با استقبال قابل‌توجه اهالی فرهنگ

«شبِ یادمان محمود پاینده لنگرودی» برگزار شد+ گزارش تصویری

همزمان با آغاز ایام کتاب، «شبِ یادمان محمود پاینده لنگرودی» به همت مجله بخارا و با همکاری بنیاد موقوفات افشار و انتشارات فرهنگ‌ایلیا، در سالن کانون زبان فارسی بنیاد موقوفات افشار برگزار شد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «شبِ یادمان محمود پاینده لنگرودی» به همت مجله بخارا و با همکاری بنیاد موقوفات افشار و انتشارات فرهنگ‌ایلیا، در سالن کانون زبان فارسی بنیاد موقوفات افشار برگزار شد.
در این مراسم که با استقبال قابل‌توجه اهالی فرهنگ و گیلانی‌ها و به‌ویژه لنگرودی‌های مقیم تهران همراه بود، استاد محمد روشن، محمد شمس لنگرودی، عباس خوشدل، دکتر مریم‌سادات فیاضی و بهروز پورجعفر به ایراد سخنرانی درباره زندگی و آثار محمود پاینده لنگرودی پرداختند. همچنین بخش‌‌هایی از فیلم «پایندۀ لنگرود» اثر آرمین ایل‌بیگی به نمایش درآمد و استاد هوشنگ ابتهاج نیز در پیامی صوتی، یکی از غزل‌های خود را که به محمود پاینده تقدیم کرده بود، برای حاضران خواند.
در بخشی دیگر از مراسم، از سه کتابِ تازه‌چاپ رونمایی شد. منظومۀ «مهر و کین» سرودۀ گلچین گیلانی، شاعر پرآوازۀ گیلانی، به خط محمود پاینده لنگرودی و با نگاره‌هایی از آذرخش اعتمادزاده و دو منظومۀ به‌یادماندنی «لیله کو» و «یه شو بوشوم روخونه» از سروده‌های مشهور زنده‌یاد محمود پاینده لنگرودی که پس از نزدیک به چهل سال بازچاپ شدند. این کتاب‌ها که توسط نشر فرهنگ‌ایلیا رشت منتشر شدند، توسط سخنرانان مراسم و با همراهی شادی پیروزی، مدیرمسئول نشر فرهنگ‌ایلیا رونمایی شدند.
گفتنی است در انتهای این مراسم که با اجرای علی دهباشی، مدیر مجلۀ بخارا همراه بود، تندیس یادبود خانه فرهنگ گیلان از سوی اهالی فرهنگ گیلان توسط استاد محمد روشن به خانواده زنده‌یاد محمود پاینده تقدیم شد.
نکته قابل‌توجه آن‌که در این مراسم هیچ یک از مدیران فرهنگی حضور نداشتند و هیچ پیامی نیز از جانب آنان قرائت نشد.
استاد محمود پاینده لنگرودی در سال ۱۳۱۰ در لنگرود متولد شد. او از شاعران و پژوهشگران نامدار فرهنگ و ادبیات گیلان بود که بیش از ده اثر از او منتشر شده است و کتاب «فرهنگ گیل و دیلم» او در سال ۱۳۶۶ برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. پاینده در سال ۱۳۷۷ درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

عکسهای مراسم از: مریم اسلوبی

 

 

Share