آمادگی لاهیجان برای برگزاری جشنواره بین المللی چای و نوروز

از همکاری در پیشبرد معرفی شهر لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران تا برگزاری اجلاس دبیران کل یونسکو

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: تاکید داریم این جشنواره‌ها و رویدادها با محوریت دولت نباشد و فعالین آن حوزه و مردم بصورت جدی پای کار بیایند و دولت صرفا حمایتگر باشد؛ زیرا جشنواره‌ها با این روش پایدارتر و اثربخش خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی سالاری در دیدار با حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت: استان گیلان آمادگی دارد با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه منعقد شده با محوریت شهرداری لاهیجان، سازمان چای، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط حمایت کامل را جهت برگزاری جشنواره بین‌المللی چای در شهر لاهیجان انجام دهد.

وی با بیان اینکه در صورت برنامه ریزی و اقدام سریع می توان در سال‌جاری جشنواره چای را برگزار کرد افزود: خوشبختانه امسال وضعیت فعالین صنعت چای و چایکاران خوب است و بدین جهت شرایط سال رونق چای، فرصت خوبی برای برگزاری جشنواره است.

وی افزود: وضعیت خوب موجود حاصل اقدامات حمایتی دولت از صنعت چای، برنامه ریزی و اقدامات استانی، حذف ارز دولتی از واردات چای، شرایط ارزی و بازار و بارندگی ها بوده است که هم بر کیفیت محصول و هم بر قیمت چای تا حد بسیار خوبی موثر بوده است.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره چای در بهتر معرفی کردن این محصول کمک می‌کند تصریح کرد: کارخانه‌داران چای باید ضمن مشارکت در این جشنواره‌، محصولات، بسته‌بندی‌ها و نوع فرآوری چای بویژه توسط شرکت های بین‌المللی را مشاهده کنند تا موجب رقابت بین آنان گردد.

سالاری افزود: این نوع جشنواره‌ها صرفاً بُعد فرهنگی ندارد بلکه به اقتصاد استان و معیشت مردم هم کمک قابل توجهی می‌کند.

استاندار گیلان با اشاره به پیشنهاد دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران جهت برگزاری جشنواره‌ بین‌المللی نوروز همزمان با جشنواره چای اشاره و خاطر نشان کرد: شهر لاهیجان ظرفیت و پتانسیل بالای طبیعی و گردشگری دارد و ما آمادگی داریم که بر اساس همکاری کمیسیون ملی یونسکو و شهرداری لاهیجان میزبان این جشنواره‌ها باشیم.

استاندار گیلان با اشاره به برخی آیین‌ها و جشن‌های سنتی و محلی که از گذشته توسط مردم در نقاط مختلف گیلان برگزار می شود، تصریح کرد: منجسم‌تر کردن و اطلاع رسانی کامل‌تر می‌تواند افراد مخاطب بیشتر، تولیدکنندگان و خریداران بیشتر به همراه داشته باشد که قطعا به اقتصاد استان و مردم کمک خواهد کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه استان گیلان علاوه بر چای در محصولات دیگر نظیر برنج، ابریشم، گل‌گاوزبان، حصیر و … ظرفیت بالایی دارد، گفت:  به دنبال برگزاری جشنواره‌هایی مرتبط با این محصولات هستیم اما تاکید داریم که این جشنواره‌ها و رویدادها با محوریت دولت نباشد و فعالین آن حوزه و مردم بصورت جدی پای کار بیایند و دولت صرفا حمایتگر باشد؛ زیرا جشنواره‌ها با این روش پایدارتر و اثربخش خواهند بود.

نشست مشترک مدیریت شهری لاهیجان با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران برگزار شد

 مسعود کاظمی شهردار لاهیجان در این نشست گفت: شهر لاهیجان میزبان اولین ها و بهترین ها در طول تاریخ ،شهر عالمان دینی و شهر فرهنگ و هنر و پایتخت چای ایران است.
وی افزود: به عنوان مجری و عامل به اجرای مصوبات شورای محترم اسلامی شهر، تلاش کردیم کاری کنیم که شهروندان شاداب تر و راحت تر زندگی کنند،از این رو سال ۹۸ را به عنوان سال جشنواره های لاهیجان اعلام کردیم.
وی با اشاره به افتخار میزبانی سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به شهر لاهیجان گفت: جای دارد ازجناب آقای دکتر سالاری استاندار محترم گیلان به جهت حمایت های ایشان تشکر ویژه داشته باشم.
وی با بیان اینکه استان گیلان شایسته بهترین ها بوده و پتانسیل های خدادادی دارد که باید به نحو احسن استفاده گردد، افزود: مشارکت و حضور شهروندان لاهیجان در جشنواره های سطح شهر نشان از مدنیت شهر لاهیجان دارد و ما تلاش کرده ایم با برگزاری جشنواره های متعدد از جمله میزبانی پخش زنده فوتبال جام جهانی روسیه در سطح شهر با حضور بیش از ۲۵ هزار نفر، اجرای نمایشهای آیینی، برگزاری نهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروندکه در تقویم تئاتر کشور به ثبت رسیده و جشنواره های نوروزی و ضیافت خوبان در ماه مبارک رمضان با حضور هنرمندان مطرح گیلان و برگزاری مسابقات فرهنگی برای شهروندان شادی آفرین باشیم.
کاظمی افزود: با توجه به طرح برنامه راهبردی شهرداری لاهیجان با افق ۲۰ ساله و سال ۲۰۲۰ که سال دیدار از گیلان است در ۳ محور محلی، ملی و فراملی فعالیت خواهیم کرد.
وی گفت: طرح جامع ترافیک و مسیرهای دوچرخه سواری، احداث دیوار کتاب و تشکیل کارگروه فرهنگی، اجتماعی شهرداری لاهیجان در مقیاس ملی از اتفاقات خوبی است که مردم باید بدانند مسئولین شهرستان در فکر اتفاقات خوب و مثبت هستند.
شهردار لاهیجان گفت: برای شناساندن لاهیجان زیبا باید کارهای زیبا و ماندگار انجام دهیم و جشنواره چای ایرانی باید در سطح بین المللی برگزار و در تقویم بین المللی ثبت شود تا با حضور سایر کشورهایی که در آنها چای کشت می شود، شاهد رونق اقتصادی مردم منطقه و تعددکارآفرینی باشیم.
وی گفت: لاهیجان آمادگی میزبانی اجلاس کشورهای نوروزی به عنوان نماینده یونسکو را دارد.
در ادامه این نشست، سخنگوی شورای اسلامی شهر گفت: لاهیجان به لحاظ فرهنگی و تاریخی از قدمت دوری برخوردار است و مردمان شهر همیشه در کشور و استان به مردمانی با فرهنگ مشهورند و عالمان زیادی در حوزه های فرهنگ و هنر و دانش داریم.
جواد نجار تمیزکار افزود: به تناسب همین سابقه تاریخی باید انتظارات مردم با فرهنگ شهر که همواره همراه و همگام با مسئولین هستند، برآورده شود.
وی گفت: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر دقت شد برنامه هایی چیده شود تا شهر لاهیجان میزبان اولین ها باشد.
تمیزکار گفت: چای لاهیجان ارگانیک بوده و طعم و عطر مخصوصی دارد و باید از چای ایرانی حمایت شده و چای لاهیجان به دنیا شناسانده شود.
وی افزود: با توجه به خواست و انتظار مردم در برگزاری دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان باید گامهایی به سمت جهانی شده برداریم و تلاش کنیم گروههای بین المللی نیزدر جشنواره امسال حضور داشته باشند.
مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) و ایام ماه مبارک رمضان گفت: خوشحالم که در شهر ایده های خلاق، شهر نور و انرژی های مثبت و شهر شبهای روشن حضور دارم.
حجت اله ایوبی ضمن اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) افزود: اگر بشر اراده به انجام کاری کند، تمام جهان خلقت با آنها هماهنگ می شود تا آن کار انجام شود و بیش از طبیعت و امکانات مادی، اراده انسان مهم است و شهردار جوان و خلاق این شهر اراده کرده است که شادی را به مردمان شهرش هدیه دهد و ما نیز وظیفه داریم این اراده های باشکوه را همراهی کنیم.
مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: لاهیجان به یک کارگاه ایده های خلاق تبدیل شده است و در جهان امروز بسیار سازنده و ارزشمند است.
ایوبی افزود: ایران دارای خاکی غنی و حاصلخیز و تاریخ و فرهنگ است و کالاهای فرهنگی و هنری ارزشمندی دارد و ایران و ایرانی دارای هویت است.
وی با اشاره به جشنواره ضیافت خوبان شهرداری لاهیجان که در حاشیه استخر برگزار می شود گفت: جشنواره ضیافت خوبان یک جشنواره ایرانی است که در آن هم مدح ائمه و هم شاهنامه خوانی بسیار عالی در کنار هم چیده شده اند و یک ضیافت ایرانی را تشکیل داده اند.

در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه دوجانبه بین شهرداری لاهیجان و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در راستای توسعه همکاری در محورهای فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی و ارتباطات و همچنین ترویج صلح و همزیستی مسالمت آمیز در زندگی شهری مبادله شد.
گسترش همکاری میان شهرداری لاهیجان و کمیسیون ملی یونسکو – ایران در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار ، همکاری در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در داخل و خارج از کشور با هدف معرفی حفظ و تقویت هویت ایرانی – اسلامی با تاکید بر شهر لاهیجان و استان گیلان، همکاری در برگزاری نشست های تخصصی در خصوص پروژه های پژوهشی، آموزش های شهروندی ، آموزه های زیست محیطی و حفاظت از بناهای تاریخی حوزه مدیریت شهری با تاکید بر صنایع فرهنگی و خلاق، همکاری در آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی و ارتقای مهارت ها و توانمند سازی شهروندان شهر لاهیجان به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته ،همکاری در برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی – ترویجی به منظور ارتقاء آگاهی های اجتماعی در راستای بسط توسعه و جایگزینی فرهنگ شهروندی با عادت شهر نشینی، همکاری در تاسیس دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو – ایران در استان گیلان در شهر لاهیجان، همکاری و مساعدت در ثبت شهر لاهیجان در شبکه شهرهای خلاق یونسکو، همکاری در پیشبرد معرفی شهر لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران و همچنین برگزاری اجلاس دبیران کل (یونسکو ) کشورهای نوروزی در لاهیجان، همکاری در پیشبرد پروژه های شهرهای یاد گیرنده و شهرهای دوستدار کودک، همکاری برای معرفی قابلیت ها، ظرفیت ها و موفقیت های مدیریتی شهری و جاذبه های لاهیجان در یونسکو جهت توسعه گردشگری طبیعی و تاریخی لاهیجان از بند های این تفاهم نامه می باشد.

Share