رییس مجلس در جلسه شورای اداری

صنعتی شدن گیلان باعث پرش اقتصادی می‌شود |هدایت منابع مالی مردم به سمت طرح‌های عمرانی

لاریجانی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی، گردشگری وکشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: لازم است برای فعال سازی این حوزه ها آمایش سرزمینی صورت بگیرد که طی ۵ دوره برنامه توسعه هنوز دولت نتوانسته آن را به درستی اجرا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به استان گیلان بعد ظهر امروز (چهارشنبه ۲۲ آذرماه) در جلسه شورای اداری استان گیلان حاضر شد و با اشاره به تاثیر تحولات بین المللی و منطقه ای در مسائل کلان کشور گفت: تحولات صحنه بین المللی و منطقه ای روی مناسبات داخلی و حل و فصل مسائل کلان کشور تاثیر دارد و باید در این شرایط به درستی تصمیم گیری کرد.

آمریکایی ها در حوزه منطقه و برجام زیر میز می زنند و دردسر ایجاد می کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: تحولات ماه های اخیر نشان داد که یک روش ایذایی برای ملت ایران از سوی آمریکا دنبال می شود که البته شرایط نسبت به چند سال گذشته تفاوت کرده و فشارهایی که بر ایران تحمیل می شد امروز وجود ندارد و این آمریکایی ها هستند که زیر میز زده و دردسرهایی به خصوص در حوزه منطقه و برجام ایجاد می کنند.

وی در ادامه با اشاره به رفتار آمریکایی ها در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی این رفتار را بی حساب و کتاب عنوان کرد و افزود: امروز حتی دوستان آمریکا نگران اینگونه رفتارها هستند چرا که باعث آشفتگی سیاسی در منطقه شده است و منطقی نیست همچنین آنها با زد و بندهایی که با برخی کشورهای منطقه دارند برای ایران ایجاد مشکل می کنند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه اخیرا تروریسم در عراق و سوریه ضربه جدی خورد که نقش ایران در آن بی بدیل بود، عنوان کرد: ایران به دعوت سوریه مبارزه با تروریست ها را آغاز کرد که در ابتدای راه تنها بودیم و همه می گفتند راه ما غلط است اما ایران براساس چارچوب روشنی گام برداشت و رهبری معظم و شورای عالی امنیت ملی با هدایت امور باعث شدند جمهوری اسلامی سنجیده عمل کند که بعدها روسیه نیز در این زمینه مشارکت کرد و داعش ضربه کاری در عراق خورد.

نقش بی بدیل ایران در ضربه جدی به تروریسم در عراق و سوریه

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: البته این مبارزه ما هزینه هایی داشت که باعث شد برخی عزیزان ما شهید شوند که برای ما ذی قیمت بودند با این حال تروریست ها از جهات مختلفی در سیاست داخلی ما نیز تاثیر داشتند اما ایران براساس پایداری و استقامت اقدامات ارزشمندی در حوزه مبارزه با تروریسم داشت.

پرده دری برخی کشورهای منطقه در زمینه همکاری با رژیم صهیونیستی

وی در ادامه با اشاره به تحولات منفی منطقه اظهار داشت: برخی کشورهای منطقه در زمینه همکاری با رژیم صهیونیستی پرده دری کردند که به جهان اسلام خسارت زد که باید این تاثیرگذاری را در معادلات کاری خود لحاظ کنیم چرا که یکی دو کشور نسبت به ملت ایران عناد دارند که البته آن نیز به خاطر محاسبات غلط آن ها بود.

ضرورت همبستگی داخلی و صرف نظر از چالش های درونی برای مبارزه با دشمنان بیرونی

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه درکنار نکات مثبت تحولات منطقه لرزشگاه هایی نیز وجود دارد، ابراز داشت: مجموعه شرایط ایجاب می کند در مسیر خود استقامت داشته باشیم و دستاویز برخی سوابق قرار نگیریم، همچنین باید همبستگی ها در داخل افزایش یابد و از برخی چالش های درونی صرف نظر شود که البته اختلاف سلیقه وجود دارد چرا که در ذات دموکراسی اختلاف نظر طبیعی است.

افزایش تولید و صادرات و ایجاد ثروت کلید پرش اقتصادی است

رئیس قوه مقننه در ادامه با تاکید بر اینکه بسترهای لازم باید برای توسعه استان ایجاد شود، یادآور شد: جلسات استانی باید به صورت مستقر برگزار شود و هماهنگی میان مدیران وجود داشته باشد که در این میان مسائل اقتصادی از اولویت های کشور است که رونق تولید و صادرات را می طلبد ضمن اینکه کلید کار و پرش اقتصادی کشور روی تولید و صادرات بیشتر و ایجاد ثروت است چنانچه شهید مطهری معتقد بود صرفا دارا بودن اهداف متعالی کفایت نمی کند بلکه باید اقتصاد سالم و ثروت زا داشته باشیم.

فعال سازی ظرفیت های استان گیلان نیاز به آمایش سرزمینی دارد

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که اقتصاد کشورمان سالم نبوده و ثروت زا نیست، افزود: اگر می خواهید به وضعیت مطلوب اقتصادی برسید باید سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبری را درست اجرا کنید و برخی مناقشات کشور به خاطر عدم رونق اقتصادی است که نیاز به رقابت دارد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به ظرفیت های فرهنگی، گردشگری وکشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: لازم است برای فعال سازی این حوزه ها آمایش سرزمینی صورت بگیرد که طی ۵ دوره برنامه توسعه هنوز دولت نتوانسته آن را به درستی اجرا کند.

مجلس مشوق های پایدار صادراتی در جریان بررسی بودجه در نظر می گیرد/صنعتی شدن گیلان باعث پرش اقتصادی این استان می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون روابط خوبی با روسیه داریم که بر همین اساس می توانیم روابط تجاری خود را گسترش دهیم چنانچه برخی شرکت های صادراتی عملکرد خوبی داشته اند و نیاز به حمایت دارند از این رو مشوق های پایدار صادراتی در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۷ تعیین می کنیم.

وی افزود: استان گیلان سرسبز است اما صرفا نباید به کشاورزی اتکاء کند بلکه باید به سمت صنعتی شدن پیش برود که باعث پرش اقتصادی گیلان می شود البته در حوزه برنج باید روی تولید برنج داخلی سرمایه گذاری کنیم چنانچه فقط حدود ۸۰۰ هزار تن کمبود برنج در کشور داریم، همچنین باید زمین های کشاورزی کوچک تجمیع شود و برای فعال سازی چرخه اقتصادی روستا از تسهیلات با سود ۴ درصد استفاده شود.

هدف اصلی کمک به چرخه اقتصادی روستا است/ضرورت استفاده از بخش خصوصی به جای درخواست کمک های دولتی

لاریجانی ادامه داد: صنایع نباید به شهرک های صنعتی روستایی منتقل شود بلکه باید در نزدیکی روستاها باشد، همچنین برای توسعه روستاها ۱۰ هزار میلیارد تومان وام در نظر گرفته شده که در صورت نتیجه بخش بودن سال آینده نیز تکرار می شود چرا که نباید از هدف اصلی کمک به چرخه اقتصادی روستاها دور شد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به حجیم بودن دولت تصریح کرد: نباید روی کمک های دولت حساب کرد و باید بخش خصوصی را برای توسعه اقتصادی فعال کرد که در این میان قیمت برق باید به گونه ای باشد که برای سرمایه گذار به صرفه باشد حتی اگر لازم است از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران کمک شود.

وی آب را جزء اولویت های قانون برنامه عنوان کرد و یادآور شد: مشکل آب در هر منطقه از کشور به گونه خاصی حل می شود که در صورت تعیین راهکارها می توانیم موارد مورد نظر را در خصوص تالاب های گیلان به کمیسیون تلفیق پیشنهاد دهیم.

منابع مالی مردم به سمت طرح های عمرانی هدایت شود/اولویت کشور واگذاری به بخش خصوصی برای کاهش حجم دولت باشد

لاریجانی در خصوص نحوه تکمیل طرح های عمرانی اذعان کرد: متاسفانه در برخی بخش ها اقدامات سلیقه ای صورت می گیرد اما باید برای اتمام این طرح ها به سمت واگذاری برویم و منابع مالی که در دست مردم است را به این سمت هدایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مدیران کشور باید به سهم مشترک در توسعه برسند و باید اولویت قرار دادن واگذاری از حجم دولت بکاهند.

Share