از مسیر مازندران به گیلان دیواری از مغازه و فروشگاه های بزرگ بوجود آمده است

ساخت و سازهای حاشیه شهرها به بافت شمال کشور آسیب زده است

مهدی مجابی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: ساخت و سازها و دیواری از فروشگاه ها در طرفین شهرهای شمال به ساختار این مناطق بطور کلی آسیب وارد کرده و رابطه بافت های تاریخی، طبیعی و جنگلی را با مناطق ساحلی قطع کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: ساخت و سازها و دیواری از فروشگاه ها در طرفین شهرهای شمال به ساختار این مناطق بطور کلی آسیب وارد کرده و رابطه بافت های تاریخی، طبیعی و جنگلی را با مناطق ساحلی قطع کرده است.

مهدی مجابی در حاشیه نشست تخصصی مدیریت بحران در بافت های تاریخی گیلان در لاهیجان افزود: مغازه ها و دیواری از فروشگاه ها به طبیعت و بافت های تاریخی شمال کشور آسیب زده و جاذبه های طبیعی در پشت این دیوار پنهان است.

وی خاطرنشان کرد: از مسیر مازندران به گیلان دیواری از مغازه، فروشگاه و فروشگاه های بزرگ بوجود آمده که مردم فقط متوجه این فروشگاه ها هستند و نمی توانند متوجه طبیعت و جاذبه های پشت این دیوارها باشند.

وی ساخت مغازه و فروشگاه ها را بزرگترین آسیب به شمال کشور دانست و اظهار داشت: ویلاسازی در شمال در ردیف همین دیوار قرار می گیرد و در استان مازندران هم اکنون تنها فعالیتی که مشاهده می شود، فعالیت فروشگاهی است و این وضعیت به بافت، منابع طبیعی و جنگلی آسیب زده که این آسیب در شهرهای مازندران به مراتب بیشتر است.

مجابی خواستار جلوگیری از این روند شد و تاکید کرد: گردشگری و برنامه های میراث فرهنگی در شمال کشور باید در راس برنامه های دیگر قرار بگیرند زیرا با این ساخت و سازها درآمدهایی هم که ایجاد شده، در منطقه هزینه نمی شود و این نوع فعالیت ایجاد اشتغال را هم در بر ندارد.

وی یادآور شد:بافت های تاریخی شهرهای استان های گیلان، مازندران و گلستان تاکنون وارد چرخه اقتصادی گردشگری نشده و از این به بعد این شهرها باید وارد چرخه اقتصادی شوند و فعالیت های خوبی در این زمینه ارایه کنند.

مجابی خاطرنشان کرد: وقتی که عرصه های گردشگری ساحلی در شمال کشور بسیار ضعیف عمل می کند و امکانات لازم در آنها وجود ندارد باید نسبت به بافت های تاریخی شهرهای شمال به منظور جذب گردشگر داخلی و خارجی برنامه ریزی شود.

وی با تاکید بر معرفی و نقش بافت های اقتصادی و گردشگری شمال ایران اظهار داشت: بافت طبیعی خیلی قوی و استثنایی داریم و این بافت در طول تاریخ یک فرهنگ پیوسته ای در سه استان شمالی کشور ایجاد کرده است.

مجابی ادامه داد: متاسفانه از لحاظ معرفی ثروت های فرهنگی در شمال کشور کار چندانی نشده و کاری که باید در شهرهای شمالی صورت گیرد استفاده از امکانات طبیعی از نظر اقتصادی و اجتماعی این مناطق است که امروز بافت های اجتماعی شهرهای شمال کشور باید وارد چرخه اقتصادی شوند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: شرایط فرهنگی ما به گونه ای است که اگر بافت های تاریخی این مناطق وارد این چرخه شوند، موفقیت بیشتری از نظر گردشگر داخلی و خارجی فراهم می شود.

مجابی تصریح کرد: از نظر مسایل اقتصادی که بیکاری در این استان ها زیاد است و با توجه به تورمی که وجود دارد اقتصاد گردشگری می تواند راه حل خوبی باشد که شرط این کار نیز تهیه زیرساخت هاست و باید بتوانیم ارزش علمی این مناطق را تبیین کنیم.

وی نحوه مواجهه با این موضوع را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: بافت شمال کشور بافتی پیوسته است و در تبیین علمی شهرهای شمال باید این پیوستگی حفظ شود.

این استاد دانشگاه به آسیب ها و تخریب بافت های تاریخی اشاره و بیان کرد: خیابان کشی ها، تخریب بافت ها و تجزیه بافت های شهرهای تاریخی به بافت تاریخی شهرهای ایران آسیب زده و بافت ها در شهرهایی نظیر تهران، اصفهان و یزد به مانند جزیره ای عمل می کنند و به موضوع ترافیکی و به مناطقی بسته تبدیل شده اند.

مجابی یادآور شد: اقدامات برنامه ریزی شده ناصحیح و غلط در بیشتر شهرها با بافت تاریخی ایران وجود دارد و بی توجهی به زندگی مردم در این مناطق دیده می شود؛ از این روز لازم است همه راه های علاج آنها مورد مطالعه قرار گیرد تا در نهایت در مرکز تاریخی این شهرها به یک بافت تاریخی مطلوب برسیم و اقتصاد گردشگری را جایگزین اقتصاد نفتی کنیم.

استاد مهدی مجابی یکی از پیشکسوتان و از چهره های اثرگذار و ماندگار حوزه میراث فرهنگی کشور و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت است که بیش از ۴۰سال فعالیت های علمی در حوزه معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی داشته و از صاحبان نظران کشور محسوب می شود.

Share