در جلسه کمیته مدیریت پسماند شهرستان رشت عنوان شد

تامین منابع مالی زباله‌سوز با دولت است | حل معضل سراوان با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌ها

در این جلسه سیروس شفقی یکی از مشکلات شهرستان را پسماند عنوان کرد و گفت: در تمام شهرهای شمالی زباله تبدیل به معضل شده است و این مشکل در سراوان بیشتر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه کمیته مدیریت پسماند شهرستان رشت با محوریت احداث زبال سوز رشت و معضل زباله‌های سراوان در فرمانداری شهرستان رشت تشکیل شد.

با همکاری و هم افزایی می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم

در این جلسه سیروس شفقی یکی از مشکلات شهرستان را پسماند عنوان کرد و گفت: در تمام شهرهای شمالی زباله تبدیل به معضل شده است و این مشکل در سراوان بیشتر است و مردم نجیب این منطقه در طول سی سال فشار زیادی را تحمل می‌کنند که باید به طور اساسی به آن پرداخته شود.

فرماندار رشت با اشاره به قرارداد سال ۹۲ برای احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی اظهار کرد: این قرارداد تا به امروز به نتیجه نرسیده و تنها با افزایش هم‌افزایی به نتیجه مورد نظر خواهیم رسید.‌

وی با بیان اینکه مشکلات پسماند با همت جمعی ‌و انگیزه کافی تمام دستگاه‌های دخیل در این امر حل خواهد شد، افزود: به جای حاشیه باید در متن ماجرا حضور داشته باشیم و شفافیت را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم و همین امر نیز سبب همکاری بیشتر از سوی مردم خواهد شد.

شفقی با تشکر از دستگاه‌ها و ادارات که در این جلسه برای رفع مشکل سراوان حضور بهم رسانند، گفت: متولی اصلی این امر شهرداری رشت است که متاسفانه در این جلسه حاضر نشدند.

فرماندار رشت با بیان اینکه جلسه بعدی در مورد پسماند و معضل سراوان در همان منطقه برگزار می شود، افزود: امیدوارم این جلسات خروجی مناسبی برای مردم فهیم سراوان به همراه داشته باشد.

وی از همکاری محمدپور مدیرکل محیطزیست استان گیلان تشکر کرد و گفت: با همکاری و هم افزایی می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم و از همه ادارات می‌خواهم هر کجا که نیاز به حضور فرمانداری بود اطلاع دهند و بدانند که فرمانداری شهرستان رشت همیشه برای خدمت به مردم این شهرستان پای کار خواهد بود.

شفقی در پایان از شورای شهر رشت، مرکز بهداشت و دیگر دستگاه‌های مرتبط درخواست کرد که با جدیت در بحث سم پاشی و بهداشتی سراوان حضور داشته باشند.

تامین منابع مالی زباله‌سوز با دولت است

همچنین در ادامه جلسه امامی نماینده شرکت TTS مجری احداث زباله سوز با اشاره به پروژهای این شرکت در استان‌های دیگر گفت: عملیات احداث زباله سوز نوشهر در حال انجام است و
دهه فجر کوره‌های زباله سوز نوشهر افتتاح می‌شود و پروژه احداث زباله‌سوز ساری نیز در سال دیگر آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه هزارتنی تهران نیز بعد از ماه صفر کلنگ زنی خواهد شد، افزود: شرکت TTSدر سال ۹۵ جایزه بین المللی کنترل آلاینده‌ها را کسب کرده است و تا کنون حتی یک مورد خلاف نیز در تست‌ها مشاهده نشده است.

امامی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ سخت ترین تحریم‌ها را داشتیم، گفت: تامین منابع مالی با دولت بود به همین دلیل پروژه‌ها به موقع محقق نشد.

وی در خصوص زباله‌سوز سراوان نیز اظهار کرد: زباله سوز در شهرستان رشت ۶۰۰ تنی با چهار خط ۱۵۰ تنی احداث می‌شود. برای این کار نیاز به زمین چهار هکتاری داشتیم که خوشبختانه توانستیم زمین سه هکتاری را تهیه کنیم.

امامی با بیان اینکه برای رفع مشکلات سراوان و پسماند گیلان نیاز به همت جمعی داریم، افزود: اعتبار این پروژه هر چه زودتر برسد شروع به کار هم زودتر خواهد شد. با آغاز این کار می‌توانیم به مردم بگوییم که در ۲۴ ماه زباله سوز انجام شود.

هیچ کاری واجب‌تر و مهم‌تر از مدیریت پسماند نداریم

در ادامه جلسه قربانعلی محمدپور مدیرکل محیط زیست استان گیلان بر لزوم استقرار دستگاه زباله‌سوز با فناوری روز تاکید و اظهار کرد: حدود ۲۸ ماه گذشته با جدیت استقرار فناوری را در دستور کار قراردادیم و بنا شد تا بر اساس فناوری روز مدنظر شرکت طرف قرارداد ساماندهی زباله در سراوان باشد.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی زباله در منطقه سراوان و با تاکید بر اینکه همه اقدامات در رابطه با ساماندهی زباله در سراوان انجام‌شده، افزود: اتفاقی که در منطقه سراوان افتاده چیزی جز کم‌کاری شهرداری رشت نبوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با تاکید بر اینکه معضل زباله در رشت بحرانی است، گفت: امروز در سطح مدیریت شهری هیچ کاری واجب‌تر و مهم‌تر از مدیریت پسماند نداریم.

محمدپور با اعلام اینکه اقداماتی در رابطه با توسعه خیابان‌ها و امور فرهنگی خوبی در رشت صورت گرفته اما اتفاقی خوب در حوزه پسماند دیده نشده، اذعان کرد: با اینکه اقدامات تذکرانه و قضایی در رابطه با پسماند زباله در شهرستان از جمله سراوان انجام‌ شده اما هیچ اتفاقی از سوی شهرستان نیفتاده و ما نیازمندیم همه دستگاه را در رابطه با مدیریت پسماند کمک‌ کنند.

وی با تاکید بر اینکه رشت نیازمند دستگاه‌های جدید مدیریت پسماند با دستگاه زباله‌سوزی ۶۰۰ تنی است، افزود: محیط‌زیست منتظر است تا اصلاحیه‌های این پروژه از شهرداری به ما برسد تا بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم و اجرای پروژه را تسریع ببخشیم.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان با اعلام اینکه محیط‌زیست نقش نظارتی خود را دنبال کرده، گفت: اقدامات قضایی در رابطه به شهرداری‌ها و دستگاه‌های متخلف انجام‌شده اما نمی‌توان از این نوع اقدامات انجام‌ گرفته رضایت داشت.

در ادامه جلسه شهشهانی مدیرعامل پسماند استان گیلان نیز اظهار داشت: از سال ۹۵ مصوباتی که در مورد آموزش و تفکیک زباله از مبدا به خوبی اجرا شد اما در مورد ارتقا کارخانه کود آلی و تصفیه خانه سراوان هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی در مورد ساخت زباله سوز در سراوان گفت: این پروژه نیاز به ۴۰ میلیون دلار برای ساخت زباله سوز و ۴۶ میلیارد تومان برای ابنیه دارد و اگر ۲۵ درصد قرارداد پرداخت شود پروژه اجرایی خواهد شد.


 

Share