دیارمیرزا گزارش می‌دهد

آلیان بهشت بکر غرب گیلان | زباله مشکل بزرگ اهالی آلیان است

استخرهای طبیعی، رودخانه‌ها، آبشارها، مقبره “شیخ زاهد” و امامزاده “دو عالم‌کوه” توسه‌کله آلیان را از جاذبه‌های گردشگری دهستان آلیان است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در سمت شمال غربی شهرستان فومن در استان گیلان، منطقه‌ای در دل کوه‌های زیبا به نام آلیان واقع شده است. سمتی مزارع برنج و سمتی دیگر کو‌ه‌های سرسبز است، بهشت گمشده‌ای بر فراز کو‌ه‌ها.(گزارش تصویری)

روستاهای دهستان آلیان؛ شامل تیمورکوه، خجکه، تطف‌رود، سفیدسنگان، پلنگ‌دره، سیاه‌ورود، شلشدره، مسجد­پیش، عباس‌کوه، گاوکوه، جیردی، کوریه، کلتان‌سره، مشکه، موسی‌کوه، لتی‌پرد، توسه‌کله، کیش‌دره و ملار است. آلیانی‌ها به زبان تالشی صحبت می‌کنند.
شغل ساکنین دهستان آلیان کشاورزی و دامداری و پرورش کرم ابریشم و صنایع دستی است. محصولاتی نظیر برنج، چای و سبزیجات و پرورش حیواناتی مانند گوسفند و زنبور عسل از جمله فرآورده‌های کشاورزی و دامی این منطقه است. همچنین خوج(نوعی گلابی وحشی)، کنوس(ازگیل)، گردو، آلوچه، اربا و انار نیز از محصولات باغی آلیان است.
ساکنین آلیان در فصل‌های گرم سال به ییلاق کوچ می‌کنند و تا پایان فصل گرما در آنجا می‌مانند و پس از اتمام فصل، مجدد به کوهپایه‌ها باز می‌گردند.
آلیان در زمان مبارزات آزادی‌خواهانه میرزاکوچک خان جنگلی، از جمله پایگاه‌های مهم مبارزان بوده است و قدمت این روستا به پیش از دوره صفوی می‌رسد.

 

آلیان منطقه بکر و دست نخورده گیلان
استخرهای طبیعی، رودخانه‌ها، آبشارها، مقبره “شیخ زاهد” و امامزاده “دو عالم‌کوه” توسه‌کله آلیان را از جاذبه‌های گردشگری دهستان آلیان است.
این دهستان جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است، به گونه‌ای که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای مشاهده این جاذبه‌ها به این دهستان سفر می‌کنند و در حقیقت وجود مناطق بکر و دست نخورده یکی از دلایل اصلی جذب گردشگران به این منطقه است.

آلیان منطقه محرومی است و با توجه به جاذبه‌های گردشگری بی نظیر این منطقه، متاسفانه کاری در این راستا برای این دهستان صورت نگرفته است.
عدم برخورداری برخی از روستاهای این دهستان از آب آشامیدنی سالم را یکی از مشکلات آلیان است. متاسفانه تعدادی زیادی از ساکنین این روستاها به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و از چا­ه‌های سنتی و چشمه‌ها استفاده می‌کنند.

زباله مشکل بزرگ اهالی آلیان است
با توجه به این که حضور گردشگران و گردشگری سبب پیشرفت منطقه می‌شود،یکی از تهدیدات افزایش گردشگری،تولید زباله است و زباله‌هایی که توسط اهالی خود روستاها تولید می‌شود، به میزانی است که تولید زباله گردشگران به چشم نمی‌آید و متاسفانه مسئولیت جمع‌آوری زباله‌های تولید شده را ارگانی بر عهده نمی‌گیرد و اهالی به ناچار زباله‌ها را در رودخانه‌ها رها کرده و یا می‌سوزانند.

واقع­ شدن آلیان در مسیر شهر تاریخی ماسوله و ماکلوان فومن که در حال تبدیل شدن به قطب گردشگری است، یک مزیت و امتیاز محسوب می‌شود، آلیان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است و مشارکت جامعه محلی می‌تواند در جهت ایجاد خانه‌مسافرها و تاسیسات گردشگری برای رونق گردشگری و جذب گردشگر به منطقه موثر باشد.
آلیان با دارا بودن آیین‌های سنتی، میراث معنوی، جنگل، مراتع، مزارع، رود، کوه و… پتانسیل گسترده‌ای در رواج گردشگری و طبیعت‌گردی دارد.

فروزان یکتائی / دیارمیرزا

Share