صلاحیت کردند، تایید شوند و کسانی که تایید شده‌اند رد صلاحیت شوند.

قنبریان تاکید کرد: در بررسی صلاحیت به دنبال رد صلاحیت افراد نیستیم بلکه می‌خواهیم ببینیم افراد واجد صلاحیت برای نمایندگی مجلس هستند یا خیر زیرا ما به دنبال احراز و اثبات صلاحیت هستیم.

وی افزود: مهمترین مسئله در بررسی صلاحیت خود افراد هستند و حتما افراد باید سابقه حضور سیاسی یا فرهنگی داشتند.

کسانی که “رد ادوار” هستند فقط وقت ما و نظام را می‌گیرند

به گزارش دیارمیرزا، قائم‌مقام هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان گفت: استعلام‌های ما از چهار دستگاه نیروی انتظامی، دادگستری، وزارت اطلاعات و ثبت احوال است.

وی در خصوص اینکه آیا کسانی که در دوره‌های پیشین رد صلاحیت شدند مجددا رد صلاحیت خواهند شد، اظهار داشت: برخی افراد “رد ادوار” هستند، یعنی چندین دوره رد صلاحیت شده‌اند و مشکل خود را می‌دانند؛ این افراد فقط وقت ما و نظام را می‌گیرند و طبیعتا رد صلاحیت خواهند شد.

قنبریان در خصوص افرادی که پس اعلام نظر در گیلان با حضور دز تهران تایید صلاحیت می‌گیرند، گفت: نظر نهایی را شورای نگهبان می‌دهد و ما تابع آنها هستیم و سعی می‌کنیم اختلاف‌ها به حداقل برسانیم و کسانی را که ما رد کردیم یا احراز کردیم در شورای نگهبان نیز اتفاق بیافتد.

قائم‌مقام هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان اظهار داشت: امکان اینکه نماینده‌ای را به دلیل عملکرد آنها در مجلس رد کنیم، وجود ندارد اما اگر مواضع یا رفتار یا شائبه‌هایی فساد و… داشته باشند، مجددا بررسی می‌شود.

وی گفت: تعداد کاندیدا بر نظارت تداخل ایجاد نمی‌کند و قطعا سعی می‌کنیم به دلیل افزایش کاندیدا بررسی‌ها کم‌اهمیت و بی‌دقت نشود زیرا تایید صلاحیت‌ها حق‌الناس هستند.

قنبریان در خصوص اینکه آیا برخی جرائم پس مدتی پاک می‌شود یا خیر نیز گفت: در تبصره دو ماده ۲۶ قانون مجازات آمده است برخی درجه مجازات‌ها محرومیت اجتماعی فرد را درجه ۵ به بالا مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی از بین نمی‌رود.

وی گفت: در قانون اساسی در تمام مراحل برعهده شورای نگهبان نظارت استصوابی خودش قانون است و این نظارت کاملا قانونی و از نظر عقلی هیچ نظارت غیر استصوابی خاصیتی ندارد و نظارت استصوابی، نظارت هدفمند است.

تبلیغات زودهنگام کاندیدا قطعا تخلف است

قنبریان همچنین ادامه داد: تبلیغات زودهنگام کاندیدا قطعا تخلف است اما متاسفانه به دلیل خلاء قانونی تاثیر چندانی نداشته است. حتی انتشار مصاحبه و بیانیه از کاندیدا تخلف است و نباید کسانی که به رسانه‌ها نزدیک هستند از این فرصت سوءاستفاده کنند.

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان گیلان اظهار داشت: هیات‌های اجرایی باید به اصل بی‌طرفی پایبند باشند.

وی در خصوص اینکه برخی از مدیران از کاندیدای خاصی حمایت می‌کنند نیز گفت: احتمال دارد در دوره‌های گذشته برخی از فرمانداران و بخشداران از برخی کاندیدا حمایت کرده باشند و پیشرفت کرده باشند ولی بدانند دولت بعدی دولت آنها نیست و متضرر خواهند شد.

این مسئول همچنین اظهار کرد: کسانی‌ که پول خرج می‌کنند برای مثال در این ایام افراد بی‌بضاعت کمک می‌کنند یا به تیم ورزشی پول می‌دهند و…، ما متوجه این موضوع می‌شویم و در صلاحیت آنها تاثیر می‌گذارد.

قنبریان همچنین اظهار کرد: ۴۶۳ نفر در گیلان ثبت‌نام کردند که ۹۷ نفر نسبت به دوره گذشته بیشتر است که حدود ۲۷ درصد می‌شود و تا الان ۱۳ نفر انصراف دادند.

وی در خصوص انصراف یکی از آقازاده‌ها{توحید نوبخت} از حوزه انتخابیه رشت نیز گفت: انصرف ایشان به صورت مکتوب به تائید وزارت کشور رسیده است اما تا به امروز این انصراف در سامانه ثبت نشده است.

قنبریان گفت: در شهرستان‌ها رودسر و املش ۴۳ نفر برای یک کرسی و آستارا نیز ۴۲ نفر کاندیدا بالاترین ثبت نامی را داشتند و کمترین ثبت نام در فومن و شفت و صومعه سرا که ۲۴ و ۲۵ نفر است.

وی در پایان گفت: دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۳۶۷ نفر داشتیم که ۵۰ درصد تایید شدند و باقی ۶ درصد انصراف و ۴۴ درصد ردصلاحیت و عدم احراز خوردند.

Share