در جلسه شورای شهر رشت مطرح شد

در گیلان صدای مطالبه‌گری شنیده نمی‌شود | وارث کم توجهی مسئولین گذشته هستیم

رضا رسولی با اشاره به مشکلات محیط زیستی گیلان خاطرنشان کرد: در گیلان صدای مطالبه‌گری شنیده نمی‌شود و وضعیت تالاب انزلی در حد دریاچه ارومیه بحرانی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر رشت با حضور معاون سازمان محیط زیست کشور برگزار شد.

فاطمه شیرزاد در ابتدای جلسه گفت: امیدوارم سفر کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش محیط زیست کشور دستاوردهای خوبی در زمینه دو رودخانه گوهر رود و زرجوب و سراوان که از دغدغه های مردم این شهر است حاصل شود.

عضو شورای شهر رشت گفت: انتظار ما از محیط زیست برخورد قاطع این سازمان با متخلفان است زیرا پسماندهای بیمارستانی درست مدیریت نمی‌شود.

شیرزاد افزود: مطالبات مردم از طریق شورا و سمن‌ها بارها گفته شده است اما متاسفانه گوش شنوایی نبود و امید داریم حضور شما سبب شود که صدای مردم و مطالباتشان شنیده شود و انتظار میرود که دولت در این زمینه تدبیر کند.

وی خواستار اعمال جریمه پرتاب زباله از خودرو شد و گفت: رشت فاقد زباله سوز است و امیدواریم که پس از سالها انتظار این مشکل در رشت برطرف شود.

شیرزاد با بیان اینکه مسئولین با سرسبزی گیلان گمان می کنند که مشکلی نیست، گفت: انتطار داریم گیلان را ویژه ببینید.

اقدام مناسبی برای مشکلات محیط زیستی انجام شود

در ادامه امیرحسین علوی رئیس شورا شهر رشت اظهار کرد: روز دوشنبه از مادران شهدای مدافع حرم تجلیل خواهد شد.

علوی در خصوص علت تاخیر جلسه شورای شهر رشت گفت: بررسی موضوع فروش مجتمع تجاری گلسار و بررسی جایگاه‌های سی ان جی رشت دلیل این موضوع بود.

وی با اشاره به حضور معاونان زیست محیطی در صحن شورا گفت: امیدوارم این باب همکاری مناسبی بین شورا و محیط زیست باشد.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه باید اقدام مناسبی برای مشکلات محیط زیستی انجام شود، یادآور شد: شهر رشت دو رودخانه زیبایی داشت که امروز شاهد این هستیم که دو رودخانه و تالاب عینک دستخوش آلودگی‌های زیست محیطی شده است. امیدواریم با حضور شما بودجه های مطالعاتی و پژوهشی در این زمینه اختصاص داده شود تا ایندگان ما را به کم کاری محکوم نکنند.

یک یادگار محیط زیستی در شهر رشت از خود بجا بگذارید

در ادامه جلسه احمد رمضان پور با بیان اینکه مدریت شهری امروز با محیط زیست درگیر است گفت: انتظار ما این است که به مشکلات شهر رشت دولت نگاه ملی داشته باشد.

وی ادامه داد: مراکز بهداشت مسائلی که در مورد دو رودخانه ها می‌گویند را جرات نمی‌کنیم به خانواده های خود بگوییم.

رمضان پور با تاکید بر حراست از محیط زیست اظهار کرد: امروز بحث ما اقتصادی نیست بلکه محیط زیست و رفع مشکلات آن است زیرا سلامت مردم اولویت کار ما است.

وی افزود: این دو رودخانه هیچ ربطی به شهرداری ندارند و شهرداری متولی ساماندهی فاضلاب نیست و باید دستگاهای مرتبط به صورت جدی ورود کنند.

این عضو شورا گفت: سازمان آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و محیط زیست باید در کنار شهرداری باشند و سیاستها به نوعی باشد که راهکارهای مناسبی صورت گیرد.

وی افزود: ردیف های بودجه کشور در مورد محیط زیست از خیلی مسائل که با جان مردم در ارتباط نیستند کمتر است.

رمضانپور گفت: انتطار ما از معاون پژوهشی محیطزیست کشور این است که یک یادگار محیط زیستی در شهر رشت از خود بجا بگذارد.

در گیلان صدای مطالبه‌گری شنیده نمی‌شود

به گزارش دیارمیرزا محمدحسن علیپور دیگر عضو شورای شهر رشت نیز اظهار کرد: شهر رشت دچار بحران زیست محیطی شده و پسماند مشکلات مهمی را بر پیکره محیطزیست وارده کرده است.

وی با بیان اینکه در منطقه سراوان بوی تعفن زباله ساکنان را رنج می دهد، تصریح کرد: آلودگی آب‌های زیر زمینی و منابع طبیعی از مخاطرات جدی است.

محمدحسن عاقل‌منش دیگر عضو شورای شهر رشت در این جلسه گفت: باید از فرافکنی دوری و به مقوله آموزش توجه بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در اعتبارات ۹۷ شهر رشت مقوله محیط زیست در دستور کار شورا قرار گرفته است.

در ادامه جلسه رضا رسولی خاطرنشان کرد: در گیلان صدای مطالبه‌گری شنیده نمی‌شود. وضعیت تالاب انزلی در حد دریاچه ارومیه بحرانی است و سرعت پایش این تالاب بسیار پایین است و عمق این تالاب به عمق زیر یک متر رسیده است و به نظر بنده ما در داخل بحران هستیم و دو رودخانه شهر رشت نیز بسیار الوده و منشا بیماری است.

این عضو شورا گفت: ما چاره ای جز ورود به مسئله گوهر رود و زرجوب نداریم و مردم باید بدانند که این رودخانه ها محل دفن زباله نیستند.

وارث کم توجهی مسئولین گذشته هستیم

در ادامه جلسه حامد عبداللهی با بیان اینکه امروز ما وارث کم توجهی مسئولین گذشته هستیم، گفت: سوال بنده از معاون پژوهشی زیست محیطی کشور این است که نقش و برنامه محیط زیست کشور و استان در مورد دو رودخانه چیست؟

این عضو شورا تصریح کرد: چرا هنوز نظارت کافی بر آلاینده‌های بیمارستانی وجود ندارد؟ برنامه‌های آموزشی که در حوزه پسماند صورت گرفته است چیست ؟ درباره بحث دفن زباله در سراوان در تاکنون چه اقداماتی انجام شده و در انتها اینکه درباره بازداشت فعالان محیط زیست توضیح بیشتری دهید.

Share