نادر طالب زاده در رشت

روسای جمهور سابق باید در رسانه ها حرف بزنند | عدم پوشش رسانه ای برخی اخبار توهم توطئه ایجاد می کند

کارشناس رسانه، گفت: اگر ما نتوانیم با رئیس جمهوری که ۸ سال در این کشور فعالیت داشته، در خصوص سوابقش مصاحبه، نقد و بررسی کنیم این خود فرصت توهم توطئه را فراهم می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر نادر طالب زاده امروز در نشست با اصحاب رسانه، با تاکید بر اینکه صداقت در رسانه حلال مشکلات است، اظهار کرد: عنصر مصلحِ فعال کردن جامعه صداقت در رسانه است.

مستندساز برجسته کشور با اشاره به اینکه پس از جنگ ویتنام، برنامه ای در آمریکا ساخته شد که به معضلات پس از جنگ و تاثیرات آن بر سربازان پرداخت، افزود: همیشه برای من جای سوال بود که چرا رسانه ما فعال و پویا و منتقد نیست، در ۷۶ به تلویزیون پیشنهاد کردم برنامه زنده گفتگو محور داشته باشیم در همین راستا شبکه تهران با برنامه شب هنگام شروع کرد و اولین مهمان برنامه هم آقای ازغدی بود.

وی تاکید کرد: باید افراد متعلق به انقلاب اسلامی را در برنامه های گفتگو محور و زنده بیارید و بیان مسائل از زبان این افراد بازگو کننده صداقت در رسانه است. گاهی مسائلی در همین برنامه های گفتگو محور مطرح می شود که مردم برای اولین بار از برخی مسائل آگاهی می یابند.

طالب زاده با بیان اینکه ایران امروز جزو قدرت هاست و می تواند پناهنده بگیرد و خیلی از افراد روشنفکر غربی می خواهند از آمریکا به ایران بیایند اما قانونی در این رابطه نداریم و از طرفی هیچ برنامه ای هم به بررسی این موضوع نپرداخته است، گفت: به نظر من افرادی که در پست های وزارت خارجه هستند مصلح و خطرپذیر نیستند و لازم است رسانه در این زمینه به روشنگری بپردازد.

لزوم تربیت نیروهای مستندساز انقلابی

این کارشناس رسانه با تاکید بر تربیت نیروهای مستندساز انقلابی، تصریح کرد: تربیت  نیروهای مستندساز انقلابی، یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، مستند سازانی که به رشوه خواری و اعتصاب کارگران معدن بپردازد. اینهایی که به ساخت اینگونه برنامه ها می پردازند اکثرا مهندسان دانشگاه ها هستند که یک الگوی قدیمی آن «شهید آوینی» است که فارغ التحصیل رشته معماری بود ولی به کار مستندسازی پرداخت.

وی با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری به مستندسازان، تصریح کرد: نسل جدید مستندسازی افراد ایدئولوگی هستند که کارهای اصلاح گرایانه انجام می دهند و به مسائل و تحولات می پردازند، تربیت نیروهای انقلابی به صداقت و شفاف سازی نیاز دارد و در این زمینه هر چقدر هم کار کنیم، کم است.

طالب زاده با تاکید بر اینکه ظرفیت شبکه های استانی بسیار بالاست، بیان کرد: اگر شبکه های استانی تقویت شوند، ۷۰ درصد مسائل مملکت حل می شود زیرا هر استانی مسائل و موضوعات مربوط به خود را دارد؛ این ظرفیت شبکه های استانی باید از تهران اصلاح الگو و مجوز داده شود چرا فکر می کنیم شبکه های استانی فقط برای سرگرم کردن مردم به زبان محلی هستند. باید علل مختلف بیکاری، تعطیلی کارخانجات و… از استان در قالب برنامه های مستند ارائه شود.

این کارشناس رسانه، با بیان اینکه رسانه یک سلیقه است لذا افراد در رسانه باید با سلیقه ترین و با نفس ترین باشند، تصریح کرد: با توجه به اینکه دشمن خلاقی داریم، عدم شفافیت رسانه های داخلی فرصت را برای رسانه های معاند فراهم می کند تا با فرافکنی به جذب مخاطب بپردازند.

وی با بیان اینکه خلاقیت در کار رسانه ها کم است، ادامه داد: باید از تمام ظرفیت های رسانه استفاده کنیم و یکی از تانک های قوی عرصه جنگ نرم همین شبکه های استانی هستند، خلاق باشیم و افراد متخصص و روشنفکر را بیاریم و رسانه ای صادق باشیم تا مردم به رسانه ها اعتماد کنند.

عدم پوشش رسانه ای برخی اخبار توهم توطئه ایجاد می کند

طالب زاده با اشاره به عدم پوشش رسانه ای سخنرانی رئیس جمهور اسبق در رشت، تصریح کرد: اگر ما نتوانیم با رئیس جمهوری که ۸ سال در این کشور فعالیت داشته، در خصوص سوابقش مصاحبه، نقد و بررسی کنیم این خود فرصت توهم توطئه را فراهم می کند که از دیگر ابعاد ملاحظات و ترسوبازی های رسانه است. سانسور کردن فردی که ۸ سال رئیس جمهور کشور بوده، به کمدی و طنز شباهت دارد.

وی با بیان اینکه بنظرم روسای جمهور سابق باید در رسانه ها حرف بزنند، در خارج چنین موضوعی مطرح است و حتی در برنامه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور می یابند، اضافه کرد: حضور این افراد در رسانه به یکدستی فضای جامعه کمک می کند، حتی بخاطر دارم قبل از وقایع سال ۸۸ پیشنهاد مصاحبه با آقای خاتمی را در برنامه راز مطرح کردم که نشد. خب وقتی رسانه های داخل به پوشش چنین اخباری نپردازند، قطعا رسانه های رقیب بسیار پر رنگ تر به این ماجرا می پردازند.

این کارشناس رسانه بیان کرد: پوشش اینگونه اخبار به فضای سالم کشور کمک می کند و امیدواری می آورد زیرا ما چیزی برای پنهان کردن نداریم؛ آنها ۸ سال کشور را اداره کردند، یعنی آقای روحانی نباید بعد از ۸ سال در رسانه صحبت کند؟! اینگونه برخوردها ضد رسانه است.

Share