مدیر کمیته علمی ثبت شهر خلاق رشت خبر داد

حذف رشت از شبکه شهرهای خلاق یونسکو

روشن بابایی گفت: شهر رشت در صورت عدم ارائه عملکرد مناسب و موردقبول به یونسکو تا دو سال آینده از شبکه شهرهای خلاق خوراک حذف می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روشن بابایی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌هایی ازجمله جشنواره کدو در رشت امتیاز بین‌المللی ندارد اظهار کرد: شهرهایی که در شبکه خلاق خوراک یونسکو عضو هستند باید فعالیت‌های بین‌المللی انجام داده و امتیاز کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد شهرهای خلاق در زمینه‌های ادبی، فیلم و…بررسی می‌شود بیان کرد: سال گذشته شهر زحله لبنان به‌عنوان بهترین شهر خلاق خوراک به لحاظ عملکرد در یونسکو انتخاب شد.

بابایی افزود: شهر رشت از سال ۲۰۱۵ در یونسکو ثبت‌شده و در دو سال گذشته اقدام خاصی در این حوزه انجام نداده و چنانچه طی این مدت نتواند اقدام مؤثری در این حوزه ارائه کند از صحنه یونسکو حذف می‌شود.

مدیر کمیته علمی ثبت شهر خلاق رشت با بیان اینکه تاکنون عملکرد خاصی از تیم شهر خلاق خوراک رشت مشاهده نشده است گفت: در چنین مواردی باید تمامی مباحث به‌طور شفاف، واقعی و مستند مطرح و به اقدامات و مواردی که موجب پیشرفت دیگر شهرهای دنیا در این حوزه شده توجه شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم حوزه شهر خلاق رشت به بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار شود و یقیناً در صورت تداوم وضعیت فعلی رشت در یونسکو ماندگار نیست.

بابایی با تأکید بر همکاری و مشارکت شهر خلاق رشت با مراکز علمی و دانشگاهی بیان کرد: متأسفانه در حوزه شهر خلاق رشت این مهم به‌صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و این در حالی است که ارتباطات در این حوزه باید ملموس‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از تجربیات شهرهای خلاق خوراک بسیار حائز اهمیت است افزود: موزه خوراک، دم‌نوش و سلامت که در دی‌ماه سال جاری در دانشگاه گیلان مطرح و مصوب شده اقدام مناسبی به‌منظور کسب امتیاز و ماندگار شدن رشت در شهر خلاق خوراک یونسکو است.

مدیر کمیته علمی ثبت شهر خلاق رشت به مبحث اطلس جامع شناسی غذای گیلان اشاره و تصریح کرد: یونسکو پیگیر منابع مکتوب است و ما نیز قصد داریم از طریق اطلس جامع شناسی غذایی گیلان مقوله سازگاری فرهنگ بومی رشت را با این مباحث بررسی کنیم.

Share