صادرات به روسیه بیش از 50 ردصد رشد داشت

نشست مشترک هیأت بلندپایه ایرانی و روسی در ستاد گمرکات گیلان با محوریت موضوعات گمرکی و بندری

ناظر گمرکات استان گیلان ضمن ارائه آمار تبادلات تجاری ایران و روسیه، ۴۰درصد مجموع صادارت انجام شده به مقصد کشور روسیه انجام شده است که این آمار در کل کشور را بیش از ۶۵درصد برشمرد که نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرکنسول فدراسیون روسیه در شمال کشور طی نشست مشترکی با ناظر گمرکات استان گیلان در خصوص مهمترین موضوعات اقتصادی از جمله مباحث مطرح دو کشور در حوزه تجارت خارجی و گمرکی بحث و تبادل نظر کردند.
در این دیدار که به درخواست طرف روسی و در رأس هیأت بلند مرتبه سیاسی و اقتصادی نمایندگی سفارت روسیه مستقر در شمال کشور در محل ستاد نظارت گمرکات استان گیلان برگزار شد، دو طرف گسترش روابط اقتصادی و نیز رفع موانع موجود در مسیر توسعه تعاملات فی مابین تاکید داشتند.

در ابتدای این دیدار ابوالقاسم یوسفی نژاد ضمن خوش آمد گویی به ارتباط مناسب و دیرینه با توجه به حجم مبادلات و رو به افزایش دو کشور  قدمت ارتباطات تجاری گمرکات استان گیلان و کشور روسیه را به بیش از ۳۰۰ سال بر شمرد و گفت: با پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا انتظارات بیشتری در زمینه تسهیل روابط اقتصادی دو طرف مطرح می باشد که با شرایط جدید و حاکم در منطقه و نیز تحریمهای آمریکا که شامل هر دو کشور در عرصه بین المللی شده و محدودیت هایی را با خوده به همراه داشته است، لزوم افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی را برای هر دو کشور بیش از گذشته نمایان می سازد.

ناظر گمرکات استان گیلان ضمن ارائه آمار تبادلات تجاری ایران و روسیه، ۴۰درصد مجموع صادارت انجام شده به مقصد کشور روسیه انجام شده است که این آمار در کل کشور را بیش از ۶۵درصد برشمرد که نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰درصد رشد داشته است.

وی در خصوص واردات از کشور روسیه نیز گفت: ۵۶درصد واردات که به استان گیلان انجام میشود از کشور روسیه به گمرکات این استان وارد می شود و همچنین ۲۵درصد مجموع واردات از کشور روسیه به ایران از گمرکات گیلان وارد کشور می شود.

یوسفی نژاد در ادامه به موضوع عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره داشت و گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند منشأ خیر برای دو کشور داشته باشد که از جمله مهمترین الزامات اجرایی آن به روز رسانی ارزش گمرکی کالاهای صادراتی و وارداتی نزد دو کشور می باشد که تسهیل و تسریع در واقعی سازی ارزش گمرکی کالاها به ویژه بر روی کالاهای کشاورزی می تواند تأثیرات مثبت اقتصادی را در شرایط حالا حاضر تحریمی برای دو کشور به ارمغان بیاورد.

در ادامه وی به استفاده از ظرفیت و مزیت گردشگری بندرکاسپین، درخواست پیگیری از طرف روسی بابت اجرایی شدن تردد کشتی رو رو(واگنی و کامیونی) در دریای خزر که امکان پهلو گیری آن نیز در طی سال آتی در بندر کاسپین مقدور خواهد بود، امکان مبادله اطلاعات گمرکی دو کشور به صورت برخط و الکترونیک برای دو استان گیلان و آستراخان روسیه، دیدارهای دو جانبه مشترک درسطح مدیران و کارشناسان گمرکی به خصوص بندرانزلی و ماخاچ کالا روسیه به منظور و توسعه همکاری ها و رفع موانع موجود تجارت خارجی دوکشور را مطرح کردند.
وی در پایان به جدیت گمرکات استان گیلان در به روز رسانی ارزش گمرکی کالاها با تشکیل کمیته مشترک گمرک، اتاق بازرگانی و سازمان صمت اشاره کرد و پیگیری و تسریع در موضوع واقعی سازی ارزش گمرکی کالاها را نیز از طرف روسی درخواست داشت.
در این جلسه سرکنسول روسیه در شمال کشور، وظیفه همه نمایندگی های سیاسی را پشتیبانی از گسترش همکاری ها در همه زمینه ها دانستند و به تمایل استانداران استانهای جنوبی روسیه به برگزاری جلسات مشترک دو جانبه در راستای گسترش مناسبات اقتصادی دو طرف اشاره داشتند.

Share