وحید احمدی آرا

جایزه ویژه یونسکو به شهردار رشت بابت خلاقیت در المانهای نوروزی!

قطعا از دید او همین چند داربست و گونی و احداث نمایشگاههای سطح پایین در گوشه و کنار پیاده راه تاریک و کم نور رشت که فقط لقب فرهنگی را به دوش می کشد کافیست تا با نام نمایشگاه سوغات و هدایای گیلان، اجناس بنجل چینی را به مردم و مسافران عرضه کنند!

بهار در رشت جلوه دیگری دارد و این امر برای شهرداری که سالها سکان مدیریت شهری در قزوین داشته قطعا مساله ای ناشناخته و مبهم است. شهردار سابق قزوین قطعا نمی داند که در رشت برای رشد سبزه و گیاه نیازی به آبیاری و آبرسانی نیست و از لای هر کاشی و از سوراخ هر دیواری سبزه می روید و از همین روست که به جای کاشت سبزه طبیعی عکسهای مضحک سبزه را روی بنر چاپ کرده و دور میادین چوبکوب کرد تا مقام نخست خنده دارترین المانهای نوروزی کشور را از آن خود کند!

و اما از سوی سازمانهای زیبایی شناسی بین المللی مقام زشت ترین سفره هفت سین خاورمیانه نیز به سفره هفت سین شهرداری رشت که در پیاده راه فرهنگی اجرا شد تعلق گرفت ! این سفره هفت سین استثنایی که احتمالا کاردستی ساخته شده توسط نوه ها و نتیجه های پیرمردهای شورا و شهرداری است از سوی گردشگران و توریستها مورد توجه و استقبال ویژه ای قرار گرفت چرا که موجبات خنده و شادی فراوان مسافران نوروزی رشت فراهم شده است!

اما از شوخی گذشته باید به نکاتی دیگر نیز اشاره کرد:

آنگاه که استاندار گیلان که اتفاقا اونیز غیر بومی است اما بر خلاف شهردار رشت نکات و کلیدهای فرهنگی اجتماعی رشت را به خوبی یافت و طرح ویژه شبهای روشن در رشت استارت زده و با تاکید و فشارمدیریتی به سرعت اجرا شد، همه‌ی فرهنگ دوستان و دوستداران رشد و توسعه رشت از این طرح استقبال کردند اما شهردار رشت در این برنامه مشارکت و حضور کم رنگی داشت.

این مساله بر این فرضیه که شهردار رشت بیشتر دوست دارد که در مراسم های میلیاردی و میلیونی که در امثال هتل هما و … اجرا شود حضور یابد تا پایگاه و برندی ملی برای خودش ایجاد کند را تقویت کرد، شاید نصرتی ترجیح می دهد نیروهای شهرداری، علی الخصوص روابط عمومی و سازمانهای مشابه توان خود را صرف تبلیغ و تبریک افتخارات فرامنطقه ای کنند تا اینکه گام جدی ای برای توسعه شهر رشت بردارند.

قطعا از دید او همین چند داربست و گونی و احداث نمایشگاههای سطح پایین در گوشه و کنار پیاده راه تاریک و کم نور رشت که فقط لقب فرهنگی را به دوش می کشد کافیست تا با نام نمایشگاه سوغات و هدایای گیلان، اجناس بنجل چینی را به مردم و مسافران عرضه کنند!

آقای نصرتی، اگر شما فراموش کرده اید ما یادمان نرفته است که استانداری گیلان طی نامه ای برگزاری هرگونه نمایشگاه از این دست و غیره را در پیاده راه ممنوع اعلام کرده بود و شما با دستاویزی از سازمان میراث فرهنگی چهارتکه گونی آبی و اسپیس را تحت عنوان غرفه های نمایشگاهی به غرفه داران به مبلغ گزاف دوازده میلیون ریال اجاره دادید تا هم مصوبه استانداری را زیر پا بگذارید و هم پیاده راه مظلوم و همیشه مورد سواستفاده قرار گرفته رشت را زشت تر و ترحم برانگیزتر جلوه دهید!

آقای شهردار از شما دعوت می کنم اگر از تحرکات ملی و چهره سازی های کشوری خود فراغتی یافتید سری به نمایشگاهها و المانهای دستپخت همکاران خود در شهر بزنید و بعد با آرشیو همین چندسال اخیر سازمان زیباسازی سابق مقایسه کنید تا ببینید و باور کنید که نه چندسال بلکه چند دهه رشت را به عقب برگردانده اید!

از شما دعوت می کنم که در خلوت خود بیندیشید و به یاد بیاورید که رشت شهر اولینهاست و اگر فردا کسی از شما بپرسد که برای رشت چه کردید لااقل برای وجدان خود پاسخ درخوری داشته باشید.

 وحید احمدی آرا

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share