یادداشت/ رضا سیف پور

چند توصیه مالی برای بهبود وضع مالی

نمی گویم وام نگیرید اما تاکید می کنیم زندگی تان را براساس وام طراحی نکنید. وام تنها موقعی خوب است که از آن برای سرمایه گذاری استفاده کنید. اگر در دریافت وام و هزینه آن تخصص ندارید از یک مشاور کمک بگیرید.

رضا سیف پور، مدرس سوادمالی و فنون مذاکره

شاید در فکر آن باشید که یک کسب و کار جدید راه بیاندازید و یا به عنوان یک جوان تحصیلکرده کسب وکار خودتان را داشته باشید . شاید هم یک کارمند پاکدست و شریف هستید که تلاش می کنید با همان حقوق اندک خود، زندگی شیرینی برای خانواده فراهم کنید و در کنار آن دنبال بهبود وضع مالی هستید . شاید هم هنوز طعم استقلال مالی را نچشیده اید و می خواهید با همان پول توجیبی پدر، هزینه های جاری زندگی شخصیتان را مدیریت کنید. همه اینها نشان می دهد که شما نیاز دارید تا «سوادمالی» خودتان را افزایش دهید. سواد مالی به شما کمک می کند که بتوانید بر روی درآمد و هزینه خود مدیریت بهتری اعمال کنید و در کنار آن، وضعیت مالی تان را بهبود بخشید و مهمتر از همه اینکه در عصر حاضر که اکثر بخش های زندگی وابسته به جنبه های مالی شده، بتوانید با کمترین چالش زندگی خود را ساماندهی کنید.

من در اینجا میخواهم چند توصیه ساده به شما داشته باشم که در عین سادگی ممکن است در شرایط اقتصادی فعلی کمی هم برایتان مشکل باشد اما باور کنید با همین توصیه های ساده میتوانید گام های مهمی در جهت بهبود وضع مالی خود بردارید. همه این توصیه ها هم با محوریت اصول و مبانی مهمی است که ما از آن به عنوان «سواد مالی» یاد می کنیم:

• پس انداز کنید

تا جایی که میتوانید عادت کنید ۱۰ الی ۲۰ درصد از درآمدتان را هر ماه پس انداز نمایید . شاید در شرایط فعلی اقتصادی شنیدن این جمله برایتان تعجب آور و غیر قابل پذیرش باشد اما باور کنید چاره ای جز این ندارید؛ پس، پس انداز کنید.

• سرمایه گذاری کنید

پس انداز بدون سرمایه گذاری در شرایط تورمی امروز، بی معنی است. پس یاد بگیرید وقتی پس انداز شما به حد مشخصی رسید ، آن را در یک جای خوب سرمایه گذاری کنید. برای این کار یا باید خود از مهارت کافی برخوردار باشید و یا از مشاوره افرادی مطلع استفاده نمایید.

• بخشنده باشید

شاید برایتان عجیب باشد اما اگر میخواهید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشید باید وضعیت مالی دیگر افراد جامعه هم برایتان مهم باشد. حتما شنیده اید که می گویند؛ «از هر دست که بدهی از همان دست میگیری». پس شما هم سعی کنید حداقل ۵ درصد از درآمد ماهانه خود را به دستگیری از افراد نیازمند اختصاص دهید.

• از وام بترسید

نمی گویم وام نگیرید اما تاکید می کنیم زندگی تان را براساس وام طراحی نکنید. وام تنها موقعی خوب است که از آن برای سرمایه گذاری استفاده کنید. اگر در دریافت وام و هزینه آن تخصص ندارید از یک مشاور کمک بگیرید.

• برای آموختن هزینه کنید

همه ما نیازمند آن هستیم که همواره اطلاعات خود را افزایش دهیم و بخصوص مهارت های جدید زندگی در عصر حاضر را بیاموزیم. شما برای اینکار می توانید در دوره های آموزشی مفید شرکت کنید و یا با خرید کتاب های مفید سطح دانش و مهارت خود را ارتقاء دهید. من دراینجا دو کتاب خوب را به شما معرفی می کنم. اول کتاب «ثروتمند ترین مرد بابل» اثر جرج ساموئل کلاسون که در قالب داستان های کوتاه و شیرین شما را با مهارت های پس انداز آشنا می کند و دوم کتاب «اثر مرکب»، اثری از دارن هاردی که به شما یاد آوری می کند برای رسیدن به موفقیت های بزرگ در زندگی باید تغییراتی کوچک در سبک زندگی خود ایجاد نمایید.

تماس با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share