نماینده مردم لاهیجان در مجلس:

طرح تنفس جنگل‌های شمال در اجرا با مشکلاتی مواجه است

نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تنفس جنگل های شمال کشور در اجرا با مشکلاتی مواجه است که باید در رفع آن اهتمام بیشتری صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، ذبیح نیکفر در جشن ویژه نودمین سالگرد تاسیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان اظهار داشت: آمارها از تخریب بالای جنگل های شمال کشور حکایت دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند، خطراتی در آینده نه چندان دور شمال را تهدید می کنند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز درختکاری گفت: ایشان طرح هر ایرانی کاشت یک درخت را مطرح کردند که این، نشان دهنده اهمیت درخت در زندگی مردم است و باید به کاشت نهال اهمیت بیشتری داده شود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس بر کاشت و رواج درختان مثمر در گیلان تاکید کرد و یادآور شد: امروز در کشور ما بیشتر درختانی کشت می شوند که میوه آور نیستند درحالی که با کاشت درختان میوه می توان بخشی از نیاز داخل کشور را تامین و جلوی واردات میوه را گرفت.

نیکفر ادامه داد: با وضعیتی که وجود دارد پیش بینی ها حاکی از آن است که نیمه جنوبی کشور در آینده دچار خشکسالی می شود و نیمه شمالی کشور هم ممکن است با دخالت هایی که در منابع طبیعی وجود دارد، با مشکلاتی عدیده ای مواجه شود و باید بکوشیم تا درخت در همه ابعاد زندگی مطرح باشد و همه بپذیرند که اگر جنگل ها از بین بروند، زندگی تعطیل خواهد شد.

وی همچنین از ارائه آمارهای مختلف در زمینه عرصه های منابع طبیعی شمال کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: آمارهای متفاوتی از یک و هشت تا یک و ۹ و نیز ۲ میلیون هکتار از جنگل های شمال ارائه می شود و هنوز آمار درست و واحدی از این جنگل ها وجود ندارد.

ایران دارای پنج ناحیه رویشی جنگلی شامل خزری، ایران تورانی، خلیج عمانی، ارس باران و زاگرس است که وسعت ناحیه خزری یک و ۹ میلیون هکتار ذکر شده و این جنگل ها در دوران سوم زمین شناسی حدود پنج میلیون سال قبل بوجود آمدند و به همین دلیل بعنوان یکی از کهن ترین جنگل های جهان محسوب می شوند.

Share