کوهکن مطرح کرد: شایعه اصلاح طلبان برای گذار از شرایط فعلی

پشت پرده ماجرای خداحافظی معاون اول از کابینه روحانی

کوهکن در خصوص ارتباط با شایعه جدایی جهانگیری با اغتشاشات اخیر و بهره برداری اصلاح طلبان برای آنکه مسئولیت سیاست های غلط دولت را به دوش نکشند، گفت: اصلاح طلبان کم و بیش آشنایی دارند با این نوع اتفاقات و با فتنه ای که برخی دنبال ایجاد آن بودند، بعید است تحلیل درستی نداشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از نامه‌نیوز، اسحاق جهانگیری که به عنوان مهره اصلی اصلاح طلبان در دولت روحانی حضور داشت تا رنگ و لعاب کابینه روحانی راست گرای دیروز و اعتدال گرای امروز را به سمت اصلاحات متمایل کند در انتخابات ریاست جمهوری هم به عنوان کاندیدای پوششی آمد تا هم جریان اصلاحات بدون نامزد نباشد و هم مسیر پیروزی حسن روحانی را هموارتر نماید. با تشکیل کابینه دولت دوازدهم، انتقادات طیف اصلاح طلب از روحانی مبنی بر نادیده گرفتن آنها و بی توجهی به مطالباتشان بالا گرفت تا آنجا که شایعه کناره گیری و استعفای اسحاق جهانگیری، به عنوان معاون اول اصلاح طلب دولت دوازدهم مطرح شد. شایعاتی که که گاه قوت می گرفت و گاه تکذیب می شد.

محسن کوهکن نماینده مجلس دهم در خصوص شایعات کناره‌گیری اسحاق جهانگیری از دولت دوازدهم به خبرنگار نامه نیوز گفت: با توجه به اینکه اصلاح طلبان  به نوعی می خواهند هزینه های «در اجرا بودن» را نپردازند دست به ساختن چنین شایعاتی می زنند. پیش تر هم این شایعه و مانند آن مطرح بود که تکذیب شد. به هر جهت دولت مستقر – هر دولتی که باشد – عملکردش آثار و اشکالاتی دارد. بر همین اساس با ساختن این دست شایعات، جریان اصلاح طلب که معاون اول را در دولت آقای روحانی دارند در پی آن هستند تا به جامعه القا کنند که از وضعیت راضی و عملکرد دولت راضی نیستند و به عبارتی می خواهند خرج خود را از دولت جدا کنند. اما در عمل می بینیم که این جدایی در حد همان شایعه باقی می ماند چرا که اگر واقعی باشد باید نمودهای عملی آن را نیز شاهد باشیم. لذا آقای جهانگیری که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بسیار پرشور و با حرارت بیشتری حتی نسبت به آقای روحانی حضور داشتند و دغدغه های خودشان را در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی کشور، مباحثی را بیان کردند؛ به این راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و اساسا در اذهان عمومی این شانه خالی کردن ارزیابی منفی خواهند داشتند و آن را به پای ناتوانی فردی گذارند.

دبیر کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس در ادامه افزود: معاون اول رئیس جمهور، رئیس ستاد عملیات اقتصاد مقاومتی است؛ در نبود رئیس جمهور جلسات هیأت دولت را برگزار می کند؛ اختیاراتی به وی تفویض می شود؛ به هر جهت در دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی، همه می دانند که استانداران و مدیران مجموعه های اقتصادی و سیاسی کشور، با مشورت آقای جهانگیری تعیین و منصوب می شدند. بر همین اساس فکر نمی کنم استعفا در واقعیت اتفاق بیفتد و من بیشتر به شایعه بودن آن تأکید دارم و احتمال می دهم در آینده هم طرح این شایعه ادامه داشته باشد. هدف از طرح این شایعه هم ایجاد سوال برای افکار عمومی است، که چرا این استعفا اتفاق می افتد تا آنها در پاسخ بگویند آنچه که در امر اصلاح امور مد نظر ایشان بوده است، تحقق پیدا نکرده است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا تأکید کرد: با شناختی که از طبع آقای جهانگیری دارم اساسا کسانی که با منش و خط مشی «کارگزاران»  آشنایی دارند، می دانند که «استعفا» چندان به تفکر و جنم آنها نمی خورد. حالا انشاءالله که قصد خدمت است ولی معمولا جریان کارگزاران هر پستی را در کشور تا هر زمانی که در اختیار داشته اند، در کارنامه شان استعفا سراغ ندارم. کسانی هم که می نشینند و برنامه ریزی می کنند خوب می دانند که استعفای یک فرد نمی تواند نقطه مثبتی در کارنامه وی باشد.

کوهکن در خصوص ارتباط با شایعه جدایی جهانگیری با اغتشاشات اخیر و بهره برداری اصلاح طلبان برای آنکه مسئولیت سیاست های غلط دولت را به دوش نکشند، گفت: اصلاح طلبان کم و بیش آشنایی دارند با این نوع اتفاقات و با فتنه ای که برخی دنبال ایجاد آن بودند، بعید است تحلیل درستی نداشته باشند. آنها خوب دریافتند که این حوادث موجی نبود که جریانات سیاسی بخواهند بر آن سوار شوند. در مواردی هم شعارها بر علیه هر دو جناح سیاسی بود. اصلاح طلبان خوب می دانند که در مدیریت ستادی، بالاترین مدیریت بعد از آقای رئیس جمهور، آنها در اختیار دارند و همچنین مشی وزراء هم عموما بر مبنای اصلاح طلبی است. در مرحله پایین تر و در سطح استان ها، اصطلاحا مدیران «صفی» هستند و همه می دانند که انتخاب این مدیران در دست اصلاح طلبان است؛ اشکالی هم ندارد، بالاخره آقای رئیس جمهور مختار است و در نهایت بایستی پاسخگو هم باشند. همچنین در مواردی اصلاح طلبان برای انتخاب مدیران با طیف کارگزاران، ائتلاف کرده اند. پس مردم یا حداقل بخشی از مردم تمام ظرفیت اصلاح طلبان را در معاون اول رئیس جمهور نمی بینند. آقای جهانگیری هم که نباشد، بخش عمده مدیران، چه پست های مدیریتی سیاسی (در بدنه یا در صف) چه مدیریت اقتصادی در دست اصلاح طلبان است. آنها اگر بخواهند حساب خودشان را جدا کنند و پیامی به جامعه بدهند، با استعفای یک نفر حل نمی شود.

Share