گفتگوی دیارمیرزا با قربانی درباره طرح ممنوعیت حبس محکومین مهریه

نباید مهریه ابزاری برای پای‌بندی مردان به خانواده باشد | حدود ۲۴۰ هزار زندانی در کشور داریم

قربانی تصریح کرد: طبق آماری که داریم رتبه دوم یا سوم زندانیان کشور بدهکاران مهریه هستند و باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها مانند ازدواج آسان، مهریه آسان و نزدیک بودن به واقعیت در زمینه کاهش زندانیان و زندان زدایی کمک شایانی بکنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کلیات طرح ممنوعیت دستگیری و حبس محکومین مسائل مالی در مورد عدم پرداخت مهریه توسط کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسید، در همین زمینه محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی با خبرنگار دیارمیرزا گفتگو کرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در این خصوص به دیارمیرزا گفت: یک طرح دو فوریتی در مجلس با عنوان کاهش حبس زندان در برخی جرائم همچون مهریه به تصویب رسیده است.

قربانی این پیشنهاد کمیسیون قضایی مجلس را در راستای کاهش زندانیان و تفکر زندان زدایی دانست و بیان کرد: این تفکر در راستای تفکر رئیس قوه قضاییه بوده و ما قبل از انقلاب حدود ۳۰ هزار زندانی بر اساس جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری کشور داشتیم و امروز بر اساس همان تفکر باید برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور ۸۰ هزار زندانی وجود داشته باشد که متاسفانه این رقم حدود ۲۴۰ هزار زندانی در کشور است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعداد بالای زندانی را برای نظام جمهوری اسلامی مناسب ندانست و تصریح کرد: طبق آماری که ما داریم رتبه دوم یا سوم زندانیان کشور بدهکاران مهریه هستند و باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها مانند ازدواج آسان، مهریه آسان و نزدیک بودن به واقعیت در زمینه کاهش زندانیان و زندان زدایی کمک شایانی بکنیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس این طرح را در دست بررسی توسط کمیسیون قضایی مجلس دانست و بیان کرد: بنده شخصاً با این طرح موافقم و باید منتظر تصمیم نمایندگان در صحن علنی مجلس ماند.

قربانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا در خصوص تبعات روانی این طرح در جامعه گفت: برخی از کارشناسان از مهریه به عنوان یک عامل در تحکیم خانواده نام می‌برند، ولی ما باید به جای این بعد سنگین مهریه، پردازش به آموزه‌های دینی را در جهت تحکیم خانواده به کار ببریم.

وی ادامه داد: دین مبین اسلام در جهت مهریه آسان و ازدواج آسان تاکید بسیاری دارد و امروز برخی از زوج‌های جوان با شعار عامیانه “چه کسی داده چه کسی گرفته” زیر بار این گونه تعهدات می‌روند و توان پرداخت آن را ندارند.

قربانی بر لزوم تعیین میزان مهریه بر اساس توان پرداخت افراد تاکید کرد و گفت: افراد نباید به دلیل عدم آگاهی و توجیه نبودن یا هر دلیلی پای تعهدی را امضا کنند که از توانشان برنمی‌آید، نتیجه این کار زندان و از هم پاشیدن زندگی بوده و نباید به این قضیه به چشم یک ابزار برای پای‌بندی مردان به خانواده و زندگی نگاه کرد، شاید بالابودن میزان مهریه آثار روحی و روانی برای زوج ها فراهم کند.

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک پزشک بعد روحی و روانی این قضیه را نامناسب می دانم و مضاف بر اینکه زندانی شدن فرد ممکن است به دلیل اختلافات زوجین در مسیر زندگی و جایگاه انتقام زوجه از زوج هم باشد که این قطعاً به از هم پاشیدن دو خانواده منجر شده و آثار مخرب روحی روانی آن بر روی فرزندان، والدین، خواهر و برادر به مراتب بیشتر از جنبه تفکر تربیتی زندان است.

Share