فاضل فاضل نیای فومنی

از تعریف و تمجیدها از شهردار فومن در فضای مجازی تا عکس‌های پرطمطراقِ تبلیغاتی!

حرف زدن از ریشه‌ها (شورا) زمانی اثرگذار است که شهروندان طعمِ میوه‌های شیرین (عملکرد شهردار و شهرداری)، که حاصل ریشه‌هاست را چشیده باشند.

در طی ماه های گذشته با تغییر ترکیب اعضای شورای شهر و شروع دوره پنجم و در ادامه با انتخاب شهردار جدید فومن، تغییرات اساسی در بدنه مدیریت شهری فومن نهادینه شد. در ابتدا یکی از اعضای شورای اسلامی شهر معتقد بود شهرداری به فومن بیاوریم که از شهردار پیشین قوی تر باشد. این گفته وِی و در ادامه رأی به حاج حسین غلام نیا برای تصدی سِمَت شهرداری فومن ، این مهم را در اذهان متبادر می کند که ایشان به این گفته خویش عمل کرده و یحتمل ایشان را قوی تر از شهردار قبلی می دانسته اند که دست به چنین انتخابی زده اند. البته باید ذکر شود که در زمان مدیریت شهردار قبلی، برخی از همین اعضا منتقد نحوه مدیریت شهری شهردار وقت بودند اما در افواه عمومی از توانمندی ایشان سخن می راندند و معلوم نبود که باید قسم حضرت عباس را باور می کردیم و یا دُم خروس !!

از شورا و شهرداری دوره چهارم که بگذریم که بحث پیرامون عملکرد آن هدف نگارنده نیست؛ در این مقال سعی بر بررسی روند انجام امور توسط شهردار محترم شهر فومن جناب آقای غلام نیای فومنی را داریم.

گسترش فضای نقد در حوزه مدیریت شهری بدون شک می‌تواند راه را بر برخی از اشتباهات احتمالی و سعی و خطاهای مدیریتی ببندد. برای مثال اگر مقاله انتقادی هفته نامه ۴ دی در خصوص نحوه انجام قرارداد آسفالت شهردار فعلی فومن بدون اخذ مصوبه از شورا و گوشزد کردن موارد نظارتی در حوزه کاری شورای اسلامی شهر فومن نبود، شاید امروز یک پرونده از شهرداری فومن به مراجع نظارتی و دستگاه های ذیربط ارجاع داده شده بود!! و معلوم نبود چه حواشی ای را در ادامه به دنبال خود می داشت !

به راستی اگر بناست از کارهای شایسته تقدیر کنیم، برای مشکلات باید از چه کسانی سوال کنیم و توضیح بخواهیم؟ چون هرگاه تعریف و تمجید ها مطرح  می شود هم در صف اول هستند که تحقق آن را به نام خویش مصادره کنند، اما زمانی که انتقادی مطرح می شود همان دسته گارد گرفته و به جای پذیرفتن خطا و سعی بر اصلاح آن، همه انتقاد ها را به عنوان تخریب تلقی می کنند و مسئولیتی برای خویش در قبال ان قائل نیستند !!

برخی از اعضای محترم شورای اسلامی شهر فومن، ۴ سال قبلی هم عضو شورای شهر بوده اند، اما هنوز هم در جلسات به مشکلات موجود بر جا مانده از قبل اشاره می کنند و از طرفی برای آن راهکاری ارائه نمی دهند و این در حالی است که این عزیزان در زمان انتخاب شهردار در دوره پنجم اشاره می داشتند که ما (اعضای شورا) باید به شهردار برنامه ارائه دهیم تا ایشان اجرایی کنند و نیازی نیست که شهردار برنامه داشته باشد که البته در فراخوان مصرح خویش انتخاب شهردار بر اساس برنامه را دنبال می نمودند !! اما گفتنی است که این چراغ سبز شورا به شهردار (یعنی عدم برنامه ریزی) که موجب عدم اتخاذ تدابیر شایسته برای برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شده است؛ شهردار را به ورطه روزمرگی کشانده است. شورای فعلی تاکنون فاقد تولید فکر و برنامه نشان داده و از طرفی شهردار را فاقد برنامه انتخاب کرده است. باید توجه داشت که شورای شهر سیاست های کلی را تبیین می کند و برنامه ریز اصلی برای رسیدن به اهداف مدیریت شهری است اما شایان ذکر است که شهردار هم باید در ادامه در حوزه اجرایی بر اساس دیتیل، برنامه ریزی در امور جاری و عمرانی را سرلوحه کار خویش نماید.

متاسفانه با این روند شهردار محترم فومن تبدیل به یک مسئول امور شهر گشته است و در حوزه رفت و روب، زیباسازی، اقدامات روبنایی، لکه گیری، آسفالت، بهسازی معابر، رُفوژ، پیاده رو سازی، نصب و جمع آوری دکه و … تا حدودی موفق عمل خواهد کرد. گفتنی است کلیه این اقدامات که بخشی از ماده ۵۵ قانون شهرداری هاست از وظایف ذاتی شهرداری بوده که با انتخاب یک مسئول امور شهر قوی قابل حصول است؛ اما وقتی شهردار همه تمرکز خود را روی امور شهر می گذارد و از طرفی شورا نیز به وعده خویش مبنی بر برنامه ریزی و ارائه راهکار عمل نمی کند در نهایت شهردار هم وقتی برای برنامه ریزی و اتخاذ راهکار های درآمدی و تصمیم گیری برای پروژه های مهم شهری نخواهد داشت. از طرفی برخی از اعضای شورای شهر در زمان انتخاب شهردار سؤالاتی را به عنوان دغدغه ها و مشکلات مبتلابه شهری مطرح می نمودند و خواستار ارائه راهکار از کاندیداهای وقت برای آنها می شدند اما امروز نه دغدغه ای مطرح می شود و نه راهکاری ارائه می گردد !!

نکته جالب توجه اینکه به دلیل عدم ارائه طرح و برنامه های کلی توسط شورا و فاقد برنامه بودن شهردار این امور روزمره کار را به جایی رسانده که جلسات شورا فقط صرف واخوانی نامه های جاری و مکاتبات استطلاعی شده است !! اگر بررسی و تصویب عوارض سالیانه و بودجه سال ۹۷ شهرداری در دستور کار این دو ماه اخیر نبود ، عملاً می توان گفت اتفاق جدید در صحن علنی شورای شهر و شهرداری فومن رخ نداده است.

همه روزه در فضای مجازی اعم از کانال ها و گروه های فومنی ، به هیچ وجه امکان ندارد که عکس بازدید شهردار محترم فومن از منطقه ای در فومن رؤیت نشود ! ذکر این نکته ضروری است که حضور فیزیکی شهردار در سطح شهر یک امر ضروری است که این نقیصه توسط شهردار پیشین بارها مورد انتقاد و اعتراض اعضای محترم شورای دوره چهارم واقع گردیده بود ((به نظر می رسد که این نقیصه از بس در دوره چهارم چشمگیر و مورد اعتراض بود که امروز انجام این وظیفه عادی و بازدیدها یک عملکرد خارق العاده محسوب می شود!))؛ اما بسیاری از بازدیدهای روزانه شهردار صرفِ اموری می شود که به راحتی یک مسئول امور شهر مورد وثوق شهردار هم از عهده آن بر می آید. تسطیح معبر، بهسازی مسیر و یا اقداماتی از این دست که بارها و مکرراً به عنوان وظایف ذاتی از آن یاد شده در شهری همچون فومن که روز به روز به دلیل همین نوع نگاه مدیریت شهری از شهرهای گردشگر پذیرِ گیلان عقب می افتد، چندان نیاز به تبلیغات ندارد. به نظر می‌رسد جلسات یا رسانه هایی که در آن تعریف و تمجیدهای این‌گونه می‌شود و عکس ها یکی پس از دیگری در فضای مجازی نشر می یابد و با القابِ جهادی و یا “ای که در ژرفای وجودت شوق خدمت می بینیم !!” به نفع این شخصیت‌ها نیست و حتی سبب تخریب چهره و از بین بَرَنده خدمات و وظایف انجام پذیرفته است. یکی از مصیبت‌های زمان ما این است که اشخاص کم‌کم دارند جانشین ارزش‌ها می‌شوند، این خطرناک است … تعلیم اسلام و مولا این است: تو ارزش‌ها را بشناس و اشخاص را با ارزش‌ها بسنج !! دغدغه‌ای قدیمی که همچنان تازه است. عادت کرده‌ایم به جای ‌آن‌که افراد فدای ارزش‌ها شوند، حق و ارزش‌ها را فدای افراد کنیم. احترام شخصیت‌ها و کارهای بزرگی که انجام داده‌اند با پرده‌پوشی ضعف‌ها و سکوت در برابر برخی نقصان ها و خطاهایشان در حوزه اجرایی حفظ نمی‌شود. در برابر اشخاص و وقایع تاریخی می‌توان به تمجید و تملق‌ روی آورد که خود زمینه‌ساز تخریب آن‌ها از سوی گروهی دیگر می‌شود. می‌توان با توصیف و توضیح شرایط نشان داد وقایع چگونه رخ داده و افراد با چه اطلاعات و تجربه و در چه شرایطی تصمیم گرفته‌اند. اما آنچه کاربردی‌تر و تجربه‌ساز است این است که می‌توانیم با نقد وقایع و عملکرد افراد از آنچه گذشته است و به تجربه بدل گشته درس بگیریم و به مدیر فعلی کمک کنیم.

یکی از اعضای محترم شورا که در ابتدای انتخاب شهردار محترم، تأکید ویژه داشت که شورا برنامه های لازم را به شهردار ارائه خواهد داد حدود یک ماه پیش در جلسه شورای شهر انتقادات به شدت تندی را خطاب به شهردار فومن داشت. عضو حقوقدان شورای شهر فومن به یکباره به اوج انتقاد در این جلسه رسید و حتی کاهش روحیه جهادی شهردار که معلوم نبود بر اساس کدام متر و معیار اندازه گیری شده است را مورد اشاره قرار داد. جالب اینجاست که تنها یک هفته بعد این انتقادات به طور کامل فروکش کرد. از زمان انتقاد این عضو محترم به مدیریت شهری تا زمان رضایت کامل از همان مدیریت شهری زمان چندانی نگذشت ! که رضایت ایشان تا این حدود جلب شود اما خوش بینانه ترین حالت اینکه تیزهوشی شهردار و همراه کردن ایشان در بازدیدها و عکس های تبلیغاتی احتمالا به زعم نگارنده موجب رضایت این عضو محترم شورای شهر و در ادامه حمایت مجدد از شهردار شده است !

آقای شهردار و برخی از اعضای محترم دوره چهارم شورای شهر فومن

روی سخن با شماست؛ قدری تأمل کنید و اگر ممکن است سری به کلانشهر تهران بزنید به منظور یک بازدید یک روزه و اگر هم وقت داشتید دو روزه و سعی کنید هم منطقه ۱ تهران را ببنید و اگر هم وقت داشتید منطقه ۲۲ را مورد بازدید قرار دهید؛ و در ادامه پرسش کنید که آیا شهردار و اعضای شورا برای انجام امور روزانه تا این حد در عکس های تبلیغاتی و ژست های مدیریتی، یزرگ نمایی می کنند یا خیر ؟!! اگر در تهران به سان فومن، شهردار و اعضای شورا برای نصب سرعت گیر، رنگ آمیزی میادین، نصب پایه چراغ و تعویض لامپ روشنایی معابر و کاشت گل و یا استقرار یک گلدان، تنظیف شهر، پاکسازی معابر، تعمیر خودروی ماشین حمل زباله ، حضور ناگهانی در آتش نشانی و … در مکان مذکور حضور یابند و عکس بگیرند و سپس بگویند این عکس ها را در فضای مجازی پخش کنید که اولا ۱۰۰۰ نفر هم برای عضویت در شورای تهران کم بود که به همه این مناطق برسند !! و هم فضای مجازی دیگر جایی برای این عکس ها نداشت !! از همه جالب تر اینکه برخی اعضای با تجربه شورا هم در بازدیدهای روزمره همراه شهردار شده اند تا خدای ناکرده از آلبوم های عکس یادگاری و پر سر و صدای فضای مجازی ، جا نمانند.

در فومن (با تداوم روند فعلی)، هم جایگاه شهردار به مسئول امور شهر بدل گشته و هم اقداماتی که به واسطه داشتن معاون خویش قابل انجام بود را شخصاً به عهده گرفته و فقط در عکس ها حضور پر رنگ و پرطمطراق دارد. همه این اعمال وقتِ شهردار را برای برنامه ریزی مؤثر گرفته است. حتی باز بودن دربِ اتاق شهردار گرچه امری خوشایند به نظر می رسد اما باز بودن دربّ اتاق یک مدیر نه فقط به معنی باز بودن فیزیکی بلکه به معنای گشاده رویی و حل مشکل ارباب رجوع در کوتاه ترین زمان ممکن است. ضمن ارج نهادن به این اقدام شهردار محترم، این امر سبب تداخل ورود و خروج ها و عدم تمرکز شهردار بر حل به موقع مشکلات مردم خواهد شد.

آقایان محترم لطفاً توجه داشته باشید که در وظایف شورای شهر، سیاستگذاری و نظارت بر اجرای امور تبیین گشته است. شهردار بازوی اجرایی است که وظیفه دارد بر اساس منابع و امکانات موجود و به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در شهر و رشد و توسعه شهری برنامه های اجرایی را تا ریزترین سطح فعالیت ها تدوین کند و اقدامات شایسته جهت تحقق آنها را انجام دهد. اعضای شورا موظف هستند که در کنار سیاست گذاری و نظارت عالیه، هر کجا این برنامه ها دارای نقصان و ضعف بود با ارائه راهکارهای مناسب به مدیریت شهری کمک کنند.

شهرداران مناطق در تهران و مدیران نواحی در هر منطقه سیاست های ابلاغی در بودجه که همانا برنامه جامع مالی است را به عوامل زیردست خویش ارائه می دهند و آنها مسئول اجرای آن خواهند بود. شهرداران وظیفه دارند بر این پروژه ها و اقدامات نظارت داشته باشند و دستورات لازم را برای مرتفع سازی مشکلات در حین اجرا ابلاغ کنند. شورای شهر نیز به عنوان یک پارلمان بر کلیه امور نظارت عالیه خواهد داشت. واقع نگر باشیم و سعی کنیم بر پایه شرح وظایف شوراها و شهرداران ، شهرِ فومن را مدیریت کنیم.

کلام آخر این که حرف زدن از ریشه‌ها (شورا) زمانی اثرگذار است که شهروندان طعمِ میوه‌های شیرین (عملکرد شهردار و شهرداری)، که حاصل ریشه‌هاست را چشیده باشند، در غیر اینصورت تعریف از ریشه‌ها در حالی که میوه‌های شیرین به وفور به چشم نمی‌آیند، به نفع ریشه‌ها نیست !!

فاضل فاضل نیای فومنی  – مدیر مسئول هفته نامه ۴دی 

Share