پومپئو حمله به تاسیسات آرامکو را 'اقدام به جنگ' و ایران را مسئول آن دانست

حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با پشتیبانی ایران و با ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز صورت گرفت

وزیر خارجه آمریکا که چهارشنبه شب وارد عربستان شد، با اتهام زنی علیه تهران گفت، ایران بخش تامین انرژی جهان را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزیر خارجه آمریکا که چهارشنبه شب به وقت تهران وارد شهر جده در عربستان سعودی شد در نشست خبری درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان اظهار نظر کرد.

وی گفت آمریکا با شرکای اروپایی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در خصوص  تشکیل ائتلافی برای «مهار ایران» رایزنی کرده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود اظهار داشت، جامعه اطلاعاتی به  شدت بر این باور است که حوثی‌ها (انصارالله) به تجهیزات نظامی که از آنها برای حمله به تأسیسات نفتی آرامکو استفاده شد مجهز نیستند.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگر سخنان خود مدعی شد که ایران بخش تامین انرژی جهان را  با خطر مواجه ساخته است.

وی ادعا کرد که حمله به تاسیسات عربستان نه از یمن، بلکه از ایران بوده و این اقدام اعلان جنگ مستقیم علیه عربستان سعودی است.

*شوی تبلیغاتی سعودی‌ها

ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی اعلام کرد که مطابق شواهد موجود حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو از خاک یمن نبوده و از جهت شمال انجام شده است.

مالکی که در نشستی خبری در شهر ریاض سخن می‌گفت، تاکید کرد حملات انجام شده با استفاده از پهپادها و موشک‌های کروز ساخت ایران انجام شده است.

سخنگوی ائتلاف سعودی با نمایش قطعات پهپادهایی که به گفته او ساخت ایران هستند، گفت که حملات به تاسیسات بقیق با استفاده از ۱۸ فروند از این پهپادها انجام شده است.

او ضمن نمایش تصاویر ضبط شده از حملات روز شنبه افزود، حمله به تاسیسات خریص با استفاده موشک‌های کروز ساخت سپاه پاسداران ایران صورت گرفته است.

به گفته مالکی و بنا بر تصاویری که نمایش داد، تاریخ ساخت این موشک‌ها سال ۲۰۱۹ میلادی درج شده بود. او نام این موشک‌ها را «یا علی» عنوان کرد و آنها را از جدیدترین نوع موشک‌های کروز ساخت سپاه پاسداران ایران اعلام کرد.

سخنگوی ائتلاف سعودی خاطر نشان کرد که در مجموع ۷ موشک کروز به سمت تاسیسات خریص شلیک شده که ۳ فروند از آنها پیش از اصابت به هدف سقوط کرده‌اند.

او سپس با نمایش تصاویر ردیابی‌های اولیه توضیح داد که تمامی حملات از منطقه در شمال عربستان انجام شده ولی با توجه به قطعات متعدد به دست آمده از تسلیحات ساخت ایران تردیدی باقی نمانده که این حملات با پشتیبانی ایران انجام شده است.

مالکی از پاسخ به سوالی در مورد این که مبدا انجام حملات ایران بوده، طفره رفت ولی تاکید کرد که عربستان شواهد موجود را در اختیار کارشناسان سازمان ملل و همپیمانانش قرار خواهد داد و با استفاده از تمامی ابزارهای موجود محل دقیق انجام حملات را مشخص خواهد کرد.

او در پایان یاد آور شد که حملات روز شنبه ضمن به خطر انداختن امنیت انرژی و صلح جهانی نیازمند اتخاذ تدابیر لازم از سوی جامعه بین‌المللی است.

 

Share