معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

حیوان گزیدگی در گیلان افزایش یافت | هاری بیماری صد در صد کشنده ولی قابل پیشگیری است

محمد عباسی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از افزایش حیوان گزیدگی در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از افزایش حیوان گزیدگی در این استان خبر داد.

محمد عباسی افزود: شش هزار و ۲۵۱ مورد حیوان گزیدگی در استان طی سال گذشته ثبت شده ضمن این که در چهار ماه نخست امسال، افزون بر دو هزار و ۷۰۰ نفر در گیلان دچار حیوان گزیدگی شده اند.

وی اظهار داشت: بیشترین حیوان گزیدگی در استان مربوط به سگ، گربه، گرگ، روباه، شغال بوده که البته در برخی حیوانات اهلی نیز دیده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به هشدارها برای پیشگیری از حیوان گزیدگی خاطر نشان کرد: حیواناتی مانند سگ و گربه اسباب بازی نیستند لذا از تماس با این حیوانات بایستی خودداری شود.

وی با بیان این که هیچگاه از مقابل یک سگ ندوید و جیغ نکشید و با تغییر مسیر خود همواره سعی کنید بر سر راه حیوان قرار نگیرید، تصریح کرد: مزاحم حیوانی که در حال خواب، غذا خوردن یا مراقبت از بچه خود هستند، نشوید و از تحریک سگ ها و گربه ها بپرهیزید زیرا شایعترین موارد حیوان گزیدگی توسط آنها ایجاد می شود و خطر ابتلا به هاری وجود دارد.

به گفته عباسی، هاری بیماری صد در صد کشنده، ولی قابل پیشگیری است، همگی در معرض خطر ابتلا هستیم و مهمترین راه انتقال هاری گاز گرفتگی و خراش توسط حیوانات است ضمن اینکه در صورت نگهداری سگ و گربه واکسیناسیون آنها جدی گرفته و نسبت به قلاده گذاری آنها اقدام شود.

وی اولین و ساده ترین کار پس از حیوان گزیدگی را شستشوی فوری زخم با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه عنوان و اضافه کرد: اگر به هر علتی دچار حیوان گزیدگی شامل سگ، روباه، گرگ، گاو، اسب، قاطر، خفاش و … شده اید؛ بلافاصله به نزدیکترین خانه بهداشت یا مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

Share