مدیرعامل آبفای گیلان در برنامه گفتگوی خبری مطرح کرد:

پیشرفت ۵۴ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب رشت|بهره‌مندی ۱۲ شهر از تصفیه‌خانه بزرگ گیلان

سید محسن حسینی، مدیرعامل آبفای گیلان یکی از طرح‌های مهم شرکت آب و فاضلاب شهری را طرح جمع آوری و ساماندهی فاضلاب عنوان و اضافه کرد: طرح فاضلاب شهر رشت ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنردر پاسخ به این سوال که چه تعداد طرح آب و فاضلاب شهری در هفته دولت به بهره برداری رسید، گفت: شرکت آب وفاضلاب استان گیلان ۳۳ طرح را در اولین روز هفته دولت به صورت همزمان در سرتاسر استان گیلان افتتاح کردکه ارزش ریالی این پروژه ها ۲۲۶ میلیارد ریال بود. که ۲۰۰۰ خانوار را تحت پوشش قرار داد و تاثیرش بر روی ارتقاء خدمات خواهد بود به نحوی که ضریب بهره مندی در بخش آب شهری از ۹۹.۹۳ درصد فعلی به ۹۹.۹۷درصد تا پایان برنامه ششم به صورت مرحله به مرحله ارتقا یابد.

حسینی درخصوص وضعیت  استان گیلان در مقایسه با شاخص نیز گفت: شاخص آبفای گیلان در بخش آب بالاتر از میانگین کشوری است میانگین کشوری ۹۹.۶ است، دربخش فاضلاب با میانگین کشوری تفاوت داریم، چراکه در بخش جمع آوری فاضلاب ۶۹ به ۵۱ بالاتر از میانگین کشوری هستیم ولی در بخش تصفیه، کشور ۵۱ درصداست و ما  ۳۵ درصد هستیم. که با تصفیه خانه هایی که درحال ساخت است و اتمام ۱۱ پروژه اجرایی و ۶ شهر دیگر که در مراحل دریافت کد اجرایی هستیم  امید است به میانگین کشوری برسیم.

وی در مورد سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز به اجرای ساخت تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به روش BOT اشاره کرد و افزود:  ۱۶۸ هزارمیلیاردریال برای احداث این تصفیه خانه به این روش توسط بخش خصوصی هزینه خواهد شد که در حال اجراست و  مجوزماده۵۶ هم برای اجرای تاسیسات  فاضلاب انزلی به مبلغ ۱۷۳هزارمیلیارد ریال دریافت کردیم که از طریق مشارکت شرکت های داخلی وضعیت فاضلاب انزلی ارتقا خواهد یافت.

رئیس هیأت مدیره آبفای گیلان در مورد جزئیات اجرای فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان افزود: احداث این تصفیه خانه در حال حاضر ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، امیدواریم تا سال آینده شاهد بهره برداری از آن باشیم.

حسینی با اشاره به اینکه دوازده شهر استان از آب تصفیه خانه بزرگ گیلان بهره مند هستند، گفت: شهرهای سنگر، رشت، خمام، انزلی، آستانه، کیاشهر، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، شلمان، اطاقور و کومله در حاضر از این تصفیه خانه بهره مندند و درباره راه اندازی فاز دو علاوه بر شهرهای مذکورکه تا سال ۱۴۲۵ آب مطمئنی خواهند داشت شهرهای جلگه مرکزی رشت شامل: خشکبیجار، لشت نشا و کوچصفهان به این شهرها اضافه خواهند شد که با هماهنگی که بین شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی به عمل آمده ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی استان گیلان که در  مسیر خطوط انتقال قرار دارند نیز از آن بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل آبفای گیلان یکی از طرح‌های مهم شرکت آب و فاضلاب شهری را طرح جمع آوری و ساماندهی فاضلاب عنوان و اضافه کرد: طرح فاضلاب شهر رشت ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تصفیه خانه فعلی رشت ظرفیت ۶۳ هزار متر مکعب دارد که در حال حاضر عمل تصفیه فاضلاب را انجام می دهد و با شبکه هایی که به صورت سالانه در حال اجرا هستیم به صورت روزانه استفاده از ظرفیت آن را افزایش میدهد. ایستگاه های اصلی پمپاژ فاضلاب رشت احداث شده و تصفیه خانه دیگری که در جنوب شهررشت در حال اجراست با ۵۴ درصد پیشرفت روبروست و ۱۲۵۰۰مترمکعب ظرفیت دارد. تصفیه خانه فاضلاب سومی نیز در نظر است که  به روش سرمایه گذاری نیمه خود گردان BOT با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور به ظرفیت ۱۰هزار مترمکعب در کمربندی خرمشهررشت ساخته شود که مجموعه این تصفیه خانه های مرحله به مرحله فاضلاب های بیشتری را جمع آوری و تصفیه خواهند کرد.

حسینی با اشاره به چاش های جدی در مورد مدیریت توأمان عرضه و مصرف آب نیز گفت: وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و آبفای استان گیلان برنامه های مختلفی را در طول سالهای گذشته اجرا کردند و این برنامه ها برای سال ۹۸و سال های آینده تداوم دارد. بخش مهم این برنامه ها مربوط به فرهنگ سازی و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف است. سال گذشته در مدارس و مساجد پرلاتورهای کاهنده مصرف نصب کردیم، در این حوزه برنامه های فرهنگی مختلفی در سطوح مختلف انجام دادیم برنامه های ما از سطح مهدکودک ها شروع و در سطح همکاری با آموزش و پرورش استان گسترش می یابد. همکاران ما در روابط عمومی در این راستا تلاش می کنند، سال گذشته از دستگاه هایی که فصل تابستان حداقل ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته صرفه جویی کردند تقدیر شد، همایش ردپای آب با محوریت بانوان به عنوان قشری که تاثیر بسیار زیادی برای مدیریت مصرف آب دارند برگزار شد.

رئیس هیأت مدیره آبفای گیلان در پایان نوید داد: یکی از طرح هایی که به زودی عملیات کلنگ زنی آن انجام خواهد شد، خط انتقال فاضلاب جنوب شهر رشت مربوط به رودخانه گوهررود است به طول ۵.۷ کیلومتر که از مجتمع مهندسی جاده لاکان شروع میشود و تمام فاضلاب هایی که در ابتدای این رودخانه قرار دارند را جمع آوری خواهد کرد. همچنین تلاش میشود با توجه به تاسیسات موجود، جلوی ورود فاضلاب به این رودخانه گرفته شود.

Share