پزشکیان تاکید کرد: پول در سیستم بانکی ایران گم و گور می‌شود

زمین و زمان می‌دانند که موسسات مالی، پول مردم را بالا کشیدند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا ضمن تحقق خواسته‌هایشان در حفظ برجام هزینه زیادی را نپردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسعود پزشکیان با اشاره به ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپا به نام INSTEX، اظهار داشت: ایجاد کانال مالی مستقل بین ایران و اروپا یک قدم رو به جلو است که از طرف اروپایی‌ها شاهد آن بوده‌ایم، اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم روند آغاز شده پیشرفت می‌کند یا خیر؟ و ما قدر می‌توانیم از این شرایط استفاده کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا که تامین منافع ایران از برجام را تضمین کرده بودند، بیان کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم آمریکا اکنون در همه جای دنیا اعمال قدرت می‌کند و از بسیاری از پیمان نامه‌ها نیز خارج شده و بسیاری از کشورها را تهدید می‌کند و بر کشورهای دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.

شرکت‌های اروپایی از دولت‌های خود تبعیت نمی‌کنند

وی افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شرکت‌های اروپایی از سیاست‌های دولت خود تبعیت کاملی ندارند و هر شرکتی مستقل است، آن‌ها می‌توانند به توصیه‌های دولتمردان خود گوش ندهد، اکنون نیز شاهد این وضعیت در شرکت‌های اروپایی هستیم و شرکت‌های اروپایی به دنبال منافع خود هستند و روندی که تاکنون طی شده طبیعی بوده است.

تلاش اروپا برای پرداخت کمتر هزینه‌های حفظ برجام

پزشکیان ادامه داد: کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند تا ضمن تحقق خواسته‌هایشان در حفظ برجام هزینه زیادی را نپردازند، ایران نیز به دنبال تامین منافع خود است.

اقدام کشورهای اروپایی برای INSTEX یک قدم مثبت و روبه جلو بوده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام کشورهای اروپایی برای ایجاد ساز و کار مالی یک قدم مثبت و روبه جلو بوده است، گفت: باید توجه داشت که برقراری چنین معادلاتی زمان بر است و در عمل باید ببینیم چقدر می‌توانند مثبت عمل کنند، جزئیات سازوکار مالی بین ایران و اروپا را باید پیگیری کرد.

وی افزود: ضمن اینکه باید به دشمن بدبین باشیم ولی نباید همه کشورهای جهان را دشمن خود بدانیم اگر قرار باشد همه را دشمن خود بدانیم، اصلاً نباید مذاکره کنیم در مذاکره هر کشوری به دنبال تحقق منافع خود است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سیستم بانکی ایران باید اصلاح شود تا سایر بانک‌های جهان به همکاری با بانک‌های ایرانی تمایل نشان دهند

پزشکیان با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند با پرداخت کمترین هزینه راه را برای حفظ برجام ادامه دهند، اظهار داشت: سیستم بانکی ایران باید اصلاح شود زیرا در سیستم بانکی فعلی ایران، ممکن است سایر بانک‌های جهان تمایل به همکاری با بانک‌های ایران را نداشته باشد زیرا استاندارد آن‌ها و بانک‌های ایرانی ممکن است متفاوت باشد، در نتیجه حتی اگر دولت‌های اروپایی نیز به دنبال ایجاد روابط بانکی باشند، امکان همکاری بانکی بین ایران و اروپا ایجاد نخواهد شد.

چرا بانک‌های اروپایی با بانک‌های ایرانی همکاری نمی‌کنند

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها باید پول ها را جابجا کنند و اگر استانداردهای بانکی ما کافی نباشد طبیعتا بانک‌های اروپایی با بانک‌های ایرانی همکاری نمی‌کنند.

زمین و زمان می‌دانند که موسسات مالی داخلی، پول مردم را بالا کشیدند

وی افزود: زمین و زمان می‌دانند که موسسات مالی داخلی، پول مردم را بالا کشیدند و قوه قضاییه، مجلس و دولت نتوانستند پیدا کنند که این پول‌ها به کجا رفته‌اند؟ چرا باید افراد پول‌ها را بردارند و بعد پول‌ها گم گور شوند.

سیستم بانکی ما اکنون به گونه‌ای است که پول در آن گم و گور می‌شود

پزشکیان اظهار داشت: سیستم بانکی ما اکنون به گونه‌ای است که پول در آن گم و گور می‌شود این یک واقعیت است و مجلس، مردم، دولت و قوه قضاییه آن را لمس کرده‌اند با گذشت پنج سال هنوز مشکلات این حوزه باقی مانده است، زیرا مراجع مربوطه نمی‌توانند، متهمین پرونده موسسات مالی را به درستی محاکمه کنند.

علت مقاومت در برابر استاندارد سازی بانک‌ها را متوجه نمی‌شوم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک گروه را به خاطر یک میلیارد تومان دستگیر می‌کنند و یک عمر زندانی میکنند اما چندین ده هزار پول را برخی افراد جابجا می‌کنند و هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است، بیان کرد: همه این مشکلات به معنای مریض بودن سیستم بانکی کشور است که باید اصلاح شود، علت مقاومت در برابر استاندارد سازی بانک‌ها را متوجه نمی‌شوم.

داشتن استانداردها برای سیستم بانکی کشور از نان شب واجب تر است

وی افزود: اگر سیستم بانکی کشور استاندارد بود و حرکت پول شفافیت داشت اکنون اصلا لازم نبود که بگوییم آیا باید به اف ای تی اف بپیوندیم یا نه؟ زیرا در آن صورت ما دارای استانداردهای بانکی بودیم و نیازی به اصلاح نداشتیم، داشتن این استانداردها برای سیستم بانکی کشور جهت پایش چرخش صحیح پول در کشور، ضروری است و از نان شب واجب تر است.

پزشکیان ادامه داد: معتقدم اگر استاندارد شفافیت مالی را ایجاد کنیم، بسیاری از مشکلات داخلی حل می‌شود، اکنون در بسیاری از بانک‌های داخلی کشور معلوم نیست چقدر پول جابجا می‌شود و اگر هم معلوم است، کسی با آنها کاری ندارد.

هنوز معلوم نیست پول مردم در موسسات مالی به کجا رفته است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در موسسات مالی که اطلاعات آنها را بررسی کرده‌ایم مشکلات زیادی مشاهده شد و هنوز هم پول هایی که بالای یک میلیارد است را نداده‌اند و اگر پول‌های مردم تا سقف یک میلیارد پرداخت شده نیز، دولت خط اعتباری بازکرده و هنوز معلوم نیست پول‌ها به کجا رفته‌اند.

Share