عضو شورای مرکزی حزب ندا مطرح کرد:

شاید اصلاح طلبان دنبال کاندیداتوری حاج قاسم باشند | ظریف در نظرسنجی‌ها جزو رده‌های اول تا سوم است

طباطبایی گفت: حزب ندا خیلی پیگیر حضور آقای ظریف در صحنه انتخابات نیست. حزب ندا به دلیل روابط نزدیکی که با آقای ظریف دارد او را به عنوان سخنران اصلی کنگره دعوت کرد اما این دلیلی نمی شود که گفته شود ۱۸ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، حزب ندا دنبال کاندیداتوری آقای ظریف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از نامه نیوز، محمدجواد ظریف از چهره ای کاریزما نزد مردم برخوردار است. به نظر می رسد اصلاح طلبان می خواهند از ظرفیت ظریف برای احیای سیاسی خود در ۱۴۰۰ بهره گیرند.

شهاب طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب ندا می گوید: ظریف در نظرسنجی ها همیشه جزء رده های اول تا سوم است. این میزان محبوبیت مردمی را نشان می دهد.

مشروح گفتگوی با شهاب طباطبایی را در ادامه بخوانید.

****

*شانس آقای ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ را چقدر می دانید و به نظر شما آقای ظریف در آن مقطع ریاست جمهوری خودش را کلید حل مشکلات کشور می داند و وارد این عرصه می شود یا خیر؟

-این سئوال را حدود چهار سال پیش از آقای ظریف پرسیدم و از آن تاریخ تاکنون چندین بار دیگر نیز این سئوال مطرح شد و آقای ظریف برعکس برخی سیاسیون که پاسخ را به آینده موکول می کنند، بی درنگ و بدون تأمل همیشه چنین احتمالی را رد کرده است بنابراین احتمال آنکه آقای ظریف به نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ فکر کند کم است. نکته مهمتر این است که آقای ظریف در حوزه سیاست خارجی نقش آفرینی می کند. کسانی که در حوزه سیاست خارجی توانمندند و بیشتر روی آن حوزه متمرکز هستند کمتر بر حوزه سیاست داخلی تسلط دارند. البته ممکن است استثنایی هم وجود داشته باشد.

*آقای روحانی سال ۹۲ بحث تنش زدایی را مطرح کرد و مورد اقبال مردم قرار گرفت؛ این گفتمان با پرچمداری آقای ظریف در سال ۱۴۰۰ هم با اقبال مواجه خواهد شد؟

– معتقدم ۱۴۰۰ که هیچ، ۲۰۰ سال دیگر هم اگر کسی بیاید و خواستار اعمال سیاست تنش زایی در جهان باشد کسی به او اقبال نشان نمی دهد بنابراین هیچ نامزدی در شعارهای انتخاباتی خود صحبتی از تنش زایی و جنگ با دنیا نخواهد کرد.

* با توجه به نظرسنجی هایی که وجود دارد، آیا اصلاح طلبان حاضرند یا در این اندیشه هستند روی حمایت از آقای ظریف در ۱۴۰۰ اجماع کنند؟

– به شرایط یک سال آینده و نتیجه انتخابات مجلس هم بستگی دارد. در مجموع ممکن است آقای دکتر ظریف هم جزء گزینه هایی باشد که اصلاح طلبان به آنها فکر می کنند.

*آیا الان اصلاح طلبان اولویت بندی بین گزینه های مدنظرشان برای انتخابات ۱۴۰۰ دارند، اگر هست آقای ظریف نفر چندم است؟

-اولویت بندی ندیدم و می دانم دوستان به چنین اولویت بندی هایی نرسیدند. بستگی به شرایط داخلی و خارجی دارد. در بعضی صحبت ها حتی هیچ محال نمی دانستیم که بخشی از اصلاح طلبان دنبال کاندیداتوری حاج قاسم سلیمانی باشند.

*در واقع می فرمایید، آقای ظریف می تواند یک گزینه در کنار نام آقای عارف و دیگران باشد؟

– آقای ظریف در نظرسنجی ها همیشه جزو رده های اول تا سوم است. این میزان محبوبیت مردمی را نشان می دهد اما دلیل نمی شود اگر میزان محبوبیت یک نفر بالا بود حتما برای ریاست جمهوری هم او کاندیدای اصلی مردم باشد.

*این که می گویند حزب ندا پیگیر حضور آقای ظریف در عرصه انتخابات ریاست جمهوری است چقدر صحت دارد؟

-حزب ندا پیگیر حضور آقای ظریف در صحنه انتخابات نیست. حزب ندا به دلیل روابط نزدیکی که با آقای ظریف دارد او را به عنوان سخنران اصلی کنگره دعوت کرد اما این دلیلی نمی شود که گفته شود ۱۸ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، حزب ندا دنبال کاندیداتوری آقای ظریف است بنابراین این گمانه زنی ها را درست نمی دانم.

Share