رایزنی سران ایران و آلمان در باره "ابتکار صلح هرمز"

دیدار روحانی به آنگلا مرکل، پدرو سانچز و شینزو آبه در آمریکا

رییس جمهوری اسلامی ایران و صدراعظم آلمان درباره اقدامات لازم برای نجات و تداوم برجام به رایزنی و تبادل نظر پرداختند و در عین حال بر توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – برلین و عملیاتی کردن هر چه زودتر سامانه اینستکس تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و انگلا مرکل ظهر سه شنبه به وقت نیویورک در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در محل اقامت هیات کشورمان، با یکدیگر دیدار و در خصوص حفظ و توسعه روابط اقتصادی  و همکاری های دوجانبه دو کشور و همینطور ابتکار جدید دکتر روحانی برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به “ابتکار صلح هرمز” بویژه در شرایط حساس منطقه گفتگو و تبادل نظر کردند و بر عزم خود برای توسعه روابط در بخش‌های مختلف تاکید نمودند.

دکتر روحانی در این دیدار ضمن اشاره به این که آلمان همیشه یک شریک بسیار مهم برای ایران بوده است، بر تداوم این روابط سنتی و دوستانه تاکید نمود.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر وظایف و مسئولیت سایر طرف های برجام و از جمله آلمان برای حفظ این توافق مهم بین المللی بعد از خروج یکجانبه آمریکا از آن؛ بیانیه اخیر فرانسه، انگلیس و آلمان را اتهام زنی بی اساس به ایران عنوان کرد.

خانم انگلا مرکل نیز در پاسخ، ضمن تکرار حمایت از تداوم برجام، خواستار احترام به این توافق مهم بین المللی و لغو تحریم ها شد و بر عزم آلمان و سایر کشورهای اروپایی برای عملیاتی کردن سریع تر اینستکس تاکید نمود.

وی همچنین در مورد پیشنهاد ائتلاف امید یا طرح صلح هرمز، گفت: با علاقه مندی این ابتکار را بررسی خواهند کرد و از هر اقدام مدبرانه برای کاهش تنش ها در منطقه حمایت می کنند.

نخست وزیر اسپانیا خطاب به دکتر روحانی: شما را به عنوان مرد صلح می شناسیم

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و “پدرو سانچز” ظهر سه شنبه به وقت محلی در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در محل اقامت رئیس جمهور، با یکدیگر دیدار و در خصوص راههای توسعه روابط دو کشور و همینطور ابتکار جدید دکتر روحانی برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به “ابتکار صلح هرمز” به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده دوکشور ایران و اسپانیا، بر ضرورت تلاش برای تحکیم این روابط تاکید کرد.

دکتر روحانی افزود: تحریم ها و زورگویی فعلی دولت آمریکا در بلندمدت از هم می پاشد، ولی روابط کهن و تاریخی کشورهای دوست نظیر ایران و اسپانیا باید مستحکم بماند.

رئیس جمهور همچنین به ضرورت توسعه روابط علمی، دانشگاهی و فناوری و گسترش همکاری ها در زمینه بیو و نانو تکنولوژی میان ایران و اسپانیا تاکید کرد.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا نیز با ابراز تاسف از رنج ملت ایران از تحریم های یکجانبه کنونی و با تاکید مجدد بر حمایت کشورش از برجام، بر عزم اسپانیا برای گسترش بیش از پیش روابط با ایران تاکید کرد و با اشاره به ابتکار ائتلاف امید دکتر روحانی، گفت: ما در سال های گذشته شما را بعنوان مرد صلح شناخته ایم و امیدوارم که این ابتکار عمل به کاهش تنش ها در منطقه کمک کند.

شینزو آبه: توکیو دوست تاریخی ایران است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار با “آبه شینزو” نخست وزیر ژاپن که در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، ضمن اشاره به سفر اخیر آقای آبه به تهران، بر پیگیری اجرای هر چه سریعتر توافقات این سفر تاکید کرد.

دکتر روحانی افزود: ژاپن قربانی سلاح هسته ای است و ایران قربانی سلاح شیمیایی، لذا هر دو با سلاح های کشتار جمعی مخالفیم و این موضوع پیوندهای دوکشور و عزمشان برای کمک به حفظ ثبات و امنیت منطقه دوچندان می کند. در این راستا طرح ائتلاف امید یا ابتکار صلح هرمز را فردا در سخنرانی مجمع عمومی ارائه خواهیم داد و انتظار می رود کشورهای دوست نظیر ژاپن ضمن حمایت از این طرح، سایر کشورهای منطقه را نیز به پیوستن به آن تشویق کنند.

رئیس جمهور همچنین از تلاش های دولت ژاپن برای حفظ و تداوم اجرای برجام تشکر و بر حفظ و توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه ها و به ویژه روابط اقتصادی تاکید کرد.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار گفت: توکیو به حمایت از توافقنامه هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

“شینزو آبه” ضمن اشاره به سفر اخیرش به تهران و اینکه از ملاقات و شنیدن فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت سلاح هسته ای و همچنین مواضع صلح جویانه و ابتکار اخیر دکتر روحانی برای امنیت در منطقه بسیار دلگرم شده است، افزود: توکیو دوست تاریخی ایران است و تمام توانش را برای کاهش تنش در منطقه بکار خواهد گرفت.

Share