جعفرزاده: مسئولین و وزرا را باید به گیلان بیاوریم

از تهدید یک نماینده به برهم زدن سخنرانی لاریجانی تا گلایه از جهاد کشاورزی گیلان

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت: من اولین جلسه ای که با آقای استاندار داشتم گفتم آقای استاندار خواهش من این است که در ماه دو تا سه وزیر را بیاوریم گیلان.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست با تجار و بازرگانان در اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه یکی از کارهایی که ما باید انجام بدهیم این است که مسئولین و وزرا را بیاوریم به استان، اظهار کرد: در همین راستا در ماه گذشته می‌خواستیم آقای لاریجانی را بیاوریم برای سخنرانی مراسم سالانه میرزاکوچک خان. ۲۴ ساعت مانده بود از آقای لاریجانی پیام آمد که فلانی چه خبر است گیلان؟ من فقط به جهت اینکه شما گفتید، می‌خواهم بیایم و برای مراسم میرزا کوچک سخنرانی کنم ولی همه می‌گویند نیا وحتی نماینده مجلسی تهدید کرده که اگر بیایی به گیلان سخنرانی را به هم می‌زنیم.

نماینده مردم رشت اظهار کرد: چند وقت قبل تر من رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را آوردم در اداره کل دارایی. بنده خدا در همان جلسه به من گفت که آقای جعفرزاده! خیلی به من زنگ زدند که فلانی چرا رفتی رشت؟ یا وزیر کشاورزی که برای اولین بار عرض می‌کنم ایشان آمد گیلان به دروغ بهشان نسبت دادند. فیلم کاملش وجود دارد. وزیر کشاورزی توهین به کسی نکرد. شاید بد گفت ولی والله منظوری نداشت. کارخانه آقای فدایی که بنده شخصاً ایشان را سه ماه پیش بردم مجلس. ایشان سبوس خوراکی انسانی تولید کارخانه اش را در مجلس تعرفه کرده بود و از معاونین وزیر بابت صادراتش کمک خواست و در دست اقدام است. ایشان (آقای فدایی) اعتقاد داشت که برای قند خون، فشار و دیابت و کنترل اعصاب و اخلاق این سبوس مؤثر است. بعدش هم شما فیلم را ملاحظه بفرمایید ایشان می گوید که بنده یک سبوس تولید کردم برای اخلاق! و من به شدت از جهاد کشاورزی استان گیلان گله مندم و آن ها باید فیلم کاملش را پخش می کردند که مردم ببینند آن جا هم آقای وزیر دید که کشاورز دارد تند صحبت می‌کنند. به شوخی گفت که بدهید قدری این سبوس را بخورد. منظورش همان سبوس اخلاق بود. شاید این شوخی ها در گیلان زیاد مرسوم نباشد ولی هرگز قصد توهین نداشتند. حالا نتیجه اش چه می شود؟ نتیجه آن می شود که دیگر هیچ کسی پایش را در گیلان نگذارد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت: من اولین جلسه ای که با آقای استاندار داشتم گفتم آقای استاندار خواهش من این است که در ماه دو تا سه وزیر را بیاوریم گیلان. بیاوریم مشکلاتمان را نشان بدهیم، اعتبار بگیریم و خدمات بگیریم. در هر صورت درست یا غلط ۸۰- ۸۵ درصد بودجه‌های ما ملی است و اختیارات وزیر هم زیاد است. خوب این شیوه های برخورد ما با وزرا و مسئولین درست است؟ این رسم مهمان نوازی است؟ و به خلاف مواردی را نسبت بدهیم؟

در نه ماهه اول سال ۹۶ تراز ما تراز منفی بود

نائب رئیس فراکسیون مستقلان ولایی در ادامه گفت: متأسفانه در نه ماهه اول سال ۹۶ تراز ما تراز منفی بود یعنی تراز صادرات ما که هر کشوری سعی می کند مثبت باشد ولی در کشور ما واردات بر صادرات ما غلبه می‌کند. ضمن اینکه میعانات گازی ما هم در صادرات ماست! ما به فکر و مشورت اتاق بازرگانی بیش از پیش نیازمندیم. اینکه می فرمایید نماینده ها در شورای گفتگو نمی آیند به این جهت است که هر یک از نمایندگان محترم شرح وظایفی دارند. بنده به دلیل اینکه عضو کمیسیون برنامه و بودجه هستم، عضو شورای برنامه ریزی و توسعه استان هستم مانع از این نمی شود که شورای گفتگو نیایم اما عضو اصلی نیستم و به عبارتی اگر بیایم حق رأی ندارم همانطور که سایر همکاران ما در شورای برنامه ریزی حق رأی ندارند. بنده بسیار راغب هستم که بیایم ولی خواهشی که دارم این است که من از مرجع قانون گذار آمدم و شما مسائلی را گله مند هستید و من می توانم و این ظرفیت وجود دارد که در کمیسیون اقتصادی مجلس یا کمیسیون ویژه اصل ۴۴ برای شما جلسه بگذارم و شما افتخار بدهید تشریف بیاورید تا با حضور رؤسای محترم کمیسیون ها و حتی معاونین وزارتخانه‌ها جلسه پربار و کارگروهی خوب و سنگین تشکیل بشود. ما الان در تنظیم برنامه و بودجه سال ۹۷ هستیم. در کمیسیون تلفیق روزی حداقل ۱۲ ساعت جلسه است و من چند نکته درخصوص بودجه می‌خواهم بیان کنم.

جعفرزاده با بیان اینکه بودجه ۹۷ بسیار شفاف بود، افزود: آقای رئیس جمهور زمانی که لایحه را تقدیم مجلس کرد تمام رسانه ها از جزء به جزء آن به مردم گزارش دادند. این حُسن است و این خوب است. اما مطالب شما هم جای دفاع دارد من قطعاً از جامعه المصطفی دفاع می کنم و از بیمه طلاب دفاع می کنم. اینکه ما یک جایی بیمه یک گروهی را نمی دهیم دلیل نمی شود آن یکی را هم ندهیم. باید برویم ریشه یابی کنیم و نقص اول را برطرف کنیم. هرچیزی سرجای خودش، بعضی چیزها هم اشتباه است درست می فرمایید ما جدول ۱۷ را خون و دل خوردیم که این جدول۱۷ اشتباه است. شما مصاحبه سال گذشته مرا بخوانید امسال برای اولین بار برخی از این تشکیلات کشور که به هیچ احدی حساب و کتاب پس نمی‌دادند دولت عیانشان کرد. حتی در این تجمعات اخیر به آقای روحانی هم ظلم شد. کسی اینکارو می کرد؟ بودجه سل ۹۶ آذرماه امسال چاپ شد و به نماینده ها داده شد. بودجه سال ۱۳۹۷ در آذر ۹۶. همه خبر داشتند به ریز و اجرای آن هم خبر داشتند. و کارهای بزرگی هم دارد اتفاق می افتد یکی از اتفاقات بزرگ در بررسی بودجه ۱۳۹۷ حضور بخش خصوصی در کمیسیون تلفیق است. اصلاً سابقه نداشت من شش دوره عضو کمیسیون تلفیق هستم. هیچ وقت حضور بخش خصوصی سابقه نداشت. همه نظرات را می‌دهند بعد می‌گویند بخش خصوصی شما هم بیا و نظرت را بده و والله آن چیزی که بخش خصوصی می گوید برای ما مبناست نه آن چیزی که بخش دولتی بگوید. ضمن اینکه بسیار کارشناسی و تخصصی، مثلاً در مباحث گردشگری حتی از همان بخش نماینده می آید و در همه موارد دیگر به همچنین. همه در آنجا اظهار نظر می کنند و تمامی مشکلاتی که فرمودید درست ولی واقعاً این شکلی است که جهت رفع آن داریم حرکت می کنیم. اصلا سابقه نداشت بخش خصوصی در کمیسیون تلفیق بودجه دولت را نقد می کند و به نمایندگان مشورت می دهد. این یک گام بسیار بسیار بزرگ به سمت جلو است. مثلاً در بحث ارزش افزوده و مالیات ها تا بخش خصوصی اظهار نظر نکند ما رأی نمی دهیم. در ضرورت بازاریابی اش هیچ حرفی نیست.

راه آهن فقط برای گیلان نیست/نوبخت چوب دوسر طلا شده است

نماینده رشت با بیان اینکه در حوزه زیرساخت ها، راه آهن از دغدغه های اصلی ماست، گفت: بنده در کمیسیون گفتم که راه آهن گیلان را حذف کنید و بنویسید راه آهن ایران. راه آهن فقط برای گیلان نیست. بیست و دو کشور دنیا مطالبه راه آهن را می‌کنند. راه آهن دارد از چند استان رد می شود یکی هم گیلان پس دیگر منتی بر گیلانی ها نیست  و این راه آهن تنها زمانی توجیه پیدا می کند که قطعاً به انزلی و آستارا وصل بشود. ما نه راه آهن ندیده ایم نه بوق نشنیده ایم و در زمانی که آقای لاریجانی تشریف داشتند من آدرس دادم که شما بروید سایت راه آهن را نگاه کنید. اولین راه آهن ایران، راه آهن انزلی به پیربازار بود و همانجا گفتم که آیا انصاف است ما آخرین راه آهن را داشته باشیم؟ و هنوزم آثارش است.

وی افزود: ما مواد را از ذوب آهن اصفهان میخریم میدهیم خوزستان تبدیل به ورق می کنند، می‌دهد به اراک و از آنجا تبدیل به ریل می شود. مقداری هم طلب داریم ۷۰۰ تن و ۳۰۰ تن را با تماس آنان نوبخت گرفتیم. من با آقای نوبخت زنگ زدیم پیگیری کردیم. ۴۰۰ تن دیگر مانده، این را برسانیم به اراک تمام می شود در همین حین هم کار را تعطیل نکردیم. آن پلی که نمی توانستیم بزنیم این تریلی ها را آوردیم با واگن هایی بزرگ، بعدش مباحث تخصصی که داریم ادامه می‌دهیم. آقای نوبخت ما هم چوب دوسر طلا شده است و در جلسه ای که در خرم آباد داشتیم، در آنجا اشاره می کردند که تمامی فکر و ذکر و نظر آقای نوبخت گیلانه! آقای تاجگردون یک دفاعی کرد از راه آهن گیلان که برایم جالب بود. ایشان می گفت: من معاون اقتصادی سازمان برنامه و  بودجه در سال ۸۱ بودم و یک گزارشی به آقای خاتمی دادم. این را آقای تاجگردون که الان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هستند گفتند که اگر راه آهن آستارا- انزلی –رشت- تهران تا بندرعباس ساخته شود و روی قشم هم یک پلی زده بشه و ما بتوانیم این کریدور شمال و جنوب را احداث کنیم. هفتاد درصد درآمدی که از عوارض این راه آهن به دست می آید بیش از درآمد نفت است. آنجا در جلسه اتاق بازرگانی لرستان آقای دکتر تاجگردون دفاع کرد که این راه آهن راه آهن ایران است. خواستم بگویم در حوزه زیرساخت ما که حرف بسیار بسیار درستی است. این پیگیری ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه فکر می کنم در حوزه استانداردسازی صادرات اتفاقات خوبی افتاده، یادآور شد: ولی باز کاری که باید انجام بشود رو لطف کنید مکتوب به دست ما برسانید. من آمادگی دارم که در داخل استان با سازمان ها و اداراتی مثل جهاد کشاورزی که گله مند بودید جلسه بگذاریم و بدانید که هیچ تعارفی با هیچ کس نداریم. یعنی تنها راه نجات این کشور اقتصاد مقاومتی است. چیز عجیب و غریبی هم نیست. کاریست که دنیا چهل سال پیش پنجاه سال پیش انجام داده. مقاوم سازی اقتصاد! کشوری هم موفق است که مصرف کننده نباشد بتواند صادر کند و این خیلی برای ما بد است که این همه امکانات کشاورزی داشته باشیم ولی با همین بغل دست ما روسیه نتوانیم رقابت کنیم. حتماً هم در تلفیق بفرمایید اگر می توانیم کاری کنیم حتماً منتظر مشورت شما هستیم. در تولیدات فرامرزی هم می خواهم یک خواهش بکنم. حرف ایجاد پایگاه چیز خوبیست اما ما اگر آنجا برویم داخل مباحث تولیدی ممکن است با توجه به مسائلی که در داخل وجود دارد تمایز داشته باشد. در وزارت امور خارجه یک ضعف بزرگی به مجموعه آقای ظریف قائلیم، آن هم این است که وزارت خارجه ما وزارت اقتصادی خارجی نیست و غالب آن مباحث سیاسی را دنبال می کنند و یکی دو بار هم بابت این موضوع طرح سؤال شد و آقای ظریف آمد توضیحاتی هم ارائه کردند که قطعاً مثل گذشته من باز هم این مورد را پیگیری خواهم کرد.

برای سرمایه گذاری در گیلان مشکل داریم/مصادیق تهمت و افترا زیاد است 

نماینده رشت درخصوص سرمایه گذاری در گیلان اظهار کرد: واقعیت این است که ما از قافله عقبیم و باید تلاش بیشتر بکنیم. دوندگی بیشتر بکنیم ولی ضمن احترام به شما دیگر خیلی هم مرغ همسایه غاز نیست! البته در بیرون همیشه باید دست طلبکار داشته باشیم اما در داخل هم دیگر نباید امید را در خودمان کور کنیم. من خودم الان به هر مسئولی می رسم می گویم که گیلان بدبخت است. نداریم، گرفتاریم، توجه نکردید گیلان رها شده ولی در خودمان که نباید اینطور باشد! مثلاً اتاق اصفهان را که دیدم به وجود شما عزیزان افتخار کردم و اصلاً وزن ما فرق می کند و من به شما افتخار می کنم. این را هم اضافه کنم ما یک گیلانی در دولت داشته باشیم من به عنوان یک رشتی دفاع می کنم و مطالب شما را به آقای نوبخت انتقال می دهم. ما برای سرمایه گذاری در گیلان مشکل داریم و خودم هم قبول دارم. بعضاً به من به جهت سرمایه گذاری مراجعه می کنند، نمیدانم باید چکار کنم؟ اینقدر مصادیق تهمت و افترا زیاد است که یک تاجری که می‌اید پیش من به او می گویم که تو را وصل می کنم. آنوقت که به مشکل برخوردی با احتیاط توسط عوامل خودم بررسی می کنم. خیلی شرایط کار کردن سخت است خدا شاهدست و به این راحتی ها نیست.

به خاطر یکسری مسائل بچه گانه جلسه با وزیر را به هم زدند

نماینده رشت با اشاره به اتفاقات تلخ حضور وزیر جهاد کشاورزی در گیلان اظهار کرد: درخصوص نوغان ما وزیر را آوردیم جلسه ویژه بررسی نوغان. به خاطر یکسری مسائل بچه گانه جلسه را به هم زدند. ما یک وزیر آوردیم که مشکل نوغان را حل کنیم. همه نشستند تا به صورت کارشناسی توضیح داده شود. بعد با یکسری مسائل بچه گانه! وزیر هم قهر کرد و رفت. بعد می خواهیم که این استان رشد بکند؟! ولی باز اعتقاد دارم ما باید به نوغان، توتون و ابریشم و امثالهم دوباره برگردیم. اینها خاطرات ماست. بچگی های ما در روستا با همین نوغان و یاور دادن سپری می شد ولی الان در تمام روستاهای ما و روستاهای اطراف یک درخت توت دیگر پیدا نمی کنید و ابریشم دیگر نسلش منقرض شده.

وی در ادامه گفت: شما تقاضا داشتید قوانین صادراتی و وارداتی دو تا قانون بشود فکر نمیکنم مشکل خاصی باشد. اینکه ما باید صادرات ما سهل تر و واردات ما سخت تر باشد حرف حرف منطقی است و این را همه دنیا انجام می دهند. الان صادرکننده یک داستانی دارد و واردکننده یک داستان دیگر! نه اینکه وارد کننده آدم بدی ست. نه اینطور نیست. یک سری ضرورت ها وجود دارد  مثل داروهایی که قطعاً نیاز است وارد شود ولی به صادرکننده باید توجه ویژه ای شود. در بحث اصلاح قوانین مالیاتی از شنبه صبح ورود می کنیم. حتی با این عجله اگر مطلبی آماده دارید به ما برسانید چون ما سه نماینده از گیلان هستیم پیشنهادات زیادی اجازه داریم که ارائه بدهیم. تلفیق هم هر نماینده ای ورود نمی کند و اطلاعات و علم باید زیاد باشد و جلسات مستمر و سخت. باز هم مطرح بفرمایید درخدمت شما هستیم. سیاست های تشویقی هم آنجایی که عمل نشود به بنده بگویید درخصوص آزادسازی اراضی هم که ناراحت شدم که شصت هکتار دادند آنها (کشور همسایه) در آستارای ایران انبار ساختند.

عوارض خروج خیلی کار بیخودی بود/ نمی‌توان یکباره ۵۰ درصد قیمت سوخت را افزایش داد

عضو کمیسیون تلفیق با شااره به لایحه بودجه دولت گفت: یک گله مندی از دوستان وجود دارد که آن هم دولت، در چهار سال اول اصلاحات بودجه ای را انجام نداد. اگر در همان چهار سال اول یعنی از سال ۹۲ آرام آرام انجام می داد و با شیب ملایم هیچ مشکلی وجود نداشت. شما در سال پنجم ریاست جمهوری یک مرتبه سوخت را پنجاه درصد افزایش بدهی و سی و سه میلیون یارانه را حذف کنی! بعد می خواهیم کسی نیاید اعتراض کند؟! کار کار اشتباهی بود و به نظر من مجلس هرگز زیر بارش نمی رود. نه برای اعتراضات اخیر. هرگز نمی توانیم تحت تأثیر پوپولیست رسانه و کف خیابان قرار بگیریم و مباحث را کارشناسی باید بررسی کنیم و تصمیم عقلانی این است که کشور را دچار بحران نکنیم و دولت باید با شیب ملایم پیش می رفت. مثلاً در سال اول پنج درصد سوخت گران می شد، اتفاقی می افتاد؟ آن هم در صورتی که در کشورما بنزین یک کالای اساسی است و طبیعتاً ما نه به افزایش سوخت به این شدت رأی می دهیم و نه به این حجم ریزش هدفمندی. فکر می کنم ما افرادی که زیر دو میلیون حقوق می گیرند، چه کارمند و چه بازنشسته هم مشمول یارانه می کنیم و حجم ریزش از سی و سه میلیون حداکثر به بیست تا بیست و پنج میلیون می رسد. یعنی همان ده تا بیست میلیون می بندیم. یعنی حداکثر پنجاه درصد ریزش دولت را قبول می کنیم. همین الان از هر دو نفر طبق لایحه دولت یک نفر یارانه می گیرد و ما هدف داریم که هر سه نفر دو نفر یارانه بگیرند. اینطور فشار هم به مردم کمتر وارد می شود. سوخت هم افزایش شدید پیدا نمی‌کند و یا اگر بکند ده تا پانزده درصد. نظر من این است که بیست درصد در مجلس رأی نمی آورد. یا افزایش داده نمی شود یا در شدیدترین حالتش پانزده درصد افزایش داده می شود.

نماینده رشت با بیان اینکه عوارض خروج خیلی کار بیخودی بود تصریح کرد: چهار درصد هزینه مسافر است و کلاً نیم درصد درآمد دولت. آخر به خاطر نیم درصد کشور را به آتش بکشیم؟ اصلاً گفتیم که حذف شود. نه میلیون نفر در سال ۹۵ رفتند خارج. از این نه میلیون نفر مبلغ هزار و هشتصد میلیارد تومان درآمدی حاصل می شود که نیم درصد درآمد کشور است. به خاطر همین نیم درصد کلی انرژی گرفته شد از ما. ضمن اینکه داشتیم بررسی می کردیم سفرهای سیاحتی و زیارتی چون متفاوت بود قطعی نشد. ولی آنچه که دولت در لایحه آورده اتفاق نمی افتد.

در روستا ۲۲ متولی داریم / پروژه ها را رایگان واگذار بکنیم

جعفرزاده اظهار کرد: ما هفتاد و یک هزار پروژه نیمه کاره در کشور داریم. از امروز اگر بخواهیم تمامشان بکنیم تا پایان امسال در بهترین شرایط ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و خدا می داند که چند هزار میلیارد تومان پول روی زمین خوابیده است؟ و قطعاً نداریم! فروش اوراق و اسناد خزانه اسلامی مصکوک خیانت بر آیندگان است و باید محاکمه شویم. ما همین امسال در بودجه هفت هزار میلیارد تومان سود اوراق مشارکت داریم. جزء هزینه های اجتناب ناپذیر ماست. هیچ دولتی نباید اوراق بفروشد. از روی ناچاری ما داریم اینکار را می کنیم که دیگر ما خودمان رو به روی دولت ایستادیم و گفتیم که به هیچ وجه موافق فروش اوراق نیستیم. یعنی ما داریم قرض می گیریم و آیندگان را بدهکار می کنیم و از همین پول کشور داریم قرض های گذشته را می دهیم. درهر صورت اگر ما بخواهیم اوراق هم بفروشیم که کار خوبی نیست. نتیجه آن خواهد شد که سی الی سی و پنج هزار میلیارد تومان برای پروژه ها بگذاریم کنار، یعنی از الان هیچ کلنگی زده نشود و قیمت ها هم افزایش پیدا نکند. پانزده تا بیست سال وقت می خواهد که ما پروژه ها را تمام بکنیم. حال راهکار چیست؟! راهکاری که در سال ۹۷ به جد پیگیر می شویم که انجام دهیم این است که اگر ما الان خیلی از پروژه ها را رایگان واگذار بکنیم مثل بیمارستان‌ها، راه ها، آب، گاز و غیره که آقای بخش خصوصی شما بیایید این را تمامش کنید به مردم خدمت بده. این به نفع کشورست. در گیلان هم جلسات متعددی در این خصوص داشتیم که بیایند و این پروژه ها را واگذار کنیم (البته نه به رایگان) که قطعاً به نفع کشور و استان خواهد بود چون هیچ دولتی نمی تواند پروژه ها را با این وضعیت بودجه ای تمام کند. یکی از اشتباهات این کشور حذف جهاد سازندگی بود. ما این جهاد سازندگی را حدفش کردیم آوردیم با جهاد کشاورزی یکی کردیم. آن وقت روستایی ما، کشاورز ما شد بدون متولی. جهاد کشاورزی داشت خوب کار می کرد. یکی دیگر از اشتباهات این بود که حوزه تجارت را با صنعت و معدن همه را با هم ادغام کردیم ! یا مثل راه وشهرسازی که اینها همگی حوزه های تخصصی هستند والان پیگیر هستیم که حوزه تجارت و بازرگانی یک حوزه مستقل بشود ،جهادکشاورزی ما داشت خوب کار میکرد ولی الان در روستا ۲۲ متولی داریم، یعنی اگر بخواهی در یک روستا خشت روی خشت بگذاری باید بروی از۲۲ اداره مجوز بگیری. قبلا یک اداره جهاد بود که جواب روستایی رو می دادند.

بخش خصوصی همیشه در الویت باشد

وی با اشاره به فضای کسب و کار گیلان تصریح کرد: گزارشی که چند روز پیش خواندم ما دربهار سال ۹۶ بهبود محیط کسب و کار استان ما دوم شد و در تابستان ۹۶ استان ما اول شد. نمره ما در تابستان ۹۶ بدتر از بهار بود. پس اینطور نیست که ما بهتر شدیم این شکلی است که دیگران بدتر شدند. براساس نرخ تولید ناخالص ملی یکصد و دو واحد گیلانی ما ارزیابی شدند و این رتبه تابستانی ما باید حفظ شود و ارتقاء پیدا کند. سه عاملی که باعث شد بهترین محیط کسب وکار را داشته باشیم با سه عامل کشوری مقایسه کردم، و این نشان داد که گیلانی ها توانستند از فرصت های ملی استفاده کنند اما از سه عاملی که بدترین محیط رو ایجاد کرده بودند ما دو عامل رو دراستان داشتیم و من همه این موارد را برای آقای استاندار نوشتم که باید آسیب شناسی شود. زاویه نگاه دولت به بخش خصوصی هیچ وقت عوض نمی شود ما باید پیگیر باشیم که بخش خصوصی همیشه در الویت باشد مشکل قراردادها را هم در کمیسیون رفع موانع پیگیری می کنم.

نماینده رشت گفت: منبع مالیاتی واقعاً این شکلی نیست هر کسی شب بخوابد و صبح بلند شود بعد بگوید این عدد بشود آن عدد. همه ی آن ها جرایم راهنمایی و رانندگی گرفته تا بقیه مو به مو بررسی می شود و تفکیک شده از سال های گذشته مورد بحث قرار می گیرد. ولی نکته ای که شما باید از ما مطالبه کنید موضوع ضریب بازگشت است شما می دانید  هر استانی یک درآمدی را به خزانه واریز می کند از طرفی یک برنامه ای نوشته می شود و یک اعتباری به هر یک از استان ها داده می شود در ۳۷ سال گذشته استان در بهترین حالت ۷۵ درصد ضریب بازگشت داشت. یعنی اگر صد واحد درآمد واریز می کرد به خزانه تمام پول که به استان می دادند ۷۵در بهترین حالت ۷۵ واحد بود سال ۱۳۹۶ تنها سالی بود که ضریب بازگشت ما به یکصد و سه درصد رسید.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: در کمیسیون تلفیق سال گذشته توانستیم ضریب بازگشت را افزایش دهیم. در صدد آن هستیم که امسال هم انجام دهیم. دولت باید درآمد منطقی و معقول طلب کند از استان ها. شما نگاه کنید سال گذشته یک عدد قابل توجهی از استان ها کم کردیم گذاشتیمش برای استان دیگر. ما چهارده استان را تعهد مالیاتی را کم کردیم که گیلان جزء آن بود.

 نوبخت خدمات زیادی به گیلان می دهد اما نمی‎توانیم اعلام کنیم

جعفرزاده اظهار کرد: ما خیلی چیزها و مسائل را نمی تونیم بگوییم. همین آقای نوبخت خدمات زیادی به گیلان می دهد ولی من فقط یکبار در دانشگاه گیلان سه مورد از اقدامات ایشان را گفتم تا چند ماه استانهای همجوار داشتند به ما اعتراض می کردند. پس به ما هم حق بدهید! خیلی بیشتر از اینها هم به مردم گیلان بدهکاریم. تمام کردن پروژه های نیمه کاره استان از کارهای مهمی است که باید این پنج هزارتا پروژه به پایان برسد و به مردم واگذار بشود.

نماینده رشت در خصوص برنج گفت: درخصوص برنج هم مشکلی پیش آمده که وزیر اقتصاد پیگیری کردند. با اینکه ما قانون داریم یعنی سه ماه قبل و سه ماه بعد از برداشت برنج نباید واردات بشود ولی کماکان بحث واردات رو داریم عمدتاً هم واردات قاچاق است. من خودم نامه نوشتم که عمدتاً کار همین ته لنجی هاست ولی ان شاء الله داستان برنج حل می شود.

وی در پایان اظهار کرد: موضوع صیادان دو بخش است یک بخش اینکه چهل میلیارد تومانی بهشان بدهکاریم و در سفر ریاست جمهوری مصوب شده . بخش اعظمش داده شده. مابقی صیادان را هم گفتیم که تورتان را زمین نگذرارید، تعاونی هایتان را هم تعطیل نکنید قطعاً دولت تعیین تکلیف می کند.

Share