در حاشیه بازدید وزیر امور گفتگوهای بین المللی لهستان مطرح شد؛

پیشنهاد خواهرخواندگی انزلی با شهری از لهستان | مردم ایران روابط دوستانه‌ای با لهستانی‌ها داشتند

فرماندار انزلی با ابراز علاقه به پی گیری در رابطه با خواهر خواندگی بین بندر انزلی با ورشو یا هر شهر دیگر لهستان که مشابهت هایی با بندر انزلی داشته باشد، گفت: حاضریم دفتری را مشخص کنیم و این همکاری ها را دنبال کنیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،خانم آنا ماریا اندرس سناتور و وزیر امور گفتگوهای بین المللی در دفتر نخست وزیر لهستان در راس هیاتی از آرامستان لهستانی‌ها و کلیسای حضرت مریم بندرانزلی بازدید کرد.(گزارش تصویری)

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا، در این بازدید که با استقبال فرماندار، شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر و مسئولین بندر انزلی همراه بود، در ابتدا سرود ملی کشور لهستان و جمهوری اسلامی ایران نواخته شد.

فرماندار انزلی ضمن عرض خوش آمدگویی به خانم ماریا اندرس گفت: وقتی سوابق و روابط بین مردم ایران و لهستان را مرور کنیم، می‌بینیم دو ملت مناسبات خوبی با هم داشتند و در زمانی که لهستان تجزیه شد اولین کشوری که این تجزیه را نپذیرفت، ایران بود و وقتی دوباره کشور لهستان تشکیل شد اولین کشوری که لهستان را به رسمیت شناخت کشور ما بود.

میر شمس مومنی زاده ضمن یاد آوری پذیرفتن ۱۲۰ هزار نفر از اتباع کشور لهستان توسط مردم انزلی، گفت: ما احساسات شما را درباره این مکان مقدس و قربانیانی که در این خاک مدفون هستند به خوبی درک می‌کنیم چرا که ملت ما هم خاطرات تلخ جنگ را به خوبی لمس کرده‌اند. به همین خاطر ما احترام زیادی برای قربانیان شما که در این خاک هستند، قائل هستیم و مردم انزلی این ریشه‌های فرهنگی و تاریخی شما در کشور ما و در شهر بندر انزلی را حفظ کرده اند.

نماینده عالی دولت در انزلی ادامه داد: قطعا سوابق تاریخی و فرهنگی برای همه ملت ها مهم است و ما می‌خواهیم از این سوابق فرهنگی در جهت توسعه روابط و همکاری‌های هر چه بیشتر استفاده کنیم.

وی افزود: علاقه مند هستیم نسبت شیرینی که به خاطر مهربانی و انسان دوستی مردم انزلی و کشور ما با ملت لهستان ایجاد شد هر چه بیشتر توسعه پیدا کند و در همین راستا علاقه مند هستیم همکاری‌ها در زمینه علمی، فرهگی، گردشگری و اقتصادی را با هم گسترش دهیم.

مومنی زاده همچنین گفت: علاوه بر ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی، این شهر در حوزه‌ی ورزشی نیز دارای پتانسیل بالایی است که در این زمینه نیز علاقه مند هستیم همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

فرماندار انزلی با ابراز علاقه به پیگیری در رابطه با خواهرخواندگی بین بندر انزلی با ورشو یا دیگر شهرهای لهستان که مشابهت‌هایی با بندر انزلی داشته باشد، گفت: حاضریم دفتری را مشخص کنیم و این همکاری‌ها را دنبال کنیم.

مردم ایران روابط دوستانه‌ای با لهستانی‌ها داشتند

همچنین آنا ماریا اندرس نیز ضمن اشاره به دومین حضورش در ایران گفت: همیشه از مادرم می‌شنیدم که مردم ایران روابط دوستانه‌ای با لهستانی‌ها داشتند.

وی افزود: دیروز صبح کنفرانسی در دانشگاه تهران و در ارتباط با حضور در ایران و تشریح اتفاقات تاریخی داشتم. در تمام سخنرانی‌ها به روابط فرهنگی بین ایران و لهستان اهمیت می‌دادند و در تمام اتفاقات تاریخی در سال ۱۹۴۲، بندر انزلی نقش بسیار مهمی داشته است.

سناتور و وزیر امور گفتگوهای بین المللی در دفتر نخست وزیر لهستان همچنین از پیشنهاد خواهرخواندگی بین بندر انزلی و یکی از شهرهای لهستان استقبال کرد و گفت بعد از بازگشت به کشورم این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

در ادامه حسن پورقربان شهردار و امیر احمدی فرد رئیس شورای شهر انزلی با ماریا آندرس در زمینه توسعه روابط گفتگو کردند و تابلو فرشی از مناظر استان گیلان به وی اهدا گردید.

همچنین امیر احمدی فرد، کتابی از عکس‌های مناظر استان گیلان اثر استاد کوچک پور را به وی هدیه کرد.

آنا ماریا اندرس در انتها به کلیسای مریم مقدس بندر انزلی رفت و ضمن بازدید از این مکان به دعا کردن پرداخت.

Share