فرزاد فروزانفر، انسان شناس

وجود آثار زندگی بشر در ساحل جنوبی کاسپین از دوره فراپارینه سنگی

در ساحل جنوبی دریای خزر، آثار کهن دوره های تاریخی مختلف وجود دارد و در این منطقه انسان های زیادی از دوره های فرا پارینه سنگی تاکنون زندگی کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا انسان شناس جسمانی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در ساحل جنوبی دریای خزر، آثار کهن دوره های تاریخی مختلف وجود دارد و در این منطقه انسان های زیادی از دوره های فرا پارینه سنگی تاکنون زندگی کرده اند.

به گزارش ایرنا، فرزاد فروزانفر روز پنجشنبه در حاشیه نشست تخصصی چشم انداز باستان شناسی عصر آهن شمال و شمالغرب ایران در سالن شهرداری آستارا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ارتباط فرهنگی و زیست محیطی شمال، از دوران پیش از تاریخ تا امروز کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: منطقه رامسر مرز بین دو فرهنگ گیل و دیلم است و در این ارتباط، با آثار و شواهدی از دوران کهن مواجه هستیم.
فروزانفر با اشاره به اینکه پراکندگی اقوام و تفاوت های فرهنگی شمال، از آستارا تا دشت گرگان ملموس است، تصریح کرد: این تفاوت ها حاصل مهاجرت هاست و از آستارا تا گرگان با لهجه های گوناگون مواجه هستیم و زبان، یکی از عوامل مهم در شناخت مهاجرت هاست.
وی با بیان این که به رابطه انسان شناسی جسمانی و آثار باستانی در ایران کمتر توجه شده است گفت: دانشجویان باید به این ارتباط به عنوان مکمل باستان شناسی توجه کنند.
این پژوهشگر تاکید کرد: رابطه مسائل انسان شناسی با عصر آهن و مفرغ از اهمیت خاصی برخوردار است و انسان شناسی جسمانی به تکمیل تحقیقات باستان شناسی کمک می کند.
فروزانفر با اشاره به اینکه برگزاری این نشست ها از نظر علمی مفید است، اضافه کرد: مردم باید با فرهنگ اقوام مختلف خود آشنا شوند و آگاهی از ارتباط آثار باستانی با انسان شناسی جسمانی مفید است.
وی از دانشجویان حوزه باستان شناسی خواست تا در تخصص های میان رشته ای خود به انسان شناسی جسمانی و ارتباط آن با یافته های باستان شناسی توجه کنند.
عصر آهن از دوره ‌های پرتحول تاریخ تمدن ایران و کشورهای مجاور است و تاثیر اتفاقات آن بر حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده و آستارا به عنوان گذرگاه عصر آهن به کشورهای همسایه، به عنوان میزبان و محل برگزاری این نشست ملی انتخاب شده است.
نشست تخصصی چشم اندازی به عصر آهن شمال و شمالغرب ایران از صبح امروز با حضور استادان و باستان شناسانی از دانشگاه های معتبر ایران در آستارا در حال برگزاری است.

Share