سرلشکر صفوی:

کارکرد بنادر می تواند هیبریدی و ترکیبی باشد | اقتصاد دریایی مبتنی بر صادرت باشد

در بازدید مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی بیان شد: اقتصاد دریایی مبتنی بر صادرت از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا از زیرساخت ها و توانمندی های اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان بازدید بعمل آوردند.

در ابتدای این بازدید مهندس چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان به تشریح نقش و تکالیف بنادر استان و نقش ان در توسعه تبادلات تجارت دریایی و ایجاد فرصت های شغلی و همچنین برنامه راهبردی بنادر استان در دو حوزه تجاری و گردشگری دریایی پرداختند.

سر لشکر صفوی در حاشیه این بازدید با اشاره به حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر اظهار کرد: پنج کشور ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان از جمله کشورهای تاثیر گذار در دریای خزر هستند که مجتمع بندری انزلی  و جمهوری اسلامی ایران از مهمترین حوزه های تاثیر گذار در منطقه هستند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه مجتمع بندری انزلی از بزرگترین و قدیمی ترین بنادر ایران است خاطرنشان کرد: سابقه و قدمت این بندر به بیش از ۲۰۰ سال می رسد و هم اکنون بزرگ ترین بندر شمال ایران است.

سر لشکر صفوی ادامه داد: در دو سال گذشته پیشرفت ظرفیت بندر انزلی از یازده میلیون تن و هم اکنون با سیاستگذاری های خوب سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت راه و شهرسازی و مدیریت خوب مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان این ظرفیت به ۱۳ و نیم میلیون تن رسیده و در برنامه توسعه به ۱۷ میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کارکرد بنادر می تواند هیبریدی و ترکیبی باشد تصریح کرد: علاوه بر مسائل تجاری و اقتصادی باید به مسائل گردشگری و سایر مسائلی که برای رفاه، آسایش و نشاط اجتماعی توجه شود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، بندرانزلی را بسیار موفق در جذب سرمایه گزار دانست و گفت: به فضل الهی این بندرموفق شده است حدود ۷۰ درصد رشد سرمایه گذاری های بخش خصوصی داشته باشد که این پیشرفت بسیار خوبی است و قطعا که بندر انزلی نقشی برای کاهش نرخ بیکاری استان گیلان و شهر بسیار ارزشمند انزلی دارد و در جهت پیشرفت، آبادانی و آسایش ملت بخصوص مردم ما در استان گیلان تاثیر گذار باشد.

سرلشکر صفوی با اشاره به بندر آستارا متذکر شد: من امیدوار هستم که بندر آستارا که به طور کامل به بخش خصوصی سپرده شده است و هم اکنون ظرفیتی حدود یک میلیون تنی را دارد و در آینده نزدیک به ظرفیت دو و نیم میلیون تن می رسد که باز تکمیل کننده حلقه بندر ارزشمند انزلی باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه ششم توسعه باید صادرات مورد توجه خاصی قرار بگیرد عنوان کرد: هم اکنون بنادر ما بیشتر وارد کننده هستند که امیدواریم این چرخه در برنامه ششم که تا سال ۱۴۰۰ است حداقل به یک تراز قابل قبول برسد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دریا محور اظهار داشت: یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی می تواند اقتصاد دریایی مبتنی بر صادرت باشد زیرا تولیدات صنعتی، کشاورزی، معادن و دیگر تولیدات داخلی در بخش های مختلف با توجه درخواست بازار کشورهای دیگر می تواند جمهوری اسلامی را تبدیل به کشوری صادر کننده شود.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه امیدواریم در برنامه ششم رویکرد از واردات به صادرات تغییر مثبتی داشته باشد گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و بندرانزلی نقش مهمی در این راستا می تواند إیفا نماید.

Share