معاون آموزشی وزارت علوم:

سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور طی دو هفته آینده اعلام می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: ظرف دو هفته آینده اسامی دانشگاه‌های طبقه بندی شده در ۵ سطح اعلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از ایسنا، دکتر شریعتی نیاسر در مراسم آغار سال تحصیلی جدید در تالار حکمت دانشگاه گیلان، با بیان اینکه تولید دانش باید در راستای حل مشکلات جامعه باشد، اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از پروژه های تحصیلات تکمیلی با نیازهای جامعه فاصله دارد، بنابراین باید در راستای پروژه‌های تقاضا محور حرکت کنیم.

وی از اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان وام به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال جاری خبر داد و افزود: با فرصت بوجود آمده برای دانشجویان، امیدواریم پروژه‌های از حالت عرضه محور به تقاضا محور تبدیل شود.

شریعتی وضعیت و جهت گیری آموزش عالی در کشور طی سالیان اخیر مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیشرفت های مناسبی در عرصه آموزشی کشور شاهد هستیم.

وی با تاکید بر حفظ ماموریت گرایی دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: دانشگاه ها باید در تعامل با جامعه حرکت کنند، زیرا اگر دانشگاه از جامعه مستقل عمل کند نتیجه مطلوبی جهت رفع مشکلات جامعه حاصل نمی شود.

شریعتی یاوه گویی‌های سردمداران استکبار علیه ایران را ناشی از کسب جایگاه علمی کشور در عرصه‌های بین المللی دانست و گفت: ایران اسلامی هم اکنون دارای جایگاه مناسبی در عرصه بین‌المللی است و موجب هراس دشمنان شده است.

وی از وجود ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور خبر داد و افزود: ۴ میلیون و۴۰۰ هزار دانشجو و ۸۰ هزار عضو هیئت علمی در سطح دانشگاه های کشور مشغول به فعالیت هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم دانشگاه گیلان را از دانشگاه های برتر کشور دانست و تصریح کرد: مکانیزه کردن سیستم دانشگاهی، مدیریت منطقه ای و … از برنامه های موثر اجرا شده در دانشگاه گیلان است.

شریعتی، ورود به عرصه بین الملل را یکی از مهمترین ویژگی های دانشگاه‌های امروز دانست و گفت: دانشگاه‌ها در عرصه بین‌الملل باید حرف برای گفتن داشته باشند.

وی خطاب به دانشجویان، خاطرنشان کرد: دانشجویان باید برنامه محوری، تدین و تقعد، تفکر دینی، استفاده از وقت، آموختن زبان و توجه به دروس اختیاری مورد توجه قرار دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دولت ها به تنهایی نمی توانند بصورت مستقیم نیاز جامعه برای تامین امکانات در جهت توسعه آموزش عالی داشته باشند، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت خیرین برای تجهیز امکانات و توسعه آموزش عالی موثر است، لذا باید تلاش کنیم منابع عالی کشور را به سمت و سوی آموزش عالی هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه علوم پایه در جامعه مغفول مانده است گفت: با کمک فرهنگستان علوم، طرحی در راستای توسعه علوم پایه تدوین شده است.

سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور طی دو هفته آینده اعلام می‌شود

همچنین مجتبی شریعتی نیاسر در نشست شورای دانشگاه گیلان تقارن آغاز سال تحصیلی با ایام محرم و هفته دفاع مقدس را به فال نیک گرفتند و ابراز امیدواری کردند این تقارن منجر به تسری روحیه ایثارگری به جوانان در عرصه علم و دانش شود.

وی در ادامه یکی از مزیت‌های استان گیلان نسبت به سایر استان‌ها را تمرکز دانشجو و عضو هیأت علمی در دانشگاه گیلان دانست و گفت: در خیلی از استان‌ها تعدد مراکز دانشگاهی مانع پیشرفت دانشگاه مادر شده است .

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به ضرورت درآمدزایی توسط خود دانشگاه اشاره کرد و خواستار حرکت به سمت کسب درآمدهای پژوهشی شد.

دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به مشکل منابع محدود مالی دولت استفاده از خیرین در بخش‌های مورد نیاز را بسیار مهم خواند و اقدامات دانشگاه گیلان در این زمینه را قابل تحسین دانست.

وی در ادامه به سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: ظرف دو هفته آینده اسامی دانشگاه‌های طبقه بندی شده در ۵ سطح اعلام خواهد شد.

شریعتی در پایان برنامه محور بودن دانشگاه‌ها را از اصول حرکت به سمت آینده روشن علمی دانست و خواستار استفاده از خرد جمعی و مشارکت عمومی برای اصلاح آموزش عالی شد.

Share