خوانده می‌شوید

واکنش شهروندان به تجمع اعتراضی بازاریان رشت؛ تضاد منافع مردم و بازاریان؟!

انعکاس خبر تجمع بازاریان واکنش های مردمی را در فضای مجازی در پی داشته است و تعداد زیادی از مخاطبان معتقدند که بی رونقی بازار به شرایط اقتصادی کشور بازمیگردد نه پیاده راه!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از آغاز به کار مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت برای اولین بار موضوع بازنگری در دو پروژه پیاده راه و بی آرتی مطرح شد موضوعی که حتی واکنش محمدعلی ثابت قدم شهردار سابق رشت را که این دو پروژه در زمان او اجرایی شده بودند را در پی داشت. در همین حال برخی اعضای شورای شهر رشت نیز همصدا با شهردار جدید رشت بر ضرورت بازنگری در پیاده راه و جمع آوری بی آرتی تاکید کردند. در همین حال روز گذشته جمعی از بازاریان رشت که پیاده راه را موجب کسادی کسب و کار خود می‌دانستند در مقابل استانداری تجمع کردند. انعکاس این خبر واکنش های مردمی را در فضای مجازی در پی داشته است و تعداد زیادی از مخاطبان معتقدند که بی رونقی بازار به شرایط اقتصادی کشور بازمیگردد نه پیاده راه!

آنچه که در ذیل می آید نظرات مردمی در صفحات مجازی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا است.

سیامک: همون اول باید جلوشو میگرفتین، نه حالا که میلیاردها تومان پول به جیب زدند. از وقتی پیاده را زدند، ما که هفته ای دو سه بار واسه خرید میرفتیم، الان سالی یکی دو بار میریم اونطرف…

آرش: پیاده راه پروژه ایده الی هست و برای تردد مردم باید شهرداری از تراموا یا مترو و… استفاده کنه که هم بازار رونق بگیره و هم از حجم بی رویه اتومبیل کاسته بشه و ایستگاههای برون شهری باید به ورودی شهرها منتقل بشه.

بردیا: بله دیگه به خاطر جیب یه عده، کل مردم از پیاده راه محروم بشن!

سما: واقعا حیفه پیاده راه کلی برای مردم رشت رفاه و راحتی به وجود آورده

سامی: تاسیس کارخونه و افزایش حقوق رو ول کردید چسبیدید به تخریب پیاده راه که بازارتون خوب بشه!؟

پدرام: بخدا بیشتر شماهایی که میگید پیاده راه خوبه و رفاه آورده سالی یک بار سمت شهرداری و بازار نمیاین، اما کسایی که مدام تو این محدوده رفت و آمد میکنن باید مسافت طولانی رو به خاطر ایستگاهای تاکسی پیاده راه برن که در توان خیلی ها نیست ضمن اینکه دیگه کسی با این وضع رغبتی برای خرید تو بازار نداره چون باید چندصد متر با خریدهاش پیاده بره تا به تاکسی دسترسی پیدا کنه و با ماشین شخصی هم که امکان اومدن سمت بازار نیست.

هستی: اولا که کسادی بازارها برای همه است. توی همه ی شهرها هم هسته ی مرکزی شهر همینطوری شده و ماشین شخصی تردد نمیکنه و قبلش هم فقط تاکسی ها میتونستن تا خودشهرداری بیان. من خودم از وقتی پیاده راه رشت درست شده بیشتر میرم شهرداری وسبزه میدان. بازار مولوی تهران و سبزه میدان هم کلی پیاده روی داره پس کسی نباید اونجا بره خرید کنه

مهشید: این منطقه بیشتر از قبل توریستی شده…تعجب میکنم ازین اظهارنظرا… حتی بیشتر از قبل تردد صورت میگیره چون ماشینی ازون منطقه عبور نمیکنه و مردم پیاده اون مسیر رو طی می‌کنند…چطور میگن تردد مردم عادی کم شده….. به شخصه لذت میبرم وقتی این مسیر رو پیاده میرم… زمان تردد ماشین ها این منطقه بسیار شلوغ و آشفته بود و پیاده رو ها کفاف این حجم از عابرین رو نمی‌داد و مردم به ناچار داخل خیابان راه می‌رفتند…

علی: این کارو از عمد کردن پول و بریزند به جیب صاحب هایپر ها کلی جوون بد بخت و از نون خوردن انداختن کلی خانواده بی کار شدن اخه تو شهر به این اندازه این همه هایپر

ابی: اون چه زیبایی که اقتصاد فلج میکنه جسارتا شما کاسب هستید ؟

مریم: چه ربطی به پیاده راه داره،،، اقتصاد و وضع مالی مردم خرابه،،،مرکز همه شهرای بزرگ همینجور پیاده راهه

معصومه: اونا چیکارکنن پس برن دزدی کنن.. مسئولین براشون یجایی درست کنن مردم برن اونجا فروشندگی کنن..مردم دارن تو بدبختی خفه میشن اینا بخاطر پیاده رو افتادن تو خیابون

محمد: یه مشت بی سواد ریختن گیلان هیچی نداشت حالا یکی اومد درستش کرد

سینا: هر چیزی لیاقت میخواد، کسی بخواد از مغازه ها خرید کنه دقیقا با ماشین نمیره جلوی همون مغازه که تازه اگه جا پارک پیدا کنه، این بهانه ها چیه آخه، شهردار قبلی به این زیبایی و مدرنی شهر رو درست کرد، اون کاسبا حتما بازارهای تهران و شهرهای دیگه رو ندیدن، تازه تو همون رشت خیابان شیک مغازه هایی که هستن مگه کاسبی نمیکنن؟؟ مگه ماشین میره جلو مغازه ها؟؟؟ دیگه مردم شورشو در آوردن…

مریم: خیلی هم عالیه مگه تو کلانشهرهای دیگه اینطوری نیست اقتصاد مملکت چه ربطی به پیاده راه داره !!!همه جا اوضاع همینطوره مردم پول ندارن خرید کنن هیچ ربطی به این مسئله نداره

فرهاد: من هر وقت می خواستم برم با ماشین کلی باید دنبال پارکینگ و معطلیش صرف می کردم بعدش یه مسافت طولانی رو پیاده تا بازار می رفتم ولی حالا ماشین رو جای خلوت پارک می کنم بجای پول پارکینگ تاکسی می گیرم تا دم بازار می رم خرید می کنم کمی قدم می زنم بعد بجای اسباب کشی لابلای ماشین های دور میدان و خستگی تا ماشین همون دم بازار یه تاکسی می گیرم تا دم ماشین.

فرهاد: بنظرم این خودخواهی رو نشان می ده که یه بافت فرسوده بعد از مدتها نو شده بخاطر کسبه که فکر می کنن با خراب شدن این پیاده رو وضعشون خوب خواهد شد کسی که بخواد خرید کنه میاد توان خرید مردم کم شده وگرنه کسی که بخواد خرید کنه راحتر می تونه قدم بزنه بدون هیچ استرس خودرو و اذهام جمعیت تو پیاده رو ها و هر جا که بخواد می ره. بجای پیاده رو باید فکری بحال ناوبری شهری باید کرد که تاکسی های نو بیارند و از تاکسی هایی که سوسه میان و مسافرها رو به نقاط مختلف نمی برند برخورد بشه .متاسفانه راهنمایی و رانندگی بیشتر مقصره با این پیج دادن ماشین ها تو خیابون های اطراف

مجتبی: اتفاقا پیاده راه فرهنگی باعث جذب گردشگر در این منطقه شده که این به خودی خود باعث بهبود کسب وکار میشه، اینایی که دارن اعتراض میکنن یا بازاری نیستن یا به تحریک شورای شهر فعلی دارن اعتراض میکنن. در گذشته رشت مسیر عبوری گردشگران بود اما الان تا حدودی تونسته گردشگران را به خودش جذب کنه و این را مدیون زحمات شهردار قبلی آقای ثابت قدم هستیم.

شعبانی: پیاده راه بسیار زیبا و موجب جذب بیشتر توریست و حتی افزایش فروش کاسب ها خواهد شد، فساد و فحشا هیچ ربطی به پیاده راه نداره و این موضوع کاملا مشهوده، عدم رونق بازار نیز ربطی به پیاده راه نداره بلکه حتی معتقدم خیلی هم تاثیر مثبت به روی بازار دارد. رکود بازار کاملا در حال حاضر فراگیر بوده و در تمام کشور جاری شده است. به نظرم با توجه به اینکه همیشه در کشور ما مدیران جدید مدیران قبلی رو قبول ندارند الان هم احتمالا برنامه ای جهت مصرف بودجه شهری در این حوزه را دارند و گرنه شهر ما در حال حاضر نیاز به کارهای بسیار زیربنایی جهت افزایش درآمد شهروندی دارد که هیچکس در فکر نیست که یک نمونه بارز آن احیای رودخانه های شهر است که میتواند منبع سرشار درآمد برای مردم و جوانان رشت باشد. متاسفانه به دلیل آوردن یک شهردار غیر بومی و سایر مدیران غیر بومی نمیتوان انتظار بیشتر از این رو داشت. احتمالا به خاطر یک سری منافع عده ای از بازاریان رو تحریک کردند به این کار … به هر حال من عاشق شهر و همشهریانم هستم و به هر نظر دلسوزانه ای احترام میگذارم و آرزو میکنم شهر و همشهریانم سرآمد شهرهای ایران باشند.

سقفی: راه هم بازبشه…پول نباشه چه فایده….مشکل پووووووووله نه پیاده رو……

دامون: این پیاده راه نباشه رشت هیچی نیست…این تجمع هم توسط شورای شهر راه افتاده تا از این طریق بتونن توجیحی برای برداشتن این پیاده راه کنن…فقط پول بیت المال رو دور میریزن با این کارا…وگرنه چرا قبلا این تجمع صورت نگرفت؟

زهره: درپیاده بقول خودشان فرهنگی زندگی راکت مانده پیاده رویی که درختی و گیاهی ندارد و مردم انقدر در فکر معیشت و نان هستند که جلوه ای ندارد باید مثل گذشته شود خواسته مردم گیلان….

سعید: قبلا راه رفتن و رسیدن به بازار سخت بود چون اینقدر ماشین می‌پیچید جلوت که راه رفتن سخت مینمود. در ضمن هم ماشین برقی گذاشتن و هم تاکسی آزاده و هم‌ پارکینگ اطرافش هست اما کمه.

سعید: نه پیاده رو باید تعطیل شه و نه این وضع مناسبه. این طرح ناقص انجام شده. باید زمینهای بافت قدیمی خریداری میشد و راه و کمربند برای این‌ منطقه ایجاد شه…

احمدپور: سلام داداش گل اگه دقت کنید این پروژه برای سالهای قبل بودش و چون برای اینکه مجموعه ساختمانهای قدیمی یا همون بلدیه سابق که نماد شهر رشت هستش و در گذشته ساختمان اداری شهرداری بودش و مهمتر اینکه با مصوبه میراث فرهنگی میخواست از خرابی بیشتر جلوگیری کنه و ایت بنا دوباره احیا بشه تلفیق شد با پیاده راه فرهنگی که بنظرم کار ارزشی بودش حالا به دزدی کردن و پول خوردن سر این پروژه و یا اینکه ضعفهایی هم داره کاری ندارم اما در بیشتر شهرهای مهم و توریستی دنیا بناهای سنتی و مهم شهر که در مرکز شهر هستش مثل کلیساها یا غیره رو به همین منوال میشه دید ولی اونا برای رفاه مردم تمهیداتی انجام دادن ولی در رشت نصفه نیمه رها شده ولی باز هم برخلاف نظرات بازاریان شهر رشت در حال حاظر فضای مکث متعددی ایجاد شده و مسافر یا شهروندان دقایق یا ساعتها وقتشونو همینجا میگذرونن و این باعث شده جامعه شهر ما که هیچ امکانات سرگرم کننده ای ندارد وقتشو تو همین محوطه بگذرونه که خیلی خوبم هست و بخصوص سالهای قبل تو شب عید راه نبودش از شلوغی ولی حالا نمیدونم مشکل این قشر زحمت کش بازاریان چیه و حتما باید آقایان استاندار و شهردار به مشکلاتشون رسیدگی کنند چون آنها هم جزءی از مردم همین شهرن…..یا علی

متین: اتفاقا از افتخارات رشت داشتن همچین پیاده راهیه. قزوین هم با تقلید از رشت میخواد بسازه. لیاقت ندارن که اعتراض راه انداختن. بیشتر باعث جذب گردشگر شده. خرابش نکنید.

مونا: تا حالا یادشون نبود؟ کی اینقدر آدم تو اون محدوده بود همه با ماشین ازش رد میشدن فقط الان پر از مردم شده اونجا قدرت خرید پایین اومده وگرنه پیاده راه برعکس باعث رونق میشه.

مریم: واقعا که متاسفم، اصلا وقتی که این پیاده راه ساخته شده رشت به شدت محبوب شده و از جاذبه های گردشگری گیلان شده! مثل مرکز شهرهای اروپاییه! واقعا متاسفم که نمیفهمن! هرچی بلا سر شهر میارن همین بازاریا میارن!

بابک: هر حال این یه مشکل اساسیه که با دو تا دونه ماشین شارژی اصلا حل نمیشه، ثانیا کسایی که کلی میفروشن حق دارن چون بقیه مغازه دار ها از همه ی شهر ها میان اونجا برای خرید، یکم فکر کنین ببینین باید از کجا و چه طوری جنس ها رو به ماشینشون برسونن. متوجه نمیشم چرا اینقدر میگین جاذبه ی گردشگری!وقتی باعث به وجود اومدن کلی مشکل شده اصلا جاذبه اش به چشم نمیاد، واقعا منم همیشه برام جای سوال بود که چرا یک قسمتی از سبز میدان رو سنگ فرش کردن یا مثلا منظورشون از ۴ تا ماشین شارژی چی بوده، سوال بعدی که به وجود میاد اینه که در مقابل چه راهی رو برای دفت و آمد ماشین ها زیاد کردن، ترافیک رشت واقعا خسته کننده است.

سبک دست: شما نفستون از جای گرم بلند میشه نمی‌فهمید… چندساله بیش از ۲۰۰۰مغازه دار با این مشکل دارن دست و پنجه نرم میکنن. مشتری ندارن هیچ ملکاشون به یک سوم قیمت کاهش پیدا کرده.واقعا خیلیها بخاطر همین مشکل عبور مرور ورشکست شدن…. بعضیا بیشتر اون آدمایی که می‌بینید از اونجا تردد میکنن یا مجبورن مسیر کارشونه یا هوا خوب باشه برا تفریح و خوشگذرونی میان چهارتا عکس خوشگلم میندازن….اونی که دوزار پول تو جیبشه میخواد تو برف و بارون با ماشینش بره جلوی یه مغازه پارک کنه خرید کنه. میگین جذب توریست شده کدوم توریست؟؟ مشتری شهرستانی هم دیگه نمیاد چه برسه به توریستی که به چشم شما زیاد شده.(پلاسکو ریخت یه مدت همه پروفایلاشونو سیاه کردن که چی مثلا ۵۰۰تا مغازه دار بیچاره شدن واقعا هم دردناک بود) اما چند ساله بخاطر یه پروژه ناقص این همه کسبه دارن زیر قرض و وام داغون میشن اونوقت شماهایی که خبر هیچی رو ندارید به خودتون اجازه میدین اظهار نظر کنید و اینجور بی ادبانه به بازاریا توهین کنید…واقعا متاسفام برای شما و امثال شما. اگر همین بازاریا کسبه صبرشون لبریز بشه و اعتصاب کنن مغازه ها رو باز نکنن اونوقت تازه آباد رشت خوشگلتر از این پیاده رویی میشه که بقول خودتون زیاد جذب توریست کرده.. (خوشگلی اونجا فقط بخاطر سنگفرش و درخت مصنویش نیست بخاطر چراغها و تابلوهای مغازه هاهم هست که پول برق و مالیات زیادی هم می‌پردازن پس اونا ارجحیت دارن که از منافع خودشون دفاع کنن تا مردم عادی که برا خوش گذرونی گاهی برا خرید میان)…..البته اگه آقای شهردار قبلی دست و دلبازی میکردن و بودجه این طرح رو کامل خرج همین پروژه میکردن شاید الان این مشکلات کمتر بود.

مجتبی: قدرت خرید مردم پایین اومده حالا بهانه جز پیاده راه ندارن، اگر این پیاده راه نبود گردن کی میخواستن بندازن وضعیت اقتصادی کل جامعه خرابه از کاسب گرفته تا کارگر و کارمند همه دارن سخت پول در میارن این ربطی به آسفالت بودن یا نبودن یه تیکه ازشهر نداره، کاسبای خیابان مطهری رو بپرسی میگن وضع بازار خرابه درضمن این کباب کثیف که میگین قبل اینکه پیاده راه بخوره بوده پس پیاده راه باعث تجمع اون نشده.

مهران: باید تو این طرح یه بازنگری بشه که هم ی مسیر برای تردد وسایل نقلیه باز بشه هم اینکه این دکل های قرمز که واسه نور پردازی احداث کردن خیلی نمای بدی داره خیلی میشد این محدوده رو سرسبز تَر وزنده تَر کرد

مجتبی: یعنی چی مگه اون منطقه فقط برای بازاری هاست اینا کسایی هستن که صبح ها زورشون میاد پیاده برن سر کار وگرنه از روزی که ایجوری شده مردم بیشتر تردد میکنن از اون مناطق. ببینید نمیدونم تبریز رفتین یا نه اصفهان خیلی جاهای دیگه پیاده راه خیلی قشنگ تو این شهرها جا افتاده و کسی اعتراض هم نداره بازار کلهم وضعیتش بد هست فکر نکنید با باز شدن تغییری توش ایجاد میشه

زری: یعنی فقط بازاریان مهم هستن؟زیبایی شهر و آسایش مردم مهم نیست اصلا تاحالا کی بفکر ملت بودن توریستی وارد شهر بشه کجا میره؟ لابد همان بازاره فقط متاسفم برای رشت و مردم رشت که هیچوقت خودشون تصمیم نمیتونن بگیرن.

فروزان: واضح و مشخصه که از کجا هدایت و حمایت میشه !!

امین: کاشکی اطلاع رسانی میشد ۱۰۰درصد جمعیت بیشتر میامد

آناهیتا: مسخره شو درآوردن،خرابی بازار چه ربطی به پیاده راه داره،چطور ما سر میدون میریم خرید میکنیم،یا خیلی جاهایی دیگه،کلا بازار ضعیفه،میخوان چهره شهرو به گند بکشن.

فرهاد: پیاده رو خراب کنید اینا می خوان کاسبی کنن. استاندار راه باید طوری باز بشه که ماشین توی مغازها بره و مردم با وسایل خریداری شده لابلای ماشینها تو خیابون پیچ بخورند تا باالتماس یه ماشین سوارسون کنه یا اون ماشین شخصی نیم ساعت تو شهرداری دنبال جای پارک یا معطل پارکیگ باشه.

وحید: بهترین پروژه در ادوار مختلف شهر رشت بود

سما: پیاده راه بهترین حرکتی بود که شهرداری واسه رفاه مردم انجام داد… بازارهم با قبل تفاوتی نکرده فقط پارکینگ طبقاتی لازمه

یکتا: یخورده کمتر سود ببرین دل خودتونو بزارین برای ان کارگران زحمتکش که ماههاست حقوق نگرفته اند همه شکم هاتون سیر هستش

 

Share