احداث سایت پرنده نگری جهت فرهنگ سازی

تالاب استیل بازهم حاشیه ساز شد | روشنی: نگرانی گروه‌های حامی محیط زیست را درک می‌کنیم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا گفت: نگرانی گروه های حامی محیط زیست را درک کرده و برای رفع آن این اطمینان را می‌دهیم که طرح های محیط زیست در راستای حفظ محیط زیست است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تالاب استیل عباس آباد شهرستان مرزی بندر آستارا یک تالاب دست‌ساز است که طی ۱۲۰ الی ۱۳۰ سال گذشته توسط ساکنان منطقه برای مصارف مورد نیازی که داشتند ساخته و به مرور تبدیل به محلی برای سکونت پرندگان مهاجر شد.
به دلیل دخالت‌های بی‌رویه انسانی رخ داده این تالاب نیز دچار چالش شده و دیگر شرایط یک یا دو دهه گذشته را ندارد.
اکنون آب این منطقه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود و پرندگان نیز که یکی از عناصر مهم در چرخه تنوع زیستی قلمداد می شوند نیازمند وجود تالاب ها برای زیستن اند.پرندگان برای حضور در یک زیستگاه به چهار عامل آب، غذا، پناه و امنیت نیازمندند که امنیت یکی از فاکتورهای اساسی برای حضور یک پرنده در یک محیط آبی دارای غذا و پناه است.
ا
غلب تالاب های استان گیلان دارای چهار شرط فوق هستند و ورود سالانه بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر جهت زمستان گذرانی در شش ماهه دوم سال و ده ها هزار پرنده جوجه آور در فصل بهار و ده ها گونه پرندگان بومی مبیّن آن است که تالاب های گیلان یک بوم سازگان پر اهمیت برای تداوم تنوع زیستی و میزبانی از پرندگان محسوب می شوند.
از دیگر کارکرد های تالاب ها استفاده جهت توریسم است و برخی از تالاب ها که بر اساس ارزیابی توان اکولوژیک دارای عنوان بوده و در فهرست مناطق چهارگانه قرار دارند صرفا کارکردهای دیگری مانند حفظ حیات وحش را برعهده دارند.

طی روزهای اخیر برخی فعالان محیط زیست نسبت به احداث کلبه های شناور بر روی تالاب استیل معترض شده اند و با تشکیل کمپین در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام داشته اند.


نگرانی گروه های حامی محیط زیست را درک می‌کنیم

در همین زمینه رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا گفت: این اداره تا اواخر امسال طرح سایت پرنده نگری و ایجاد مرکز بازدیدکنندگان از توانمندی‌های طبیعی را در آستارا ایجاد می کند.
محمدرضا روشنی در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به طرح های گردشگری محیط زیست در این شهرستان گفت: از جمله این طرح ها احداث سایت پرنده نگری و ایجاد مرکز بازدیدکنندگان از توانمندی‌های محیط زیست در محل حاشیه تالاب استیل عباس آباد آستارا در دست انجام بوده و با اختصاص اعتبار تا پایان سال جاری در این محل در حمایت از اکوسیستم تالاب و گونه های مختلف پرندگان انجام خواهد شد.
روشنی با اشاره به این سایت گفت: تالاب استیل ماُمن جوجه آوری پرنده باکلان و محل فرود هزاران پرنده در طول سال بوده و سایت پرنده نگری باعث آشنایی مردم با گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر است.
وی در ادامه گفت: فعالیت گروه های حامی محیط زیست باید بیشتر در حوزه فرهنگ سازی و آموزش افراد برای احترام به محیط زیست و این گروهها دیده بانان محیط زیست هستند و در کنار محیط زیست برای دستیابی به اهداف سازمان که همان حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور و شاهد ترمیم اثرات سوء گذشته و پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست باشیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا اظهار کرد: حفظ محیط زیست با مشارکت ارگان ها و نهادهای مختلف، برای ترویج فرهنگ پاسداشت طبیعت باید صورت پذیرد و حفظ محیط زیست، تکلیف اجتماعی و شرعی است و در کنار توسعه پایدار، باید آموزش های عمومی فراگیر و گفتمان پاسداشت طبیعت ایجاد شود.
روشنی ادامه داد: حضور فعالان محیط زیست و تشکل های مردمی آگاه در حفاظت محیط زیست نقش محوری دارد و این سازمان در کنار گروه های حامی محیط زیست و استفاده از تفکر و اندیشه مثبت آنها و گرفتن راهکار های دلسوزانه سعی در بهبود فعالیت زیست محیطی اکوسیستم منطقه داریم.
وی با اشاره به حواشی اخیر گفت: این موارد توسط وزارت کشور و سازمان محیط زیست با همراهی کارشناسان و مشاورین سازمان مورد بررسی کامل قرار دارد و نگرانی گروه های حامی محیط زیست را درک کرده و برای رفع آن این اطمینان را می‌دهیم که طرح های محیط زیست در راستای حفظ محیط زیست بوده و با اتخاذ اعمال کارشناسانه و استفاده از تفکر جمعی نظر نهایی را به سمع عموم برسانیم.

گفتنی است پهنه های آبی در استان گیلان فاقد حیات نیستند و از این حیات موجود با شناخت بهتر می توان در مسیر توسعه پایدار به ایجاد منابع درآمدی پایدارتر از راه گردشگری منطق بر اصول و شرایط هر منطقه دست یافت و با جانمایی صحیح و بسته به توان زیستی هر منطقه با ایجاد مراکز گردشگری و آموزشی و بازارچه عرضه محصولات روستایی در حاشیه تالاب ها با رعایت قواعد مورد اشاره ضمن بالابردن میزان حفاظت از تالاب ها و حیات وحش به یک مرکز گردشگری و محل درآمد پایدار برای جوامع محلی نیز دست یافت».

تالاب استیل با ۱۳۸ هکتار وسعت در حاشیه محور آستارا به تالش قرار دارد و پناهگاه حیات وحش لوندویل نیز از شمال به شهر آستارا، از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا ـ لوندویل منتهی می شود و در سال ۱۳۵۴ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در آمده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

Share