انزلی بدون زباله زیباست!

روز همنشینی شهروندان با طبیعت و احساس مسئولیت در برابر محیط زیست!

بیاییم یکبار هم که شده، شعار ندهیم، احساس مسئولیت کنیم و از خودمان شروع کنیم! اگر مراقبت نکنیم همین حضور گسترده امروز در طبیعت می تواند در اثر برخی غفلت ها، به تخریب محیط زیست منجر شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز پایان جشن های نوروزی در ایران است. جشن هایی که از شرق گیلان گرفته تا غرب نیز برای پاسداشت سنت های دیرین و آئین های بومی و محلی در شهرهای مختلف استان برگزار می شود. در این روز، مردم بنا بر سنتی دیرینه، از خانه ها بیرون می آیند و به دامان طبیعت و جنگل و ساحل می‌روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه‌ها و جویبارها بگذرانند.
این روز زیبا را، «روز طبیعت» نام گذاری کرده اند؛ روزی که باید در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای نیکو، بکوشیم تا آن را به زباله دانی همگانی تبدیل نسازیم و به همه نشان دهیم که «روز طبیعت» فقط یک شعار نیست؛ بلکه نشانه درک بالای مردمی است که می خواهند سال های سال از این طبیعت زیبا بهره مند گردند.
هر ساله در استان گردش پذیر گیلان شاهد حضور گردشگران نوروزی در سرتاسر شهرستان ها هستیم که حتی در روز طبیعت میهمان استان مان هستند.

فردای روز طبیعت، تنها چیزی که باقی می ماند، آثار مخرب زباله به دست ما انسانهاست.کمی بیاندیشیم! چرا ما انسانها خوب نمی بینیم اما شنونده خوبی هستیم!‌ چرا باتوجه به آنکه می‌دانیم طبیعت یکی از با ارزش ترین حیات بشریت است، گام به نابودی و تخریب آن بر می‌داریم؟ چرا زباله هایمان را در طبیعت رها می‌کنیم؟ چرا نسبت به طبیعت احساس مسئولیت نمی‌کنیم؟
چرا در مقابل رفتار و کار ناپسند خودمان سکوت میکنیم و در مورد رفتار دیگران سخن می‌گوییم؟ واقعا نمی‌بینیم با رها کردن زباله چه بلایی بر سر طبیعت می آوریم؟
با توجه به گام برداشتن در مسیر مدرن و استفاده از تکنولوژی روز آیا توانستیم به طور موازی فرهنگ و احساس مسئولیت خودمان به طبیعت را ارتقا دهیم؟
رسانه‌ها و شبکه های مجازی تا چه اندازه تاثیر مثبتی داشته اند؟ بیاییم یکبار هم که شده، شعار ندهیم، احساس مسئولیت کنیم و از خودمان شروع کنیم! اگر مراقبت نکنیم همین حضور گسترده امروز در طبیعت می تواند در اثر برخی غفلت ها، به تخریب محیط زیست منجر شود.
۱۴ فروردین ماه ۹۷ انجمن طرفداران توسعه انزلی با همکاری گروه‌های کوهنوردی چکاد و دامون انزلی، اهل رسانه و عکاسان انزلی، با احساس مسئولیت نسبت به طبیعت به جمع آوری زباله اقدام کردند.
ابتدا محمد امین معصومی فعال محیط زیست ضمن تشکر از حضور شهروندان در مورد اهمیت طبیعت و لزوم تغییر سبک زندگی انسان ها برای حفظ محیط زیست گفت: امروز خواستیم با گفتمان و هم اندیشی بدور از فضای بسته و در کنار ساحل یاد بگیریم که چطور میتوان حجم زباله را کاهش و به دنبال آن تفکیک کرد. این برنامه با محوریت انزلی را #بی_زباله می‌خواهیم ادامه خواهد داشت.
وی افزود: وقتی محیط زیست تخریب شود بدنبال آن انسان آرامش و سلامتی خود را از دست خواهد داد بنابراین نتیجه می گیریم طبیعت و محیط زیست ارتباط تنگاتنگی با زندگی بشر دارد، محیط زیست بدون انسان می تواند باقی بماند اما انسان بدون طبیعت و محیط زیست قادر به ادامه زندگی نیست.

یادمان باشد انزلی بدون زباله زیباست!!!

Share