در نشست خبری مدیران سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان شد:

گیلان ۳۵ درصد مرغ بازار تهران را تامین می‌کند | حمله آفت ملخ و مگس زیتون به ۷ شهرستان

درجانی خاطر نشان کرد: در حوزه دام با تولید روزانه بیش از ۴۰۰ تن گوشت سفید یکی از استان های پیش رو در تامین گوشت سفید هستیم و  ۳۵ درصد تامین مرغ تهران برعهده استان گیلان است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح امروز نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد. در ابتدا علی درجانی رئیس سازمان، ضمن تبریک این روز از تمامی زحمات و دفاعیات خبرنگاران در تمامی مسائل به ویژه حوزه کشاورزی تشکر کرد.

درجانی بیان کرد: بیش از ۲۸ درصد اشتغال زایی گیلان در حوزه کشاورزی می‌باشد و ۹۰ درصد از مالکیت بخش های کشاورزی زیر نظر بخش های خصوصی و از طریق سرمایه گذاری است.

درجانی بیان اینکه گیلان در زمینه تامین تولیدات استراتژیک کشور نقش بسزایی دارد گفت: ما با داشتن اقلیم ۴فصل، نیروی ارزان کاری و دانش کشاورزی، پیشرو در بخش کشاورزی کشور هستیم و در بحث تولید برنج بیش از ۳۵درصد برنج کشور را تامین می‌کنیم و لازم به ذکر است که هم اکنون بیش از ۸۵ هزار هکتار اراضی گیلان تجهیز و نوسازی شده است که امید است تا سال آینده این رقم افزایش یابد.

درجانی در ادامه لایروبی و ساماندهی آب‌بند ها را اتفاقی خوب در استان دانست و اعلام کرد: امید داریم با اجرای پروژه های کنونی ۲۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم.

گیلان ۳۵ درصد مرغ بازار تهران را تامین می کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: در سال ۹۷ بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبارات برای ارتقا روستایی تخصیص یافت که بیش از ۵۰ درصد این اعتبارات را در بخش روستایی جذب و استفاده کردیم. هم‌اکنون نیز می‌توانیم با افتخار گزارش دهیم که امسال اولین سالی بود که در تامین نهاده ها به ویژه کود، کشاورزان دغدغه ای نداشتند.

 درجانی خاطر نشان کرد: در حوزه دام با تولید روزانه بیش از ۴۰۰ تن گوشت سفید یکی از استان های پیش رو در تامین گوشت سفید هستیم و  ۳۵ درصد تامین مرغ تهران برعهده استان گیلان است.

در ادامه وی از نقش این سازمان در زمینه قیمت گذاری‌ها گفت: ما فقط عضو ستاد تنظیم بازار هستیم و دبیر ستاد بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت است، در واقع ما زبان گویای کشاورزی هستیم که درکنار ما نیست.

درجانی مشکل اصلی حوزه کشاورزی را تغییر کاربری زمین های شالیزاری دانست و گفت: آماده هستیم تا ۱۵۰۰۰ هکتار مزارع را تجهیز و نوسازی کنیم و لازم به ذکر است که گیلان بیش از ۵۰درصد از آمار تجهیز و نوسازی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

حمله آفت ملخ و مگس زیتون به ۷ شهرستان

به گزارش دیارمیرزا در ادامه الماسی معاونت بهبود تولیدات گیاهی از مقابله با تهدیدات زیستی مانند حمله آفت ملخ و مگس زیتون گفت: در گیلان ۷ شهرستان مورد حمله آفت ملخ قرار گرفت و حدود ۲۹ هکتار اراضی پایش شد که شهرستان های اصلی رودبار، املش، سیاهکل، و رودسر بودند که تمامی شرایط تحت کنترل سازمان قرار گرفته است.
همچنین الماسی خاطر نشان کرد: با توجه به ورود مگس زیتون از سال ۸۳ به کشور ما هرساله آماده مدارا کردن با این آفت هستیم تا بتوانیم در نهایت جمعیت آفت را نابود کنیم ولی از آنجایی که زمستان نسبتا آرامی داشتیم شرایط برای ورود آفت مگس مهیا است و با عملیات حرص، بازجوان سازی، جمع آوری نیرو آلوده و در نهایت سم پاشی شرایط را برای حیات مگس تنگ میکنیم.

کاهش هزینه های تولید و کاهش مصرف آب دو رویکرد سازمان است

مجتبی شاه نظری معاون حوزه آب و خاک سازمان، دو محور اصلی سازمان که یکی کاهش هزینه های تولید و دیگری کاهش مصرف آب است را در حال بررسی قرار داد و گفت: در حوزه باغات برای کاهش مصرف آب عمده بحث تخت عنوان سامانه های نوین آبیاری می‌باشد که بالغ بر ۸۵درصد صرفه جویی آب را به دنبال دارد.

وی افزود: همچنین لاینینگ کانال های آبی سطح استان گیلان که حدود ۴۷۰ کیلومتر پوشش بتنی این کانال ها بوده انجام شده است که بیشترین تلفات آب در همین حوزه بوده است و پوشش دار کردن کانال ها از محل منبع تا مزرعه باعث صرفه جویی ۷۰ درصدی آب مصرفی شد.

در انتهای جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی ضمی تبریک روز خبرنگار صداقت و حقیقت را ذات اصلی خبرنگاری دانست و گفت: بعضی رسانه ها چاپلوسی می‌کنند اما باید بدانیم که ذات خبرنگاری حقیقت است. امروزه با وجود تحریم هایی که شده ایم، اگر تولیدات کشاورزی کشور نبود مشخص نبود چه برسر ما می‌آمد و تمامی این روزها پیش بینی می‌شد تا امروزه مشکلی در زمینه کشاورزی و تامین نداشته باشیم.

Share