۱۰۰ هکتاری که برای تله‌کابین گرفته شد، اما...

اطلاعاتی جالب درباره سرمایه‎گذار پارک آبی رشت | نگاهی به پروژه «پرویز گلزار» در ارتفاعات مشهد

رئیس اداره واگذاری، توسعه و نظارت بر اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: برای چندمین بار پرونده را به‌هیات نظارت ماده ۳۳ ارجاع دادیم و با توجه به ورود سازمان‌های نظارتی، احتمال استرداد اراضی به جهاد و سلب از شرکت مهندسی گلزار زیاد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در یکصد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت، لایحه پروژه پارک آبی گیل لند رشت مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از انتقادات اعضای شورا در این جلسه عدم معرفی سرمایه گذاران و پنهان کردن نام آنها توسط شهرداری رشت بود که در نهایت پاسخ مناسبی نیز از سوی شهرداری بابت دلیل این پنهانکاری ارائه نشد(گزارش کامل جلسه)

همچنین در این جلسه سه تن از اعضای هیات سرمایه گذاری به نام های آقای ایلیایی، کرمی و پرویز گلزار برای دفاع از پروژه پیشنهادی خود در صحن شورا حضور یافتند.

همانطور که اعضای شورا در صحن مطرح کرده بودند رزومه و سابقه فعالیت مشخصی از برخی اعضای هیات سرمایه گذاری که توسط ناصر حاج محمدی شهردار کنونی رشت پیشنهاد شده اند، در دست نیست اما نام پرویز گلزار که پدر محمدرضا گلزار بازیگر شناخته شده سینمای ایران است، سبب شده که رسانه‌ها نسبت به فعالیتهای پیشین او کنجکاو شوند.

بررسی دیارمیرزا حاکی از این است که طی سالهای اخیر نام «پرویز گلزار» با پروژه تله‌کابین «بام مشهد» گره خورده است.  برای اجرای این پروژه ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی واقع در ارتفاعات جنوبی مشهد موسوم به «اراضی مینوش» در سال ۱۳۹۰ به شرکت مهندسی گلزار واگذار شد اما تا این لحظه خبری از احداث تله کابین نیست که نیست!

لایحه پروژه گیل لند در حالی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شده که به نظر می رسد نیازمند بررسی و تائید اهلیت سرمایه گذار است و نمیتوان به صرف ادعای یک گروه مبنی بر توانمندی مالی، ۱۰ هکتار زمین را در اختیار آنها قرار داد.

برای بازخوانی این واقعه گزارش خبرگزاری فارس از پروژه تله‌کابین «بام مشهد» که با عنوان پروژه «پدر محمدرضا گلزار» در ارتفاعات مشهد در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۲۸ منتشر شده است بدون دخل و تصرف در زیر می آید.

فراغت در یک جمعه دل‌انگیز پاییزی و تماشای فیلمی قدیمی با بازی «محمدرضا گلزار»، بهانه‌ای می‌شود تا با یک گشت‌زنی کوتاه در اینترنت بعد از مدت‌ها خبرهای این سوپراستار ایرانی را پیگیری کنم.

اولین خبری که نظرم را جلب می‌کند، مربوط به اجرای کنسرت وی در سالن همایش تله‌کابین رامسر در فروردین ۹۶ است.

دومین مطلب اما، مصاحبه‌ای است از پدر محمدرضا در اواخر شهریور سال ۹۲، پرویز گلزار در بخشی از صحبت‌های خود گفته بود: «…در حال حاضر من نیز در مشهد مشغول کار هستم و برای زائران امام هشتم پروژه بسیار بزرگی را اجرا می‌کنم که ان‌شاالله از طرف خانواده‌مان به یادگار بگذاریم»،‌ اما هیچ توضیحی درباره کم و کیف این پروژه در مصاحبه به چشم نمی‌خورد و این بهانه‌ای می‌شود، برای جستجوی پاسخ سوالات بیشتری که در ذهنم شکل گرفته و قطعا موتور جستجوگر گوگل پاسخگوی آنها نیست.

پرسش‌گری‌ها در این زمینه پایم را به مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی باز می‌کند و این می‌شود مصداق همان مثل معروف «جوینده یابنده بود» و شروع یک گزارش!

۱۰۰ هکتار از اراضی ملی به شرکت مهندسی گلزار واگذار شد

رئیس اداره واگذاری، توسعه و نظارت بر اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توضیح می‌دهد که پروژه مورد اشاره گلزار پدر، منطقه نمونه گردشگری و احداث تله‌کابین «بام مشهد» بوده است.

سید رضا زرقانی می‌گوید: بنا به درخواست شرکت مهندسی گلزار و بعد از طی مراحل قانونی، روال اداری و بررسی‌های کارشناسی در دستگاه‌های مربوطه، با واگذاری ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی واقع در ارتفاعات جنوبی مشهد موسوم به «اراضی مینوش» برای احداث منطقه نمونه گردشگری موافقت شد.

وی بر اساس مستندات داخل پرونده ادامه می‌دهد: طبق مصوبه کارگروه شهرسازی و معماری استان، مقرر شد علاوه بر ۱۰۰ هکتار اراضی ملی سازمان جهاد کشاورزی برای ایستگاه مقصد تله‌کابین و سایر تاسیسات گردشگری موجود در طرح، هشت هکتار از اراضی آستان قدس رضوی هم جهت احداث ایستگاه مبداء و پارکینگ و نصب دکل‌ها به شرکت مهندسی گلزار واگذار شود.

زرقانی این‌طور ادامه می‌دهد که اگر چه اراضی مینوش در اسفند ۹۰ به شرکت گلزار واگذار شد، اما تا مرداد ماه سال ۹۲ به دلیل ادعای یک معارض درباره این اراضی، امکان اجرای پروژه وجود نداشته اما بعد از این تاریخ تاکنون که دو مرتبه دیگر قرارداد اجاره زمین مذکور تمدید شده، همچنان هیچ اقدامی صورت نگرفته و زمین به همان شکل اولیه رها شده است.

وی می‌گوید: طبق اسناد موجود و گزارش واحد درآمد سازمان جهاد کشاورزی، از مجموع ۳۳۱ میلیون تومان اجاره بدون احتساب خسارت تاخیر، تاکنون فقط ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت شده و از سوم آذرماه سال ۹۵ که آخرین قرارداد اجاره هم به اتمام رسیده، تا الان که بیش از دو سال می‌گذرد، نه درخواستی برای تمدید اجاره شده و نه تعیین تکلیفی صورت گرفته است!

احتمال استرداد اراضی زیاد است

زرقانی می‌گوید: طرح منطقه نمونه گردشگری، طرحی خوب و مورد نیاز مشهد است، اما علی‌رغم پیگیری‌های زیادی که شرکت مهندسی گلزار برای کسب این امتیاز و اراضی داشت، متاسفانه جدیتی در اجرا دیده نشد و ما برای چندمین بار مجبور به ارجاع پرونده به هیئت نظارت ماده ۳۳ که یک کمیسیون شبه قضایی در سازمان جهاد کشاورزی است،‌ شدیم تا نسبت به این پروژه تعیین تکلیف کنند و الان با توجه به ورود سازمان‌های نظارتی استان به پرونده، احتمال استرداد اراضی به جهاد و سلب این امتیاز از شرکت مزبور زیاد است.

به دلیل عدم جدیت گلزار هنوز زمین ایستگاه مبداء واگذار نشده است

عدم جدیت گلزار پدر درباره اجرا و عملی کردن طرح، اگر چه طبق شنیده ها ناشی از تصمیم گلزار در واگذاری امتیاز منطقه نمونه گردشگری به غیر است،‌ اما این گمان را هم پیش می‌آورد که شاید در بحث گرفتن زمین برای ایستگاه مبداء از آستان قدس رضوی مشکلی پیش آمده است، اما طبق اطلاع یکی از مسؤولان در اداره واگذاری املاک و اراضی آستان قدس رضوی، قرار بوده است شرکت گلزار سه هکتار از هشت هکتار اراضی مصوب (واقع در جنوب اراضی آبشار نزدیک بلوار نماز) را برای احداث ایستگاه مبداء از آستان قدس خریداری و مسیر دکل‌ها تا ایستگاه مقصد (واقع در اراضی مینوش) را اجاره کند، اما علی‌رغم اعلام موافقت آستان قدس رضوی با این موضوع و چندین بار ابلاغ حقوق به شرکت برای عقد قرارداد، به دلیل عدم جدیت و پیگیری از سوی گلزار، این اراضی هنوز واگذار نشده است!

ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی مشهد بالاتر از کُنسرت است

پیدا کردن شماره همراه پدر محمدرضا گلزار اگرچه کار راحتی نیست، اما شدنی است؛ با وی تماس میگیرم تا علت این تعلل و وقفه را جویا شوم.

پرویز گلزار می‌گوید: پروژه مزبور موسوم به تله کابین بام مشهد، در واقع احداث یک منطقه نمونه گردشگری در مشهد است؛ در ایران ۳۵ پروژه تله کابین اجرا شده و مشهد هم ظرفیت خوبی برای اجرای این قبیل پروژه هاست؛ ظرفیت و ارزش مشهد، بیشتر از این‌ها است که مسائل تفریحی شهروندان و گردشگرانش محدود به اجرای کنسرت باشد، خیلی کارهای بهتری می‌توان در این شهر باتوجه به مسائل فرهنگی و مذهبی مشهد، انجام داد که نشاط و تفریح را برای مردم و به خصوص کودکان به ارمغان بیاورد.

اینجا سرمایه‌گذار را به چشم دزد نگاه می‌کنند

مدیر شرکت مهندسی گلزار که دل پُری از ساختارهای اداری مشهد دارد، اینطور توضیح می‌دهد که مشکلات مزبور ربطی به مسائل مذهبی مشهد ندارد، اینجا سرمایه‌گذار را به چشم دزد نگاه می‌کنند.

وی می‌گوید: بعد از رفتن شهردار اسبق مشهد همه سرمایه‌گذاران از مشهد رفتند، در تهران خیلی‌ها علاقه‌مند هستند اتفاقات خوبی در گردشگری مشهد بیفتد، اما واقعا بسترهای لازم مهیا نیست.

پدر محمدرضا گلزار اظهار می‌کند: برای انجام این پروژه نیاز به یکسری مجوزها داریم، آرام جلو می‌رویم، نه وام گرفتیم، نه سهام فروختیم و این کار خیری است که می‌خواهیم در مشهد انجام دهیم و به سرانجام می‌رسد.

تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز مانع اجرای تله‌کابین بام مشهد هستند

گلزار یکی از موانع موجود در اجرای این طرح را تحریم‌ها و گرانی ارز می‌داند و می‌گوید: با قیمت کنونی یورو نمی‌توان سمت تله‌کابین رفت، ما زمانی که پروژه را آغاز کردیم یورو ۱۶۰۰ تومان بود اما الان چند است؟! از طرفی شرکت خارجی سازنده تله‌کابین که سالانه حدود ۱۰۰ تله کابین برای اروپا و آمریکا می‌سازد، حاضر نیست برای فروش یک تله‌کابین به ما در شرایط تحریم، مشتری‌های خود را از دست بدهد.

دنبال تشکیل یک خیریه هستم که متولی پروژه باشد

وی که به گفته خود این روزها به دنبال یافتن راهی برای خرید و وارد کردن تله‌کابین و شهربازی و منتظر مساعد شدن شرایط اقتصادی کشور است، اظهار می‌کند: من دنبال تشکیل یک خیریه با هیأت امنای بزرگی متشکل از آستان‌قدس رضوی و استانداری هستم که پروژه را به نام آن ثبت کنیم، متولی این پروژه باشد و از درآمدش هم منتفع شود، آستان قدس رضوی و شهرداری هم موافق هستند اما قبل از همه این مسائل باید ببینم می‌توانم تله‌کابین را وارد کنم یا خیر!

آن زمین هیچ کارایی جز گوسفند چراندن ندارد

درباره واگذاری و فروش امتیاز این پروژه به غیر، می‌پرسم؛ گلزار می‌گوید: چنین چیزی امکان ندارد، ما هنوز زمینی نگرفته‌ایم، زمانی زمین را در اختیار ما قرار می‌دهند که پروژه اجرا شود! من الان نزدیک ۸ سال است که به این منطقه نرفته‌ام! قبلا یک معارض پیدا شد و درباره زمین ادعا کرد و ما ۳-۲ سال گرفتار این قضیه بودیم، این جو مشهد است و این اتفاقات در شهرهای دیگر برای سرمایه‌گذاران رخ نمی‌دهد! آن زمین هیچ کارایی جز گوسفند چراندن ندارد.

ساماندهی طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری را در دستور کار داریم

صدور مصوبه منطقه نمونه گردشگری، در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود و طبق قانون بعد از این موضوع، زمین در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و کارگروه گردشگری که زیر نظر دفتر مناطق نمونه تهران فعالیت می‌کند بر روند اجرای پروژه نظارت می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این باره برایمان توضیح می‌دهد: ساماندهی طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری را از چندی پیش در دستور کار قرار داده‌ایم که از جمله این طرح‌ها، پروژه بام مشهد مربوط به شرکت مهندسی گلزار است.

هنوز هیچ نقشه اجرایی برای پروژه تله‌کابین ارائه نشده است

احمد دیناری معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی می‌گوید: این پروژه فقط مصوبه منطقه نمونه گردشگری را داراست که آن هم جزو مصوبات آخرین سفر استانی هیأت دولت دهم به خراسان رضوی است؛ بعد از این مصوبه، شرکت مهندسی گلزار، زمین را از سازمان جهاد کشاورزی تحویل گرفت که البته مدتی درگیر بحث معارض شدند، ما بعد از رفع معارض، مکاتبه و درخواست نقشه‌های اجرایی پروژه را داشتیم که متاسفانه تا امروز هیچ نقشه‌ای از طرف شرکت ارائه نشده و این موضوع سبب شد چند روز قبل تذکر کتبی با مهلت کوتاه را به صورت حضوری به نماینده شرکت ابلاغ کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر در مهلت تعیین شده نقشه ها را ارائه نکنند، اخطار می‌دهیم و اگر به اخطار هم ترتیب اثر ندهند، یا با مشورت مدیرکل میراث پرونده را مختومه اعلام می‌کنیم و یا به دفتر مناطق نمونه گردشگری در تهران اعلام وضعیت می‌کنیم؛ آن‌ها هم بعد از بررسی، یا یک راهکار اجرایی پیشنهاد می‌دهند یا پرونده را ملغی می‌کنند.

موافقت اصولی پروژه تله‌کابین بام مشهد هنوز صادر نشده است

دیناری توضیح می‌دهد: صدور موافقت اصولی پروژه منوط به بررسی و تایید نقشه‌های اجرایی است که با توجه به عدم ارائه نقشه‌ها، هنوز موافقت اصولی این پروژه صادر نشده است.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی البته معتقد است در پروژه‌های کلان مانند تله‌کابین بام مشهد، حجم سرمایه‌گذاری زیاد است و نوسانات اقتصادی موجود در کشور باعث وقفه در اجرای طرح‌ها می‌شود و این قابل درک است، اما به هرحال باید تعیین تکلیف شود.

آیا امکان واگذاری امتیاز تله‌کابین بام مشهد به سرمایه‌گذار دیگری وجود دارد؟

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که در صورت عدم‌توانایی شرکت مهندسی گلزار در اجرای این پروژه، طرح به سرمایه‌گذار دیگری واگذار شود؛ می‌گوید: تصمیم‌گیرنده اصلی در این مسئله، کارگروه گردشگری استان و دفتر مناطق نمونه گردشگری در تهران هستند، اما این پیشنهاد ما هم هست که با توجه به فرآیند طولانی و کارهای کارشناسی انجام شده برای تصویب این طرح، که امکان تفریحی خوبی برای زائران و مجاوران است، لغو نشود و در اختیار یک سرمایه‌گذار ذی‌صلاح قرار گیرد تا اجرا شود.

اگر چه جذب سرمایه برای توسعه گردشگری در کلان‌شهر مشهد جزو اولویت‌ها است، اما به نظر باید تامل و بررسی دقیق‌تری برای واگذاری امکانات به سرمایه‌گذاران اعمال شود تا شاهد راکد ماندن این طرح‌ها نباشیم.

Share