استاندار گیلان

ضعف‌های قانونی یکی از دلایل افزایش پرونده‌های قضایی در گیلان است

سالاری در همایش هفته قوه قضاییه یکی از دلایل افزایش شمار پرونده‌های قضایی در استان را ضعف‌های قانونی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، مصطفی سالاری ظهر امروز در همایش هفته قوه قضاییه در رشت با اشاره به اهمیت جایگاه قضایی در اسلام و قانون اظهار کرد: افزایش تقریباً ۱۰ درصدی شمار پرونده‌های قضایی نگران‌کننده و بخشی از دلیل آن مربوط به قانون‌گذاری است.

وی با بیان اینکه برخی از تصمیمات موجب شده تا شمار پرونده‌های قضایی سیر صعودی را در پیش بگیرند افزود: برخی از قانون‌ها موجب شده تا خصومت‌ها در مردم افزایش پیدا کند و لاجرم دستگاه قضایی با آن روبرو شود.

استاندار گیلان با اشاره به ضعف‌های قانونی در ایجاد پرونده‌های قضایی تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته در قانون‌های اجاره کوچک‌ترین موضوعات در فرایند تحویل مورد ثبت و ضبط قرار می‌گیرد تا موقع بازپس‌گیری کوچک‌ترین ضعف برای تشکیل پرونده و خصومت وجود نداشته باشد.

سالاری با اشاره به حذف بندی از آیین‌نامه ملکی در مجلس طی ۱۰ سال گذشته گفت: حذف این بند موجب شده تا بسیاری از پرونده قضایی در حوزه ثبتی و ملکی در دادگستری تشکیل شود و صدها میلیارد تومان هزینه نیز بر ما تحمیل شود.

وی با اشاره به تحمیل هزینه‌های حوزه مواد مخدر بیان کرد: برخی از قوانین نیازمند مشورت و حذف ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت است تا میران خسارت‌های روانی و مالی کاهش پیدا کند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه همه قوا متحد هستند، خاطرنشان کرد: اتحاد در بین قوا وجود دارد و درعین‌حال قضات و دستگاه قضایی کاملاً استقلال دارند.

سالاری بر لزوم تقویت و تخصصی شدن مکانیسم قضایی تأکید کرد و گفت: نهاد دادرسی، وکالت، حل اختلاف و سایر حوزه‌های قضایی باید به دستگاه قضایی کمک کنند و این ظرفیت هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ دستگاهی بدون تعامل و همکاری موفق نمی‌شود، افزود: استقلال در کنار تعامل بین دستگاهی موجب توسعه می‌شود و برای توفیق نیازمند کمک و مساعدت همه‌جانبه هستیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی گیلان بیشتر از استان بوشهر است، تصریح کرد: در استان بوشهر تنها درآمد موجود نفت است که به خزانه وارد می‌شد اما در این استان تنها با پرداختن به حوزه گردشگری میلیون‌ها تومان عاید مردم می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به ظرفیت بالای آب‌بندان ها بیان کرد: اگر تنها ۱۰۰ آب‌بندان در استان لایه روبی شود علاوه بر تأمین آب ظرفیت گردشگری را در گیلان چندین برابر افزایش می‌دهد.

Share