استاندار گیلان مطرح کرد:

با گره افکنی در جریان اجرای فعالیت های آینده ساز روند توسعه استان را مختل نکنیم

مصطفی سالاری، استاندار گیلان اظهار داشت: آب بندانها از ظرفیتهای مهم منابع آبی در بخش کشاورزی و گردشگری استان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صبح امروز مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با حضورمدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران،دکتر مصطفی سالاری و چند تن از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم استاندار گیلان با اشاره به اهمیت آب در توسعه و آبادانی هر منطقه،نقش شرکت آب منطقه ای در تامین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

وی بهره مندی گیلان از ۵۴رودخانه،دو هزار آب بندان و چشمه های متعدد را بخش مهمی از معیشت ساکنین این استان خواند و افزود: زندگی مردم گیلان و اشتغال بومی استان با حوضه آبی ارتباط مستقیم دارد.

سالاری اقدامات انجام شده در حوزه تامین آب در گیلان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: لازم است تا برای رسیدن به توسعه در این بخش بسترهای آبی گسترش پیدا کند.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: علیرغم کاهش اراضی زیر کشت کشاورزی طی سالهای اخیر در گیلان ،تامین آب در بخش شرب و کشاورزی به واسطه تاسیسات آبی و سدها پاسخگوی نیازها در این بخش نبوده و لازم است تا آب بندان ها هم احیا شود.

وی اظهار داشت: مساله لایروبی آب بندان ها و دیواره سازی برای رودخانه ها باید با جدیت دنبال شود زیرا معیشت مردمان این دیار با تامین آب ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی و بودجه ای برای لایروبی و دیواره گذاری رودخانه های گیلان گفت: نباید در انجام این مهم با گره افکنی و تمکین به قوانین دست و پاگیر از روند توسعه استان جلوگیری کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان افزایش حجم آب تنظیمی بخش کشاورزی،مهار سیلاب ، تقویت سفره های زیرزمینی و نیز اجرای فعالیت های توسعه محور آبی همچون آبزی پروری،صنایع شیلاتی،اجرای ورزش های آبی و … را از مزایای احیای آب بندان ها دانست و یادآور شد: خاک و رسوبات این پهنه های آبی در بخش کشاورزی و یا اجرای پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی و تصمیم گیری و مشارکت دستگاه های اجرایی و نهادهای نظارتی تصریح کرد: تدوین و ابلاغ “شیوه‌نامه طرح ساماندهی آب بندان‌ها و تالاب‌های استان گیلان” ماحصل این نشست ها بوده است.

Share